/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
langsom op af bakke
Fra : dayworker24
Vist : 1603 gange
120 point
Dato : 17-06-05 23:34

min pgo dr. big er langsom op af bakke og kan ikke lide, hvis jeg får lidt modvind, hvad kan det skyldes???

har pillet ved udstødningen og har nogle meget tunge ruller i nogle af de største 9,5 g hvis jeg husker rigtigt.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=500015273&n=919001563&pn=1228077080

jeg har taget det orginale afstandsstykke ud og sat et andet i nede ved kileremmen. http://www.thansen.dk/product.asp?c=500015273&n=919001563&pn=356882277

andet ved jeg ikke kan i hjælpe mig og er min scooter ved at være brugt op
ps den har kørt 12000

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 17-06-05 23:54

Har ikke forstand på Køretøjet .men hvad med Lufttrykket på dekkene

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 17-06-05 23:55

der er fint tryk i dækkene

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-06-05 00:05

Mit gæt - for lidt benzin.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 18-06-05 00:18

det tror jeg bare ikke, men kan det ikke være de ruller der er for store eller hvad???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-06-05 00:30

Jo dine ruller er for tunge, sæt 6 grams i.
Hvorfor har du sat andet afstandsstykke i, hvis der ikke er noget afstandsstykke, så kører den da stærkest.
Du kan også med fordel sætte en størrer dyse i, så er der mere trækkraft.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 18-06-05 00:35

på det orginale afstandsstykke var der en kant på så kileremmen ikke kunne komme så langt op.
med det nye afstandsstykke er der ingen kant på og den kan komme noget længere og derved køre stærkere.

man kan da ikke køre uden afstandsstykke kan man.

har prøvet med en større dyse men kan ikke trække det den drukner sig selv

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-06-05 01:04

Afstansstykke, hmm, hvis afstandsringen er ude så er alt ok.
Ja dyse, men vi taler også kun om 1-2 spring, det skulle den let kunne klare hvis den da ikke allerede er skiftet.
Feks. hvis der orginal sidder 64 så skulle den sagtans kunne klare 70
VH Palle Hansen
http://www.drbig.dk/

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 18-06-05 09:24

den orginale som jeg har i nu(72) efter flere forsøg med nogle større, er såvidt jeg ved den orginale men jeg prøver det med aftandsstykket mange tak for hjælpen indtil videre

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 18-06-05 09:50

Med de ruller kan der ske noget ved at gå fra 9,5 grams til 3,5 grams

gør det den ikke bare endnu hurtigere i acceleration??

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 18-06-05 11:21

hvorfor er det lige at lettere ruller gør den hurtigere og, hvorfor er det tunge ruller gør den langsommere

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 120 point
Dato : 18-06-05 12:48

Det afstandsstykke kan ikke undværes da det er det som varioen kører ovenpå, men det skal være i den rigtige længde så remmen kan køre helt ned i bunden af variatorens remskive, derfor bruges et afstandsstykke fra en BigMax, og det er sikkert sådan en du har på.
http://www.burnout.brygge.dk/tun-index.htm
Det er en balancegang at finde de ruller der lige gør den hurtigere, men stadig er tunge nok til at presse variatorens halve remhjul (Remskive) hel sammen så remmen kommmer helt op i toppen og køre henne ved variatoren, så kommer remmen hel i bund henne ved koblingen. Hvis ikke det sker, så går det ud over topfarten.
Så hvis du bare sætter rigtig lette ruller i så kan selv motorens maximale omdrejninger ikke slynge rullerne helt ud, men den vil køre feks. 20km/t med 7000 omdr, og ikke komme højere.
Hvorfor bliver de ikke bare slynget helt ud? Fordi der sidder en fjeder der klemmer de 2 remskivehalvdele sammen bagude ved koblingen, og den fjeder vil prøve at få remmen til at køre i toppen deromme. Den kraft skal altså overvindes.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 18-06-05 21:40

hvor meget vil det hjælpe at få et afstandsstykke fra en big max på altså hvor mange kilometer vil den kunne køre mere.

hvor stor er forskellen på et afstandstykke fra en dr big, og en big maxs

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-06-05 22:48

Jeg mener de har samme afstandsstykke, men der kan sidde en ring på afstandsstykket, den skal fjernes.
Men en anden ting er at der kan være forskel på fjederstyrets længde, fjederstyret er et rør der ligger udenom fjederen bagpå ved koblingen, for at den ikke skal kæntre, men holde fjederen pænt på plads.
Se tegning:
http://81.7.135.211/streetspeed/variokobling_skiverne.jpg
I hvertfald var der et langt fjederstyr på de gamle pgo hot50, dvs dem før år 2000. Men den begrænsning droppede de igen på de nyerer modeller.
Så hvis du ikke har et fjederstyr, så har du heller ingen begrænsning der omme.
Jeg mindes noget om at det skal være ca 12,8 mm langt, så hvis man saver af det orginale, skal der vistnok saves 9 mm af den lige del.
Eller købe et fra big max til 49kr hos thansen
http://www.thansen.dk/product.asp?c=222723245&n=905258702&pn=282590713

Men du kan også kontrollere om der er en begrænsning, i form af det fjederstyr: Du tager kickstarterskjoldet af og med hånden presser du remskiven ud mod koblingsskålen. Hvis den kan nå helt ud til skålen er der ingen begrænsning i koblingen..Man kan ikke presse den ret langt ud hvis fjederstyret er for langt.
Rullerne bør være 6-7 gram, jeg har hørt at 6,5 passer godt.
Man kan også få lidt mere trækkraft på en DR.Big, ved at købe et topstykke fra en Big Max, den giver mere kompression.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hubi

Dato : 22-06-05 11:35

det kan måske være du skal tage skiverne i variomatic og nogle mindre ruller.. 5,5Gram.. du skal huske doktor big er en meget stor scooter

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 03-07-05 21:38

Du skal have mange tak fordi du har været så tålmodig