/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Fastforrentet lån / flex-lån
Fra : jespersahner
Vist : 730 gange
100 point
Dato : 17-06-05 12:58

Jeg har kig på en ejerlejlighed som investeringsobjekt, og min horisont er 3-5 år, måske lidt længere afhængig af samfundsudviklingen. Jeg har god luft i min økonomi i forhold til investeringen. Bør man herudfra vælge et fastforrentet lån eller et flex-lån?

Jeg tænker således: Hvis renten stiger, kan flex-lånet blive dyrt, men hvis investeringshorisonten er relativ kort, har det ikke så stor betydning. Med et obligationslån vil en rentestigning vel give mulighed for en kursgevinst, hvis lånet indfries?

Min egen hurtige konklusion er derfor, at det er en fordel med flex-lånet, hvis renten forbliver lav, mens obligationslånet er bedre, hvis renten stiger - men vil prisen på lejligheden i øvrigt ikke samtidig afhænge af lånene i lejligheden, således at dette også er en del af regnestykket?

Accepteret svar
Fra : vandglas

Modtaget 110 point
Dato : 17-06-05 13:19

Jeg mener det er ligegyldigt på nuværende tidspunkt, hvis EU ikke får sat gang i økonomien og enigheden falder renten, den er tilgængæld sikker på vej op i USA. Det du skal være opmærksom på er nok om de stigende priser på lejligheder er så meget mere stigende?
1. Nu kommer den "lille generation" der i dag er købere, dem er der ikke så mange af og da vi taler udbud og efterspørgsel, vil jeg nok sætte spørgsmål ved om det er så god en forretning at købe lejlighed.
2. Renten bliver ikke ved at være lav de næste 3-5 år, altså kan det meget vel være at priserne falder mere en godt er.

Vis det er på så kort sigt ville jeg kikke på aktier "de sikre" dem der altid tjener pengene, nemlig bankerne, så jeg ville på nuværende købe Nodea Bankaktier, de har et efterslæb- og så tage et år af gangen.

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 17-06-05 13:47

->vandglas: Der er en pointe omkring den mindre generation. Omvendt er det i København jeg har kig, og jeg tror fortsat på, at det alt andet lige bliver mere og mere attraktivt at bo her, men det er selvfølgelig en tros-sag. Den ældre generation flytter måske fra hus uden for byen til lejlighed centralt i byen, så det er lidt et omvendt argument.

Kommentar
Fra : vandglas

Dato : 17-06-05 14:08

Jeg ser i mit arbejde som kommunalpolitiker, at det er meget få ældre der flytter fra deres hus uden for byen (Greve), da de sidder med en meget lav husleje. Så de "kvier sig" hvis de skal bruge deres friværdi til at investerer i en lejlighed der har en meget højre husleje. De vil sku hellere rejse.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 17-06-05 15:07

Du har mulighed for at tage et flex-lån over de 5 år. Der er ikke den store renteforskel på et langfristet og et kortfristet lån, så det er efterhånden mere en smagssag, når investeringshorisonten ikke er længere.

Du har i øvrigt mulighed for at foretage beregninger på Realkredit Danmarks hjemmeside

www.rd.dk

Mvh. AMP

Godkendelse af svar
Fra : jespersahner

Dato : 20-06-05 09:22

Tak for svaret vandglas.