/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Convertering fra FAT32 til NTFS
Fra : axelbjarne
Vist : 753 gange
100 point
Dato : 17-06-05 06:54

Når converteringen skal til at starte efter man har skrevet i kmc:
convert C: /fs:ntfs, spørger den om disken skal slåes fra, og det skal den vel????

hilsen
axelbjarne

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-06-05 06:59

Øh? Det plejer den nu ikke! Er det en dynamisk disk eller USB?

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 17-06-05 07:41

Hej, du kan ikke convertere, så længe du bruger det aktivt, men jeg ville mene du kan køre en repair, af din installation, hvor du bliver bedt om du vil bruge fat, eller nfts, og du skal ikke slå disken fra.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 17-06-05 07:52

Det er en dynamisk disk. Det er en veninde jeg kender der har problemet, som jeg så prøver at hjælpe. Jeg har læst i min bog - administratorens håndbog, at kommandoen /X tvinger drevet til at blive frakoblet, inden konverteringen startes. Så sådan umiddelbart vil jeg tro det er ok at frakoble det. Men jeg leder efter lidt erfaring på området, det er jo rart at være sikker.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 17-06-05 08:01

Hej, hvis det står, må det jo næsten være rigtigt,,, men hvad hvis den så ikke kan finde disken igen.
Kender ikke så meget til DET

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 17-06-05 08:46

Problemet er jo, det der med erfaring, jeg har gjort det en gang for 2 år siden, men huske fremgangsmåden kan jeg ikke...håber der findes een, der har prøvet det inden for kort tid siden...normalt vælger vi det, når der skal installeres et styresystem. Men der er egentligt en del, der ikke ved at NTFS er et bedre filsystem, bl.a. kan man jo også komprimer drevet bag efter,såfremt man har en ældre harddisk med knap så meget plads som nu på de nye. Det har altid virket upåklageligt her ved mig.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 17-06-05 09:47

Hejsa

¨ Hvis du ikke har konverteret til NTFS og beslutter dig for at konvertere til NTFS så kan du konverterer ved at åbne kommandoprompt.
Åbn Startmenu og i Run (kør) skriv: cmd
I prompt vinduet skriv: CONVERT X: /FS:NTFS
Hvor X er dit drev med Windows XP og tryk så enter.
Hvis du så bliver spurgt om du vil afbryde forbindelse til andre drev så svar Nej
Så får du besked om at det ikke kan lade sig gøre fra Windows og ender med at blive spurgt om du vil konverterer ved næste genstart (ja/nej)
svar Ja.
Og skriv exit og tryk enter

Husk på at når man først har ændret sit filsystem til NTFS kan man ikke gå tilbage igen til fat32

Mvh
Brian

Accepteret svar
Fra : ST_KuTaIsO

Modtaget 100 point
Dato : 18-06-05 02:23

Brug programmet Partition Magic
Der kan du gå ind og bede programmet om at konvertere dine forskellige partitioner / drev til andre filsystemer og meget meget mere, den laver ændringerne efter du har genstartet. Efter genstarter og lige før at dit windows starter op, kommer der en konsol op hvor den skriver status for hvor langt den er nået med konvertering af dit drev osv. ganske simpelt.

kan downloades her:
http://www.soft32.com/download-Partition_Magic-151-5.html

Held og lykke med det =)

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 27-06-05 07:24

Tak for svaret ST_KuTaIsO.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 22-08-05 15:19

Jeg har lige lyst til en kommentar her. Man kan godt konvertere NTFS tilbage til FAT32, og det gøres på følgende måde:
Læg Windows XP CD-en i D-drevet. Klik på start gå i kør og skriv: D:\i386\winnt.32.exe, tryk OK.
Klik på Ja-knappen til, at du vil installere Genoprettelseskonsollen. Genstart computeren. I opstarten får du valget mellem Windows XP, og Windows Genoprettelseskonsol. Start Genoprettelseskonsol fra Windows XP CD-en.
Format-kommandoen i Genoprettelseskonsol-vinduet: Format C: /q/fs:FAT32

axelbjarne