/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Det er synd for kandu...
Fra : helge.t
Vist : 427 gange
1 point
Dato : 16-06-05 23:45

Da jeg startede på kandu, var det et sted hvor man stillede spørgsmål og fik mange gode svar og meninger.

Desværre er spørgsmålene tilsyneladende ikke altid så vigtige mere, det gælder mere om at få sine egne meninger luftet koste hvad det vil. Sproget her på kandu er til tider MEGET groft, og hvis jeg var en ny bruger, ville jeg skynde mig væk. Måske er det derfor man ser de samme profiler i flere forskellige kategorier. Der er nogle som tilsyneladende ved alt om alt.

Stavefejl og uheldige formuleringer kan ske for os alle, men overlagt groft sprog synes jeg ikke hører hjemme her. Naturligvis har vi ikke alle samme meninger og erfaringer, men selv om man er uenig kan man godt udtrykke sig på en sober måde.

Jeg er ikke moralsk vogter, jeg synes bare at det er synd for kandu, hvis niveauet synker længer ned end det er nu.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-06-05 23:48

HØRT!

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-06-05 23:58

Desværre er der nogle der synes det er vigtigt at gå ind i alle tråde og kommentere andres kommentarer UDEN selv at have en mening eller viden om det stillede spørgsmål. Og så er meningen jo gået fløjten. Det giver kun surhed, brok og modbrok.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 17-06-05 00:02

Du har ret; men du behøver ikke at være så bekymret for kandu der nok skal overleve. Får man lukket munden på en gavflab, dukker der straks en ny op. Det er næsten en naturlov.

Overse bare de ubehagelige kommentarer, så kan du finde mange gode svar på kandu.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-06-05 00:12

Det er da muligt, at Kandu har ændret sig meget til det værre, det synes jeg nu ikke, i det år jeg har været her, jo, måske alligevel, på nogen få punkter.

Men jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med :

"Måske er det derfor man ser de samme profiler i flere forskellige kategorier."

Jeg mener da ikke det har noget at gøre med om sproget er groft, og der er så vidt jeg har forstået, heller ikke nogen begrænsninger på, hvor mange tråde eller kategorier man må udtrykke sig i.

Jeg ved nu heller ikke om jeg synes det er synd for kandu, for der er til Administrationen,fra brugernes side, ofte gjort opmærksom på visse uheldige elementer, der fører et sprog, der ikke ligefrem findes i anbefalingerne for "Takt og Tone", og fra den side har man ikke fundet det nødvendigt at skride ind over for noget der sikkert i høj grad kunne "højne moralen" herinde.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-06-05 00:15

dova -> Det kunne jo skyldes at de der klager over "visse uheldige elementer" har vist sig at være lige så "uheldige" selv.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-06-05 00:38

Et af disse "uheldige elementer" har lige begået denne genistreg i et seriøst Sikkerheds-spørgsmål:
Citat
Du skal bare ryste den kraftigt, så kommer den til at virke igen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-06-05 00:43

Det var nok den kropsdel hvor hans egen hjerne sidder han tænkte på.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 17-06-05 00:48

Med "Måske er det derfor man ser de samme profiler i flere forskellige kategorier." mener jeg at mange brugere, inklusive mig selv, ikke gider at læse andres mundhuggeri, og derfor heller ikke kommentere spørgsmålene.

Når jeg synes at det er synd for kandu, mener jeg brugerne og ideen med kandu.

Forestil dig en pæn og ren park. Så kommer der en og smider lidt affald. Senere kommer en anden og ser at der ligger lidt affald. "Nå, der ligger jo lidt affald her, så der sker ikke så meget ved at jeg også smider mit affald her". Sådan fortsætter det det ind til parken ligner en losseplads, og hvem gider gå tur på en losseplads.

Det er det jeg mener...i overført betydning naturligvis.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-06-05 00:49

Jeg kan kun gentage hvad jeg skrev her http://www.kandu.dk/dk/spg/69059

Citat
Fra : bentjuul Dato : 16-06-05 22:52

I det store og hele er tonen da meget god brugerne imellem, og jeg syntes ikke den er blevet værre end da jeg startede på kandu. De få der ikke kan styre sig i seriøse spørgsmål kan ikke ødelægge tonen på kandu - de typer har altid været her.
Jeg syntes der er meget rart at være her og har ikke brug for alliancer, idet jeg fortsat vil kommentere i spørgsmål på samme måde som jeg altid har gjort.

Iøvrigt forstår jeg ikke helt hvorfor du har oprettet spørgsmålet, - da det link jeg henviser til, stort set omhandler det samme. Men kunne du ikke give os et link til en tråd, som eksempel.

//bentjuul

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 17-06-05 01:15

i de kategorier jeg deltager i, synes jeg tonen er blevet betydeligt bedre end den var for 1 år siden, hvor jeg valgte at stoppe, netop p.g.a. tone/sprogbrug/irrelevans (gammelt nick = Catbody); eller også er jeg blevet mere tolerant med alderen
Der er dog stadig et par stykker (eller flere) som ikke rigtigt kan styre sig, men så holder jeg bare væk fra de tråde.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 17-06-05 01:24

Til bentjuul:
Det kan vel ikke undgås at samme spørgsmål kommer op flere gange, bare med en anden formulering. Og da gentagelse fremmer forståelsen, må det da også være i din ånd at spørgsmålet kommer op igen.

Her er et par eksempler, hvor JEG synes man går over stregen:
http://www.kandu.dk/dk/spg/68314
http://www.kandu.dk/dk/spg/64308

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-06-05 01:26

I forlængelse af arnes indlæg 16-06-05 23:58, så kunne det osse skyldes, at der er enkelte der føler det som deres kald her i livet at gå ind i alle tråde og kommentere og give "måske", "jeg tror", "det kan være" og andre 1/2 + 1/1 svar smidt ud med en gyllespreder, eller stereotypt uafbrudt henvise til de samme links, samt rundhåndet tæppebombe spørger med oplysninger, der på ingen måde er spurgt om.

Dette sker ofte ganske unødvendigt i et nedsættende, bedrevidende og belærende sprog. De samme personer har osse en tendens til at lave egne regler for lukning af spørgsmål, samt hvem der retmæssigt skulle have haft de udlovede point og samtidig presse spørger til at give sig point. Dette sker udelukkendefor at rage flest af disse "forjættede" point til sig, for derefter at kunne vise frem hvor mange point man har og sætte lighedstegn mellem disse point og det at være dette underlige hjemmestrikkede begreb..... "en god Kanduer".

Ikke alle synes at dette skal ske uimodsagt, og forsøger at dæmme op for den kedelige måde, som disse selvbestaltede diktatoriske moderatorer forsøger at styre andre Kandubrugere på.

Det skal dog siges, at det har bedret sig de seneste dage, så man kan jo håbe at denne bedring varer ved.

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 17-06-05 02:06

Hej helge .t
Jeg har ikke fået nye meninger efter mit ophold her, men en masse fornuftige svar på (som regel andres) rimelige spørgssmål.
Men når et forum, bliver fyldt med folk, der keder sig selv, og andre.
Må det nødvendigvis fyldes med alskens "lort".
Æd det eller lad være.
Ingen er tvunget til at være her. Se bare det lille kryds oppe i hjørnet, det virker også på din pc 96-)

mvh halvdum

Ps. Dette er venligt ment, men selve sludren, om pointne er jo ligegyldig, da jeg tidligere er kåret, som den største "pointrytter" her

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 17-06-05 02:08

sådan skulle den vist have set ud.

mvh halvdum

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-06-05 02:08

helge.t > Det er rigtigt at det ikke kan undgåes at spørgsmål gentages, det jeg faldt over var at det ene er oprettet kl. 21.30 og det andet kl. 23.45 på et tidspunkt hvor der længe har været meget fredeligt på kandu.

Så timingen er måske ikke så god - det havde nok været bedre på de tidspunkter som du linker til.

Så skriver du
Citat
Og da gentagelse fremmer forståelsen, må det da også være i din ånd at spørgsmålet kommer op igen.

Blot til din orientering, så behøver jeg ikke at få spørgsmål gentaget og jeg skriver altid med et rimeligt pænt sprog.

Iøvrigt foregår der intet som ikke er i overensstemmelse med kandu's administration for ellers havde de grebet ind for længst!

//bentjuul

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 17-06-05 02:09

Altså den her 96-)

mvh halvdum

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-06-05 02:13

Godt nok! Der er ikke noget galt med Kandu! Derimod er der noget galt med visse kandu brugere der har enorm travlt med at skrive ligesom Bart i the Simpsons! "I didn't do it" Eller sagt på en anden måde! Det var ham ikke mig!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-06-05 03:18

Lukus evangeliet kap. 6 vers 36-42

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-06-05 03:19

Sorry Lukas.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-06-05 03:23

Problemet er måske osse at man citerer tegnefilmen Biblen! men det kan jeg osse! Det er lettere at se bjælken i andres øjne end at se flisen i sit eget!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-06-05 03:24

Eller er det omvendt?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-06-05 03:24

Og for de knap så bibelstærke

Citat
Dette hellige evangelium skriver evangelisten Lukas:

Jesus sagde: "Vær barmhjertige, som jeres fader er barmhjertig. Døm ikke, så skal I ikke selv dømmes; fordøm ikke, så skal I ikke fordømmes. Tilgiv, så skal I få tilgivelse. Giv, så skal der gives jer. Et godt, presset, rystet, topfyldt mål skal man give jer i favnen. For det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt med."

Han fortalte dem også en lignelse: "Kan en blind lede en blind? Vil de ikke begge falde i grøften? En discipel står ikke over sin mester; men enhver, der er udlært, skal være som sin mester. Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til bjælken i dit eget øje? Hvordan kan du sige til din broder: Broder, lad mig tage den splint ud, som er i dit øje! når du ikke ser bjælken i dit eget øje? Hykler, tag først bjælken ud af dit eget øje; så kan du se klart nok til at tage den splint ud, som er i din broders øje."

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-06-05 03:28

Gad vide om de brugte et bible citat splitsekunder før de smadrede ind i Wordl Trade Center?

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 17-06-05 07:46

Hvis alle ignorerede de "uønskede" kommentarer og simpelthen lod være med at svare på dem eller kommentere dem, holdt de nok op af sig selv.
Og hvis man kunne få alle aviser, radio og TV-stationer til at lade være med at omtale terror, hvad enten der er angreb eller blot trusler - så holdt det også op, for det, terrorister vil, er at få opmærksomhed. Får de ikke den er det jo nyttesløst.
Men vi lever jo desværre ikke i Utopia, så her på Kandu kanvi jo nyde de gode spørgsmål og svar og så blot have lidt ondt af de stakler, der kun kan gøre sig bemærket med latrinære udtryk og lavstående angreb på andre.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-06-05 08:55

Tedd - Sikkert Allah Hu Akbar!

Accepteret svar
Fra : bne

Modtaget 1 point
Dato : 17-06-05 09:12

hvaderikkeibrug -> den med at tie ihjel, den er der da vist ikke mange der tror på længere ! Men når personer er udenfor pædagogisk rækkevidde, - så er de altså langt væk - og så kan de være svære at tale til fornuft......

-> denne (eller rettere : disse) tråde, viser jo med al mulig tydelighed dette medie's begrænsninger. Det postuleres at vægtningen af enkeltdelene i en 'inter-personel' kommunikation kan opdeles i ca.55% kropssprog, ca. 38% tonefald og ca.8% de udtalte ord...... Dette medie (chat / debatfora / PC...) begrænser os til at anvende de 8% 'udtalte' ord, og ud fra dette bør det være enhver klart at vi bør vælge disse med omhu. I en 'mand-til-mand'-samtale, opleves det lille skæve smil, det sarkastiske ansigtsudtryk, det spøjse tonefald eller man overhører den lavmælte sidebemærkning - ALT dette kommer enten ikke med på KanDu, eller også KOMMER det virkelig med; og opfattes som en 'standard'-kommentar med fuld vægt.
Jeg kan - som en masse andre - kun opfordre til at man overvejer sit sprog, sine udtalelser, og i det hele taget 'farer med lempe'.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-06-05 09:52

Faktisk synes jeg det er mere synd for de personer, der har behov for at stive deres egoer af, end det er synd for kandu.......

Jeg tænker især på dem der, UAGTET emne, lige skal ind og gøre sig bemærket med en tåbelig bemærkning.

De må have problemer i deres hverdag, måske overser både ægtefælle og arbejdskollegaer dem?

Helt enig med bne........og jeg vil da tilføje, at havde man stået overfor disse personager, så havde de aldrig haft modet til at sige, hvad de skriver.

Det er jo så nemt at gemme sig bag en pc.

Og god dag til alle.

Men sådan er det på mange sider på nettet, hvor folk kan være i "direkte" debat med hinanden, det må vi bare lære at leve med.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-06-05 09:52

Det med at tie dem ihjel er jeg med på

Det har jeg tænkt meget længe, for så slipper man for alle de emiler på spørgsmål, hvor det bare handler om ævlen og kævlen!

Og jeg vil atter gøre en reklame for smileys!

De er bare SÅ go'e til at vise, når ting er sagt med glimt i øjet, så der ikke er en, der går helt op i trekanter over udtalelsen.

Det er SÅ nemt at misforstå andre på skrift!

Som bne skriver: "Jeg kan - som en masse andre - kun opfordre til at man overvejer sit sprog, sine udtalelser, og i det hele taget 'farer med lempe."

Man sidder selv og tænker sætningen med smil/grin, men det ses desværre ikke på skrift!

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-06-05 09:54

Respekt og tolerance!

Ligesom resten af Verden savner!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-06-05 10:05

Citat
Hvis alle ignorerede de "uønskede" kommentarer og simpelthen lod være med at svare på dem eller kommentere dem, holdt de nok op af sig selv.

Og så tilføjer jeg, "eller ikke fik lov til at sige fra", ......... Det er sådan diktatorer kommer til magten

Kommentar
Fra : bne

Dato : 17-06-05 10:10

Enig med DOVA !

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-06-05 10:34

Det ser ud til at blive en dejlig dag i dag,
keep up the good work.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-06-05 10:37

Nej....Keldd

Det er koldt, klamt og kedeligt.....det regner

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-06-05 10:50

--men fuglene synger!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-06-05 10:51

Hov hov dova, det gør det også her, hvad gør det,
jeg har lige fået en check på 6985kr. jeg overhovedet ikke havde regnet med,
så nu sidder jeg her foran computeren, og finder ud af, hvad jeg skal brænde pengene af på.
Hvor livet er herligt, ha ha ha ha . Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 17-06-05 10:54

Vil det sige, at ignorerer man alle de "uønskede" kommentarer - så stinker disse kommentar kun i starten, men efter en rum tid, bemærker man ikke længere stanken?!

Jeg gider fileme ikke gå rundt og få mit gode tøj ødelagt af sådan en stank!

Enig med Dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 17-06-05 10:57

Jeg har lige fundet to døde fugleunger (tror det er min kat der har været på spil).

De synger ikke

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-06-05 10:58

Vær nu lidt glad Creamy, bag skyerne, skinner solen stadigvæk.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-06-05 11:00

Jeg havde ikke skrevet det Creamy, hvis jeg havde set dit sidste indlæg
Keldd

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-06-05 11:01

..og katten spinder uden tvivl. Jep en dejlig dag!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 17-06-05 11:02

Her er der ikke sky(er). Kun een, men den er dælme stor

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-06-05 11:04

Sol i week-end'en!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 17-06-05 11:06

Jep, det bliver skøøøøønt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-06-05 11:06

..og varme! Alle bliver glade (altså i real life)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-06-05 11:59

Citat
Sproget her på kandu er til tider MEGET groft, og hvis jeg var en ny bruger, ville jeg skynde mig væk.

Ja, der er nye brugere, der har stillet et seriøst spørgsmål og fået en meget meget grim overhaling af en anden bruger.

Det kan ikke ignoreres.

Ps.

Vejret er ikke det bedste.

Hilsen ans og god weekend

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 17-06-05 13:28

By the way arne.jakobsen..

Din kommentar Dato : 17-06-05 00:38 hvor du væmmes over, at "uheldige elementer" tillader sig at gå ind i seriøse tråde med svar der mildest talt ikke er brugbare.
Er der så ikke noget med, at du en gang tillod dig at gå ind i en seriøs tråd ang. mulige bumse cremer - for at nævne det 200 årige franske middel --> guillotine?!

Henviser lige til Lukus evangeliet kap. 6 vers 36-42

http://www.kandu.dk/dk/spg/69082

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 17-06-05 13:30

En upser!! men linket der kom med taler vist også for sig selv,
hvad angår ubrugelige svar på seriøse spørgsmål

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-06-05 14:01

Og overoven alting, stråler moder sol....tralalala

Hanne

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 17-06-05 14:16

Rart at se at nogen reagerer på spørgsmålet, det kan jo ikke være pointene der frister, så det må vel være af interesse.
Helt enig med flere af jer i, at havde man stået over for hinanden ansigt til ansigt, havde sproget nok været anderledes, eller var blevet opfattet anderledes.

bentjuul> Det var skam ikke negativt ment med gentagelse af spørgsmålet, men lige som jeg, må du da også være interesseret i at emnet bringes til debat blandt så mange som muligt.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-06-05 14:26

Helge.t emnet har været til debat igen og igen og igen............... men som jeg tidligere skrev syntes jeg at tonen er god for nærværende - og mener at den type spørgsmål skal op på det tidspunkt hvor der foregår verbale overgreb på brugerne.

//bentjuul

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-06-05 14:46

Tonen på kandu har været rimelig de sidste par dage.

At stille dette spørgsmål nu er som at kaste mere brænde på det bål, der var ved at gå ud.

Tidligere spydigheder vil blive fundet frem og så er der store flammer igen.

Hilsen ans og god weekend

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-06-05 16:08

Det regner her så jeg må vente til en anden dag med at slå græs.
Og heldigvis kan vi i weekenden klage over noget studenterlarm - så forældrene må byde på lidt pils til naboerne.

Kommentar
Fra : tutfis

Dato : 17-06-05 17:56

HMM tja hoppede her ind for en gang skyld og kan se at det åbenbart stadig er det sammen trist da det skræmmer nye væk og gør nogle af os andre også holder os mere eller mindre væk... yderst trist...

dog mener jeg at lave tråde om det er bare og hælde mere brænde på bålet...

hygge i hønsegården...

turner sku ud igen igen

Godkendelse af svar
Fra : helge.t

Dato : 19-06-05 00:27

bne>Du får det ene point for dit indlæg.

Tak til alle for svarene.

Mvh
Helge