/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Inkasso
Fra : notatoy
Vist : 764 gange
200 point
Dato : 16-06-05 12:01

Jeg har for langt over to år siden meldt mig ind i home entertainment, hvor man kan købe film og spil. De sender en månedenspakke, den fik jeg ikke afbestilt så den sendte de. Jeg modtog den, og da jeg så det var fra dem og jeg ikke havde bestilt noget sendte jeg den retur med modtagelse nægtet. De blev ved med at sende regning på den film eller det spil der var i pakken. Jeg nægtede at betale, da jeg ikke havde beholdt den pakke. De sendte mig på et inkassofirma. Jeg skrev dertil som sagen var men fik at vide det var lige meget, jeg skulle betale. Jeg nægtede stadig. Nu har jeg igen fået brev derfra, pakke er modtaget 06.05.2003 og sendt retur samme dag. Jeg skal betale knap 1200,- kr for en film jeg har sendt retur for over 2 år siden, ellers kommer deres inkassokonsulent og inkræver penge på min adresse. Er det virkelig rimeligt??? Bliver jeg nødt til at betale fordi jeg er alm. menneske og er oppe mod et stort firma? Og bliver sådan noget forældet??

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 16-06-05 12:07

Jeg ved det er ulovligt det, de gør.
De må ikke sende varer, hvor du skal deltage aktivt for at undgå at få.

I første omgang vil jeg råde dig til at skrive et anbefalet brev til dem, hvor du fortæller at du ikke har til hensigt at betale.
Da du også har sendt varen tilbage.

Mener så med de firmaer at der er noget med at du skal købe et hvis antal om året.

Prøver lige at finde et link til dig

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-06-05 12:08

Det kommer an på hvad der står i kontrakten/medlemsreglerne. Hvis der står at du har lov til at afbestille, er det det det du skulle have gjort. Der står formentligt ikke at du har lov til at nægte modtagelse af noget du selv har bestilt, og når du ikke har afbestilt pakken mener jeg også at den er at betragte som bestilt. De 1200 kr er mest gebyrer og renter og jeg tror ikke du slipper for at betale.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 16-06-05 12:17
Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 16-06-05 12:20

På samme side, kan du skrive til en advokat, som er gratis.

Mange biblioteker og rådhuse, har også gratis advokathjælp.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-06-05 12:20

Den duer ikke Jimmy. Vedkommende har IKKE en aftale om levering, det har notatoy. Han har nemlig meldt sig ind og derved accepteret en fast levering af en ydelse, samt at hver levering skal afbestilles inden en vis dato før leveringen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-06-05 12:22

Det er normalt sådan, at hvis du ikke har afbestilt skal du betale og den der med at nægte og modtage er kun i orden hvis du stadig får pakker efter, at have foretaget en korrekt afbestilling.
Altså du betaler og ser at få afbestilt.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 16-06-05 12:24

>Arne.jakobsen
Det er en ret, at man ikke behøver at afbestille.
De må ikke bare sende ting ud på den måde.
Og det skal spørgsmålsstiller skrive et brev til firmaet og gøre opmærksom på.

Brevet skrives i to kopier, som skal kontroleres af en ven/familie, så der er vidne på.
Samt det skal sendes rekomanderet/anbefalet til firmaet, så du får besked fra posten om at
det er modtaget af modtager.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-06-05 12:29

Det må de vel nok hvis der er indgået en aftale om det! Det er der i det øjeblik man melder sig til sådan en klub, for så accepterer man klubbens vilkår. Oven i købet med underskrift.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 16-06-05 12:31

@jimmy17 - Der er jo indgået en aftale mellem notaboy og firmaet om levering af en vare hver måned. At han har mulighed for at afbestille varen stiller ham jo kun bedre. Hvilken hjemmel har du til at sige at fremgangsmåden er ulovlig? Det er trods alt sådan 90% af alle film-, bog-, og spilklubber fungerer.

@notaboy - Lige et enkelt spørgsmål. Er det rigtigt forstået, at du ikke kan bevise at du har tilbagesendt filmen?

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 16-06-05 12:31

>Arne.jakobsen
Har selv lært om det i juraundervisning.

Kan bare ikke huske hvor præcis det står.
Bogen og papirer har jeg heller ikke længere.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-06-05 12:33

Jimmy17, hvis (HVIS) du har ret så må stort set samtlige bogklubber, blade og film og musikklubber lukke.
Det de ikke må er at sende uopfordret, men det gør de heller ikke for abonnenten har en aftale om, at du skal afbestille månedens tilbud, eller hvad der nu ert ale om og gør du ikke det får du pakken med opkrævning.
Selv yderst seriøse fagbogklubber for akademikere bruger samme teknik.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 16-06-05 12:33

Ja, folk betaler jo bare når de får varen.

Det er samme fremgangsmåde med nogen af de "firmaer" der sender regninger ud på ydelser, ingen har brugt/bestilt.

>>Notaboy
Har du kvittering på at varen er sendt retur?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-06-05 12:34

Jimmy17 det har du ikke lært for det er forkert, og du blander sikkert noget andet ind i det.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 16-06-05 12:34

Hov - var han allerede spurgt om..

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-06-05 12:35

Jimmy17 -> Det kan ikke være rigtigt at du har lært at man som medlem af en klub, hvor man selv har underskrevet en indmeldelse og derved accepteret vilkårene, bare kan undlade modtagelse af den derved betilte vare. Det må bero på en erindringsforskydelse.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 16-06-05 12:36

Nej det har jeg ikke, for den blev sendt retur som modtagelse nægtet.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 16-06-05 12:40

Fandt lige reglerne for i dag, men kan jo ikk ehuske hvordan det var dengang, det er 2 år siden.
Månedens film bliver automatisk sendt hjem til dig, medmindre du vælger at afbestille den - som kan gøres via vores hjemmeside, e-mail, fax, bestillingskortet, medlemsservice eller ordretelefonen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-06-05 12:42

notatoy -> Det er da korrekt at du selv har meldt dig ind og underskrevet indmeldelsen. Ikke sandt? Hvis du har, så fanger bordet desværre. Så se at få en aftale om betaling og meld dig så ud. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-06-05 12:46

Lidt pudsigt at talen nu er på den "klub", fordi jeg har netop i dag modtaget en inkasso på to film, jeg ALDRIG har bestilt eller modtaget.

På brevet er der forkert efternavn og det kører fint for dem.

Jeg ringede så til inkasso og udbad mig en forklaring:

Jeg skal bevise jeg IKKE har modtaget de film..............nå ja

Ringede så til Home, der gud hjælpe mig påstår at de IKKE har "arkiver" på 4 år gamle sager!!!!!!!!! Altså, det skulle være 4 år siden, jeg havde bestilt de film.

Så måtte næste opringning jo så være til forbrugerrådet, der bestemt ikke undrede sig,
de har MANGE klager over dette film-firma.

Mit råd: bed dem hoppe i havet, postvæsnet bør have en dokumentation på at du har nægtet modtagelse og er der mere i vejen med dem, så ring til forbrugerrådet.

Vh Maj-Britt

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 16-06-05 12:47
Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 16-06-05 12:47

Og giver jer ret-har han skrevet under på at han skal meddele, hvis han ikke ønsker en video, så er der selvfølgelig ingen vej udenom det.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-06-05 12:51

Jimmy17 -> Den giver jo BjarneD og Jeg 100% ret. Hvad er det SÅ du vil.

maj_brit -> Din sag har intet med denne at gøre, idet notatoy jo vitterligt HAR indmeldt sig. Blot har han glemt at afbestille månedens pakke.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-06-05 12:52

Jimme -> Vore seneste krydsede hinanden. OK.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 16-06-05 12:53

Tjaeh, så er problemet jo, at firmaet - såfremt de ikke har modtaget filmen retur - ikke kan vide, om du reelt har returneret den. Så vidt jeg kan se ud af deres hjemmeside, kan du frit returnere filmene, hvis du ikke vil have dem, men det kræver jo, at du kan dokumentere, at de er returnerede. Da du ikke har mulighed for at bevise det, er din sag som jeg ser det tabt. Du kan jo vente og se, om de gider trække dig i retten, men så bliver det rigtig dyrt, hvis de skulle finde på det.

@maj_britt - du kan jo være ganske rolig, for de kan jo ikke bevise, at de har sendt filmene til dig - og det ER dem der skal bevise at de har sendt noget til dig.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-06-05 12:57

Enig, arne, han har glemt at afbestille, men når pakken er sendt retur, så hopper home bare i havet.

Jeg ville slet ikke bekymre mig en dyt om den sag mere, det virker lidt som om home mangler orden i deres firma.......

Og notatoy, du fortæller bare deres inkassokonsulent, den dag han kommer, at han kan have en fortsat god dag og så lukker du din dør.

Han har INTET at gøre på din bopæl, men truslen virker da sikkert på mange mennesker.

Vil de have deres penge, så må de hive dig i retten og såvidt jeg ved, så skal hovedstol være på over 1000 kr. og hovedstol er UDEN gebyrer og dit og dat,før retten tager sagen, men ret mig gerne, hvis jeg tager fejl der.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 16-06-05 13:05

@mai_britt - der er jo bare lige den forskel, at notaboy ikke er i stand til at bevise, at han sendte filmen retur i stedet for at beholde dem. Du har ret i at han ikke behøver at tale med inkassomanden, men han har fuld ret til - efter skriftligt varsel - at henvende sig på novaboys bopæl (inkassoloven § 12). Fsv. angår en byretssag er der ikke noget minimum for hovedstolens størrelse, men det er nok tvivlsomt, om firmaet vil føre sagen, medmindre de forsøger den nye inkassoform, hvor du kan gå direkte i fogedretten.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-06-05 13:08

Ok, Rye, så har jeg ikke fulgt med, men enig, tvivlsomt om de vil gå i retten.

Og noterer postvæsnenet ikke om modtagelse er nægtet?

Home påstår jo at jeg skal bevise, jeg IKKE har modtaget de to film, hvordan beviser man det?

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 16-06-05 13:15

Man kan have endog meget svært ved at bevise, at man ikke har modtaget en pakke, og du skal som sagt ikke bekymre dig, for skulle du blive trukket i retten, er det Home Ent. der skal bevise, at de har sendt dig filmen. I notaboy's sag kan Home Ent. (måske) bevise, at de har sendt ham filmen, og han skal så bevise, at han enten har betalt eller har returneret filmen. Han kan, så vidt jeg forstår, ingen af delene, og derfor står han så skidt.

Hvis du har afleveret brevet/pakken på posthuset, får du eller kan du få en kvittering på at forsendelsen er returneret, men hvis du bare streger adressen over på forsendelsen og skriver "modtagelse nægtet", så har du ingen beviser.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-06-05 13:22

Jeg kan godt se, han står lidt skidt, men de skal vel også bevise de IKKE har modtaget filmen retur.

Stadig, man kan vel afvise en pakke ved døren, man ikke ønsker, når posten kommer med den?

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 16-06-05 13:28

Det er lige så svært for dem som for dig at bevise, at man ikke har modtaget en pakke. Novaboy skal ikke bevise, at de har modtaget den, men kun at han har sendt den.

Jeg går ud fra, at man kan afvise en pakke i døren, når posten kommer med den, men det kræver jo at man er hjemme når posten kommer. En dvdfilm kan rimeligt nemt komme ind gennem en brevsprække. Alt dette er dog ligegyldigt, hvis notaboy konkret er ude af stand til at bevise, at brevet/pakken er returneret.

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 16-06-05 13:30

Hvis du har åbnet pakken og modtaget, men derefter lukket den og sendt den afsted igen, så er der ikke noget at gøre. Man skal nægte modtagelse fra postbudet eller på posthuset.

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 16-06-05 13:44

ok der står på deres hjemmeside

Citat
Kan jeg returnere et køb som jeg fortryder eller hvis jeg har glemt at afbestille min månedsfilm?
Skulle du fortryde dit køb eller have glemt at afbestille din månedsfilm, kan du altid returnere varen inden 14 dage fra modtagelsen for egen regning. Vi skal blot have fakturaen sammen med varen og en kort forklaring på returneringen. Husk at udfylde formularen på fakturaens bagside.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 16-06-05 13:47

Jeg har ikke åbnet den pakke, men har modtaget den og derefter sendt den retur. Om jeg har meldt mig ind i det halløj med underskrift kan jeg ikke huske.

maj_britt hvad med din sag??? Hvad gør du?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-06-05 14:05

Jeg gør INTET, jeg sætter mig tilbage og venter på deres udspil.

De kan da hive mig i retten, hvis de gider det.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-07-05 22:04

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne