/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Konvertering
Fra : pierrebrockdorff
Vist : 253 gange
20 point
Dato : 15-06-05 22:04

...Jeg er ret grøn idet her... Jeg skal brænde en cd, men den skal konverteres står der. Hvordan gør jeg det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-06-05 22:06

En cd skal ikke konverteres.

Du sætter den bare i brænderen og starter dit brænderprogram.

Hvor står der den skal konverteres?

Kommentar
Fra : pierrebrockdorff

Dato : 15-06-05 22:10

refi:
... når jeg sætter den i og start brænding i "media player", stopper den lyn-hurtigt brænding og siger at den ikke er skrivbar. Når jeg følger "guiden til cd-
skrivning", står der at en ny disc skal konverteres. Den kan ihvertfald ikke brændes....Gode råd?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-06-05 22:13

Prøv med cden i drevet at gå i stifinder og se om der er noget på den.
Hvis der er det og dert ikke er en RW cd kan du ikke gøre mere ved den. Så er den lukket og dermed brugt.
Er det en cd-R eller en cd-RW?

Kommentar
Fra : pierrebrockdorff

Dato : 15-06-05 22:20

dvd-rw... men guttermanden i Elgiganten sagde at den kunne man godt lægge musik på....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-06-05 22:23

DVD ????

Så er det jo ikke en cd.

Er din brænder en DVD brænder ?

Kommentar
Fra : pierrebrockdorff

Dato : 15-06-05 22:27

Hold da op det er teknisk.. Ja der er dvd-brænder i min Pc. Ja du må virkelig undskylde min komplette uvidenhed... men
vi skal jo alle starte et sted.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-06-05 22:30

Har du set DVDen i stifinder om den er tom ?

Kommentar
Fra : pierrebrockdorff

Dato : 15-06-05 22:35

stifinder? øhh

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-06-05 22:39

Ah hold nu op - du ved vel hvad stifinder er.
Hvad hedder din brænder (mærke og model)
Hvis ikke den kan brænde minus medier kan du ikke bruge DVDen.
Du kan prøve at lægge den i drevet - højreklikke på den i stifinder og trykke formater.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-06-05 23:07

Haloo gutter og specielt "pierrebrockdorff" en RW er en genskrivbar disk og den skal ikke konverteres men den skal formateres før brug, spørg mig ikke hvorfor men det skal den, i hvert fald så vidt jeg ved, dit brænderprogram bør have en funktion, der hedder noget i retning af "klargør RW-disk til brug" eller noget i den retning.

Fra Nero Burning hjælpe funktion:
Citat
An Audio CD is a CD that contains music files and that can be played with any regular CD player which you can buy in a store – the songs on the CD must either be in CDA format or be converted to this format.

Almost all CD players can only read CD-Rs, i.e. using rewritable CDs (CD-RW) is not recommended. Nero writes the audio data to the CD-RW correctly but many CD players will not be able to play back the tracks.

Så ham "Guttermanden" har ret i at der kan lægges musik på en DVD-RW, men det er ikke det smarteste man kan gøre, hvis ellers musikken skal kunne afspilles i en almindelig DVD afspiller. Hvis jeg husker rigtig kan du ikke afspille en DVD med musik i almindelig Audio-cd-format. Men du kan lave en DVD med musik i MPG format. Afspilleren skal så igen kunne afspille formatet MPG, det kan de fleste nyere DVD afspillere.

Og da du selv skriver at du er "grøn i det her", så kig her http://www.libris.dk/, skriv brænd i søgefeltet til højre, og klik på 'Titel' knappen, så får du forslag til forskellige hæfter/bøger om brænding, køb en af dem og læs den grundigt igennem. Der findes mange finurligheder omkring det at brænde CD'R / DVD'r, det er ikke bare lige noget man gør.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-06-05 23:16

Det var da ellers en smøre der vil noget

Bortset fra det skal en DVD IKKE formateres - såfremt det er nødvændigt (alt efter hvad den skal bruges til) gør brænder programmet det automatisk.

Formatering kan du bruge hvis du vil slette det der evt. allerede er eller du vil bruge DVDen som en slags harddisk.
Ellers er det altså ikke nødvændigt.
Men jeg er med vilje ikke gået ind i en dybere forklaring - da det jo slet ikke er sikkert det er der problemet ligger.
Hvis spørgeren har en brænder der skal bruge +skiver - kan den jo slet ikke bruges.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-06-05 23:32

Hallo igen refi
Jeg mener nu stadig at en RW DVD eller CD skal formateres. Det kan så godt være at de fleste brænderprogrammer gør det automatisk første gang den sættes i drevet. Men spørger prøver at brænde direkte fra mediaplayer, så jeg kan godt tvivle på at, standardbrænderprogrammet i Windows kan finde ud af det. Det eneste der så vidt jeg husker at have læs en gang omkring RW er at de SKAL formateres/klargøres til brug. Det der sker under klargøringen er at der lægges et indløb/udløb spor på disken.
Prøv lige at læse lidt på dette link: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;818733.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-06-05 23:46

Haløjsa
Så er jeg her igen!
Citat fra en hjælpe side:http://pages.prodigy.net/jdjd/cdr/
Citat
Can I record data onto a CD-RW directly from Windows Explorer, or from the File/Save As sections of a program?

Yes. The disk needs to be formatted with DirectCD or other packet writing software to do this, though.

Iøvrigt har jeg også læst på et par sider hvor man kan købe CD-RW og DVD-RW at der faktisk findes ROM-mer der er formateret ab fabrik.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-06-05 23:49

Som sagt KAN du godt formatere en DVDrw, og det er da muligt at præcis Mediaplayer ikke selv kan finde ud af det.
Jeg har aldrig i hele mit liv formateret en DVD (bortset fra engang jeg skulle vise en at man kunne) og jeg laver 3-4 stykker om ugen.
Vi gemmer en masse Powerpoint filer og billeder på rwer. Derudover bruger jeg dem som lagermedier.
Men lad det ligge - jeg tror stadig ikke det er det der er problemet, men det kræver jo et svar fra spørgeren.

Iøvrigt har du da ret i at DVDer ikke egner sig til mp3 filer - eller musik iøvrigt - da de ikke kan bruges mange steder.

PS - CDrw SKAL heller ikke formateres men kan formateres.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-06-05 23:53

Netop - Det er fordi du går udenom brænderprogrammet - alt det sker automatisk hvis du går gennem et brænderprogram. Jeg har aldrig mødt et der ikke gør det.
Det er jo netop for at få mediet til at agere som en slags harddisk at det er nødvændigt når man bare vil bruge det til at trække filer over på.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-06-05 23:59

Bortset fra det er den side mange år gammel - teknikken er blevet lidt bedre siden...

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 16-06-05 00:01

Hei Brassovitski,skal du bruke dvd til musik må du brenne melodierne som MP3 filer,ellers kan du ikke afspille dem på dvdspilleren

Og ikke bruk en RW

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 16-06-05 07:03

Hej holniels
Det er faktisk lige det jeg skriver i citatet Dato : 15-06-05 23:07. Bob!bob! du er måske lidt .