/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
videoredigering
Fra : Arne.p
Vist : 387 gange
100 point
Dato : 01-10-02 19:56

jeg vil gerne have hjælp til køb af DVD brænder til redigerede videooptagelser.
Jeg har et digitalt videokamera, og har tidligere på året købt Pinnacle studie 7 samt Pinnacle Express til at brænde mine videooptagelser. Efter at have eksperimenteret i ca. ½ år må jeg konstatere at kvaliteten ikke lever op til mine forventninger. Jeg havde håbet på at kunne nå en kvalitet som nærmede sig den samme som hvis jeg sætter mit digitale kamera direkte i mit TV. Dette er desværre langt fra godt nok, der er simpelthen for meget flimmer og skarpheden i billederne forsvinder.
Derfor overvejer jeg at købe en DVD brænder, og mine spørgsmål er:

1. Er der nogen som har erfaringer med det, og bliver kvaliteten som jeg ønsker?
2. Hvad koster sådan en DVD brænder? Jeg mener at have set dem på nettet til et sted omkring 3000 kr?
3. Hvad kan man ellers bruge sådan et til, udover almindeligt brug. Kan man eksempelvis kopiere DVD film?

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 01-10-02 21:17

Hej Arne

Jeg tror ikke at du opnår den ønskede kvallitet ved at brænde dine film på DVD, desværre.
Jeg kender dog udemærket det nævnte program fra Pinnacle og kan måske give dig nogle fiduser

Din videofilm kan aldrig blive bedre end kvaliteten af den "rå" video, prøv derfor følgende: Efter du har cappet din video og gemt den, skal du prøve at reboote din computer. Dette skal ske inden du komprimerer den. Herefter prøver du at afspille denne "rå" ukomprimerede video i din videoafspiller. Afhængig af din computers styrke vil du nu se den kvallitet du maksimalt kan opnå. Det er her vigtigt du lægger mærke til størrelsen (opløsningen) på din film. Er den mindre end ca. 640 * 480 pkt vil kvaliteten blive forringet yderligere under afspilning på dit TV.

Prøv at gøre følgende:
1. Under Capture vælger du settings. Ved Quality vælger du Custom. Sæt din opløsning til 640 * 480 pkt.

2. Kan du ikke få lov til at gøre som i pkt. 1, Skal du først prøve at afinstallere programmet for derefter at installere det igen. Kan du stadig ikke få lov til at ændre denne opløsning har du måske (ligesom vi fik det) fået en fejlbrændt CD. Henvend dig da i butikken og få den byttet.

3. Efter at du har fået lov til at ændre denne opløsning skal du Cappe din video. Husk her at lukke alle andre programmer så computeren har maksimalt med resourcer til rådighed.

4. Efter du har cappet din video (og eventuelt redigeret den), skal du nu til at komprimere den. Vælg her et codec der giver et godt forhold mellem kompression og kvalitet. Jeg vil anbefale DiVX, men hvis du gerne vil sammenligne kvaliteten med DVD, skal du vælge MPEG-2. Prøv eventuelt at eksperimentere med det. til du finder det codec der passer dig bedst. Husk her at opløsningen igen skal være 640 * 480 pkt.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-10-02 20:02

"Arne.p" <Arne.p.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Xblm9.64083$Qk5.2474257@news010.worldonline.dk...
> jeg vil gerne have hjælp til køb af DVD brænder til redigerede
> videooptagelser.
> Jeg har et digitalt videokamera, og har tidligere på året købt Pinnacle
> studie 7 samt Pinnacle Express til at brænde mine videooptagelser. Efter
> at have eksperimenteret i ca. ½ år må jeg konstatere at kvaliteten ikke
> lever op til mine forventninger. Jeg havde håbet på at kunne nå en
> kvalitet som nærmede sig den samme som hvis jeg sætter mit digitale
> kamera direkte i mit TV. Dette er desværre langt fra godt nok, der er
> simpelthen for meget flimmer og skarpheden i billederne forsvinder.
> Derfor overvejer jeg at købe en DVD brænder, og mine spørgsmål er:
>
> 1. Er der nogen som har erfaringer med det, og bliver kvaliteten som
> jeg ønsker?
> 2. Hvad koster sådan en DVD brænder? Jeg mener at have set dem på
> nettet til et sted omkring 3000 kr?
> 3. Hvad kan man ellers bruge sådan et til, udover almindeligt brug.
> Kan man eksempelvis kopiere DVD film?

Er det ikke dit codec som er problemet ?
En dårlig komprimering er aldrig godt.
Arbejder du digitalt, så bør kvaliten være OK hele vejen....

Du kan jo brænde din film på CD-rom, som så kan vises i DVD'en i stuen...
Som VCD.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-10-02 21:27

Du får næsten med garanti et bedre svare ovre i news:dk.edb.videoredigering

Mvh
/Søren

"Arne.p" <Arne.p.news@kandu.dk> wrote in message
news:Xblm9.64083$Qk5.2474257@news010.worldonline.dk...
> jeg vil gerne have hjælp til køb af DVD brænder til redigerede
> videooptagelser.
> Jeg har et digitalt videokamera, og har tidligere på året købt Pinnacle
> studie 7 samt Pinnacle Express til at brænde mine videooptagelser. Efter
> at have eksperimenteret i ca. ½ år må jeg konstatere at kvaliteten ikke
> lever op til mine forventninger. Jeg havde håbet på at kunne nå en
> kvalitet som nærmede sig den samme som hvis jeg sætter mit digitale
> kamera direkte i mit TV. Dette er desværre langt fra godt nok, der er
> simpelthen for meget flimmer og skarpheden i billederne forsvinder.
> Derfor overvejer jeg at købe en DVD brænder, og mine spørgsmål er:
>
> 1. Er der nogen som har erfaringer med det, og bliver kvaliteten som
> jeg ønsker?
> 2. Hvad koster sådan en DVD brænder? Jeg mener at have set dem på
> nettet til et sted omkring 3000 kr?
> 3. Hvad kan man ellers bruge sådan et til, udover almindeligt brug.
> Kan man eksempelvis kopiere DVD film?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Arne.p

Dato : 02-10-02 00:21

Til srhansen
Tak for dit svar, de ser ud som du er øvet i dette, så derfor vil jeg lige skrive lidt omhvad jeg gør.
Jeg har som sagt et digitalt kamera, og det slutter det til PCéren og overfører alt hvad jeg har optaget. Her sætter jeg den til fuld dv quality, og til 720 576 og frame 25. derefter overfører jeg det hele.
Så redigerer jeg den i Edit og lægger effekter på.
Derefter går jeg til make movie hvor jeg i avi sætter den til dv video encoder på 720 576. og derefter create avi file.
Nu har jeg programmet Pinnacle express, men det er ikke godt nok, derfor er jeg blevet anbefalet TMPGE som konverterer avi filen til mpge2.
Så har jeg fået at vide at jeg kan brænde denne fil i NERO, men dette program vil ikke brænde MPGE2 filer. derfor brænder jeg filen direkte i Win XP. det giver et hæderligt resultat, dog kan jeg ikke køre frem og tilbage i det optagede, når jeg afspiller cdén på min DVD afspiller..
Derfor var det måske en ide med en DVD brænder.
Det var en lang beskrivelse, men det er ikke så nemt at forklare her. Jeg håber du kan se hvad jeg måske gør forkert.
Mvh Arne

Kommentar
Fra : Arne.p

Dato : 02-10-02 00:33

Til Søren, undskyld men hvad er news:dk.edb.videoredigering, og hvor finder jeg det?
Og til Olsen. Ja men det er det jeg gør.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 02-10-02 10:02

Hej igen

Prøv istedet for at vælge fuld dv quality, at vælge custom og sæt din opløsning manuelt.
Min erfaring er at min kammerat havde fået en defekt cd eller en cd med et defekt program der gjorde, at vi ikke kunne sætte opløsningen manuelt.
Det der i praksis sker er at selv om du har valgt fuld dv quality, så reducerer programmet opløsningen på filmen selv således at formatet ikke er 720 * 568, som lovet.
Prøv eventuelt at højre klikke på din færdige film og vælg egenskaber. Under et af fanebladende kan du se din films faktiske opløsning.
Er filmens opløsning mindre end de forventede 720 * 568, har du sandsynligvis fået en dårlig kopi af studio 7.

Jeg selv har den analoge udgave DC10 og jeg kunne lave langt bedre film end min kammerat der havde helt ny computer, digitalkamera og DV10 kort, altså en ren digital løsning.

Vi oplevede, efter utalige genindstallationer af både studio 7 og windows, samt en række opdateringer af codec's bios osv.at vi ligesom dig ikke kunne opnå det ønskede resultat. Programmet blev simpelthen ved med at ændre formatet fra de ønskede 720 * 568 pkt til 320 *240 pkt. Da vi mente vi havde prøvet alt og viikke følte vi fik nogen service fra importøren og forhandleren, ville vi levere produktet tilbage.

Nede i butikken prøvede sælgeren så at installere systemet på en af deres egne computere med samme resultatat. Vi åbnede så en ny pakning og installerede studio 7 fra denne og pludselig virkede det. Vi beslaglagde selvfølgelig omgående denne cd-rom og har ikke haft problemer siden.

Det var en lang smørre Jeg ved endnu ikke om det er det samme problem du lider under, men prøv at oplyse mig opløsningen på din færdige film

Mvh
srhansen

Kommentar
Fra : Arne.p

Dato : 02-10-02 10:47

Til srhansen. Endnu engang tak, du skriver: prøv eventuelt at højre klikke på din færdige film og vælg egenskaber. Hvor gør jeg det? Og du skriver noget om at manuelt ændre på opløsningen. Jeg vil gerne i næmere kontakt med dig, da jeg tror du kan hjælpe mig.
Kunne du sende mig en mail, så vi eventuelt kunne tale sammen i telefon. Jeg bor i Lyngby ved København, og min mailadresse er:
arnepedersen@adr.dk
Mvh
Arne

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 02-10-02 13:22

Hej Arne

Du må have mig undskyldt jeg har lidt travlt

Med højreklikke mener jeg:

1. Afspil din redigerede film med windows mediaplayer.
2. På "filmlæredet", skal du klikke med din højremusetast.
3. Du skal nu vælge egenskaber i den menu der fremkommer.
4. Under egenskaber skal du vælge detaljer. Her kan du nu under videostørrelse se din films aktuelle størrelse. Hvis alt er "ok" skal den jo vise 720 * 568, men det tvivler jeg på den gør.

Hvis du ikke kan få den til at gøre som jeg har beskrevet ovenfor, kan du også i menulinien i din filmfremviser finde egenskaber eller proporties, hvis det er en engelsk udgave.

Jeg håber med ovenstående, lidt rodede forklaring, at have hjulpet dig lidt på vej Jeg vil kontakte dig senere.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 02-10-02 18:39

Fidusen går ligesom af at bruge kandu.dk hvis man ligger og mailer hinanden privat me diverse løsninger...
Kandu.dk er jo netop til for at dele løsninger ok ikke private mails.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 02-10-02 18:40

Fidusen går ligesom af at bruge kandu.dk hvis man ligger og mailer hinanden privat med diverse løsninger...
Kandu.dk er jo netop til for at dele løsninger og ikke udveksle disse via private mails.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 02-10-02 20:53

Jotak zonker, vi hørte dig godt første gang

Hej igen

Ja jeg vil give zonker ret i at vi bør holde samtalen herinde, det kan jo være at andre står i samme situation og "lytter" med.
Der er dog ingen grund til fortvivelse for der er mange andre herinde end mig der har beskæftiget sig med videoredigering, så sammen skal vi nok få løst dit problem

Først må jeg høre - er det lykkedes dig at få oplyst opløsningen på dine/dine film ?

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Arne.p

Dato : 03-10-02 09:36

Først til zonker. Selvfølegelig har du ret, dog kunne vi -med ganske få samtaler i telefon måske løse problemet- og så meddele det her. Det ville sparre en masse tid, ikke?
Til srhansen, jeg fundet opløsningen den er 720 og 576. Håber jeg hører fra dig.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 03-10-02 13:13

Hej Arne

Okay, så er opløsningen i orden. Så er det måske kun et spørgsmål om at benytte et andet codec.

Du får lige lidt flere dumme spørgsmål

1. Hvilket codec vælger du når du skal lave den endelige film mpeg-1, cinepac, avi eller andet ?
2. Hvilken computer har du, hvor stor er din CPU og hvor meget ledigt plads har du på harddisken, samt operativsystem ?
3. Hvordan oplever du dine film afspilles, hakker de eller virker de grynede ?
4. Har du prøvet at afspille den "rå" video ?

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Arne.p

Dato : 03-10-02 13:48

Hej srhansen
For mig er der ingen dumme spørgsmål.
Min video bliver til AVI filer i Pinnacle studio 7. Her bruger jeg en codec der hedder DV VIDEO ENCODER.
Min computer er en Amitec der specielt er bygget til videoredigering 1700hz-256ram-60gigab. harddisk osv.
Jeg kører med XP. Og pinnacle studie 7 er opgraderet til XP.
Rå video? Kan du ikke lige fortælle hvordan man gør?
Jeg har lige bestilt en fuld version af NERO, så håber jeg at jeg kan brænde mine mpg2 filer.
Jeg er meget intereseret i at købe TMPGE, er der nogen som ved hvor den kan købes. Jeg vil helst ikke købe den på nettet. Jeg har det bedst med at have mine programmer på CD, så bliver de ikke væk eller bliver slettet.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 03-10-02 22:36

Hej igen

Ja du meget undskylde der er så langt imellem jeg svarer, men jeg har en lille datter der kræver min opmærksomhed
Jeg kan se din computer er gearet til opgaven, men jeg kender ikke det codec du benytter.

Ok, lad os finde den "rå" video :
I studio 7 i den første mappe der hedder capture, der hvor du plejer at cappe din video, er der illustreret et kamera nederst (den grå kasse). Øverst til højre på dette kamera står der "drive" og ved siden af er der et icon for et arkivskab, som du måske kender det fra stifinder.
Studio 7 programmet "streamer" din video til den mappe der er angivet her når du capper. Grunden er den at din ukomprimerede "rå" film bliver meget stor, typisk flere hundrede megabyte, når du capper derfor er programmet nød til at streame temmelig ofte, da vi jo oftest ikke har den mængde fri hukommelse til rådighed i computerne.
For at afspille den "rå" skal du notere dig hvilken lokation, arkivskabet peger på. Tryk eventuelt arkivskab iconet for at finde stien. Nu skal du lukke studio 7 og alle åbne programmer. Herefter finder du din "rå" video med stifinderen. Dobbeltklik på videofilen i stifinderen. Nu skal videofilen gerne blive afspilt i din filmfremviser.
Du skal nu bemærke kvaliteten af denne video, lad dig ikke påvirke af at den måske "hakker" en smule, det er jo enorme datamængder der løber over dit filmlærred og det var netop grunden til at du skulle lukke alle andre programmer.
Anyway kvliteten af denne film er så god som dit system kan præstere, at lave den. Det bliver ikke bedre uanset om du brænder den på DVD eller CD-rom. Du skal som sagt ikke lade dig påvirke af at den måske "hakker" prøv f.eks. at trykke på "pause" og vurder om du er tilfreds med kvaliteten.

Er du ikke tilfreds med kvaliteten, er det første du skal finde ud af om det er dine bånd eller dit kammera der driller. Prøv her at sætte dit kamera op tilsluttet din computer og cap dig selv direkte ind i studio 7, for at se om du kan opnå noget brugbart.

Syntes du derimod at kvaliteten af den "rå" video var meget god og det håber jeg , så skal vi have fundet et andet codec til dig prøv først DIVX, dette codec giver dig det største kvalitet/compressionsforhold, den finder du her:

http://www.divx.com/divx/

Når du har installeret dette codec, vil du se at du har mulighed for at vælge det i studio 7. Prøv at "make movie" med dette codec, bemærk her at du jo ikke behøver at cappe igen fra dit kamera, du kan jo bruge den "rå" video du allerede har cappet. Det gør du ved at vælge "open file" i din "edit" menu i studio 7.

Vi kan altid lege videre med at prøve nogle andre codec's men lad mig høre resultatet af det vi har undersøgt

I samme åndedrag vil jeg henvise til nogle programmer jeg finder helt uundvælige, alle freeware naturligvis

Toppen af poppen er virtualdub, giver dig mulighed for stort set alt:

http://www.virtualdub.org/

Det næste er Tempgenc, som du jo selv efterlyste bare hent den og brænd den på CD, hvis du ønsker det

http://www.tmpgenc.net/

Og endelig en henvisnig til en rigtig god side om videoredigering:

http://www.vcdhelp.com/tools

mvh
srhansen

Kommentar
Fra : Arne.p

Dato : 03-10-02 23:59

Først mange tak for din hjælp. Jeg har prøvet at afspille "rå" film det er rigtig godt. Der er ganske lidt flimmer, men det er klart og tydeligt.
Så har jeg hentet divx og instaleret det. Den har ganske rigtigt lagt sig i studie 7. Jeg er spænt på at prøve den.
Men srhansen jeg har et meget stort problem, jeg er simpelhen elendig til engelsk. Det er ca. 45 år siden jeg gik i skole, så mine kunskaber til sprog er langt fra gode, derfor er jeg på herrens mark når jeg bliver anbefalet links til engelsksprogede sider.
Du siger jeg skal hente virtualdub, hvad skal jeg bruge den til?
Du skal bruge rigtig meget tid på din datter, hun er vigtigere end stort set alt andet. Jeg venter selv mit første barnebarn til feb. Du aner ikke hvor jeg glæder mig. Så skal der filmes.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 04-10-02 11:48

Hej Arne

Det var dejligt at høre at den "rå" video var af hæderlig kvalitet, så er målet inde for rækkevide.

Jeg føler tiden er inde til at lave et lille resume af de ting vi har været igennem sammen med nogle nye udtryk du vil støde på:

A. Udtrykket at "cappe", bliver brugt i den fase, hvor man omsætter fra kamera til computer. Det er fase 1 (den menu der hedder Capture) i dit studio 7 program.

B. Framerate er antallet af billeder pr. sekund i din film, er din framerate 20, har du således 20 billeder pr.sekund. Typisk vil frameraten ligge mellem 20 og 30. Jeg kan se af dit indlæg at du vælger en framerate på 25, hvilket er pænt i midten. Du kan prøve forskellige framerates hvis du føler dine film er for grumsede.

C. Den "rå" video er den direkte digitaliserede film fra kammeraet. Kvaliteten af denne er ekstremt vigtig, da en kopi jo aldrig kan blive bedre end originalen. Der er en del ting man kan gøre for at sikre sig råvideoen bliver god.
1. Jo mere roligt man holder kameraet under optagelserne jo bedre
2. Undgå at zoome mere end højst nødvendigt. Det er en fejl jeg gjorde under mine første optagelser. Min kammerat og jeg fisker meget og bruger vores udstyr til at lave fiskefilm. Under den første optagelse zoomede jeg meget ind og ud på fisk og fisker og var i det hele taget meget urolig med kammeraet. Det kom der ikke noget særligt pænt ud af. Det videokort der sidder i computeren har sværere ved at decode filmen, jo hurtigere bevægelserne er. I værste tilfælde får man "framedrops", det vil sige at videokortet i computeren opgiver at at fange alle billederne og derfor "dropper"/taber nogle billeder.
3. Sørg for at dine filmbkasettebånd altid er af nogenlunde kvalitet, de bliver slidte med tiden.
4. Husk at lukke alle andre programmer i computeren når du capper. Computeren har brug for alle de resourcer den kan få når du capper.
5. Hav altid god plads på din harddisk. I dit tilfælde vil 10 GB ledig plads være passende. Husk iøvrigt at defragmentere din disk med jævne mellem. Jeg har delt min harddisk op i 2 på den måde har jeg video og andet adskilt.

Ovenstående er kun en vejledning. Du skal derfor ikke være bekymret, hvis du ikke kan opfylde alle punkter

D. De programer jeg henviste dig til er "freeware", dvs. de er ganske gratis at benytte og det er jo dejligt.

1. Programmet Virtualdub er et program der tillader dig at redigere i dine færdige film, ændre framerate og meget mere.
Lad os tage et eksempel: Du filmer dit kommende barnebarn 1 gang om ugen i 4 uger. Det giver dig 4 videofilm. Istedet for 4 videofilm kan Virtualdub samle dem til 1 videofilm, således at man kun skal starte din filmfremviser 1 gang istedet for 4.

2. Tempgenc, er det program du efterlyste, ligeså gratis. Jeg kan forstå at du har en CD-brænder. Så kan du brænde programmet/programmerne på CD til evigt eje.

E. Mit sidste link til en engelsksproget side, beklager jeg. Jeg skal prøve at se om jeg ikke kan finde en dansk side der er egnet.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Arne.p

Dato : 04-10-02 13:58

Jeg har hentet Tmpgenc, men jeg har problemer når jeg forsøger at konvertere til MPG2, det får jeg ikke lov til. Så henvises jeg til en hjemmeside hvor jeg skal betale 48 Dollar. Er programmet ikke en demo som udløber?
Jeg er glad for dine "oversættelser"
Bruger du, eller din ven SVCD eller VCD, og hvilke brænderprogram benytter I?
Jeg har en DVD som kan afspille begge formater, men min forhandler siger det er en DVD med computerdrev og det er ikke de bedste. Kan der ligge en forklaring i det?
Stadig tak for din vejledning.
ps. du har min mailadresse ikke?

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 100 point
Dato : 04-10-02 23:44

Hej Arne

Nej du har ret Tmpgenc, har lavet en falsk reklame.

Nej jeg har aldrig prøvet at lave VCD SVCD, jeg har ingen DVD afspiller så jeg har ikke haft dette behov. Jeg kopierer blot mine film til en cd, så kan jeg benytte andre codec's end mpeg-1. Tilgengæld kan mine CD'er så kun afspilles på computer. Det burde dog ikke være det store problem at lave en SVCD når først filmen er tilstede.

Til brænding benytter jeg adaptec easycdcreator, men NERO er efter sigende ligesågod.

Det er muligt at elektronikken i en DVD-afspiller til at stille under fjernsynet er bedre til at afspille DVD-plader end en computer, men jeg tror det ikke. For selve drevets vedkommende er det muligt at et "ikke computerdrev" er bedre/hurtigere til at søge, men kvaliteten af det viste burde være den samme. Jeg er dog ikke helt sikker.

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : Arne.p

Dato : 22-10-02 16:20

Tak for svaret srhansen. Jeg har løst problemet. Mig "gamle" ´DVD har simpelthen aldrig virket. Da vi afprøvede en video, brændt i NERO i VCD format, hos min søn, opdagede jeg at der ingen problemer var. Derfor har jeg købt en ny DVD hos Elgiganten i dag. Jeg har købt en Philips DVD633, til 1395 kr. som kan afspille VCD og SVCD, og det virker, Hurra!!!!.
Nu skal jeg til at lave alt det jeg har gået og glædet mig til. Tak til allle der har forsøgt aft hjælpe mig.