/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Roraksel
Fra : aajsr
Vist : 1384 gange
200 point
Dato : 14-06-05 20:12

jeg har en træbåd, som jeg har belagt med glasfiber,hvor rorakslen er omgivet af et jernrør der er fedtsmurt det er til dels rustet væk, nu er mit spørgsmål så hvordan får man lettest fjernet det rør. Jeg vil gerne have et nyt i rustfri sat i, men det er ikke så nemt. Båden er ca. 12 m. og vejer ca. 10 ton så det skal laves ordentligt. håber i har et par ideer ! Ps. Rorakslen går direkte igennem hælen som er af egetræ !

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 14-06-05 22:36

Båden skal på land, ror afmont. roraksel trukket ud.
Og så er det "bare" at fjerne forringsrøret.
Men du skal nok have lavet et nyt rorsæt (forring,pakdåser,roraksel.
/steen b.

Kommentar
Fra : aajsr

Dato : 15-06-05 07:12

jeg er godt klar over at den skal på land, mit problem er bare hvordan man fjerner det jernrør. Det går jo næsten en hel meter igennem hælen. borer eller fræser man det ud eller hvordan ????

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-06-05 09:22

Det gør man ikke bare lige. Et rustent rør sidder umådelig godt fast pga friktionen og de mange ujævnheder. Det kan også være fastgjort med et par bolte. Kan du se om det er svejset på en plade hvor det går ind i båden. Der burde sidde noget der, men det er jo nok belagt med glasfiber også. Hvis du starter med at fjerne glasfiberen rundt om indføringen kan du nok bedre danne dig et billede af situationen. Mit bud er, at det er det tunge skyts, du skal have kørt i stilling, og at det sikkert skal slåes ud indefra.
Når du kommer så langt at det nye rør er monteret, så husk at sætte en zinkanode fast på røret så du undgår galvanisk tæring. Det havde den forrige ejer af min båd glemt.

Kommentar
Fra : aajsr

Dato : 15-06-05 19:07

Det sidder kun fast i træet der er ikke glasfiber eller bolte og andet. Men det sidder urokkeligt fast er lidt på herrens mark !!!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-06-05 19:31

Hvis røret ellers er tykt nok, kunne du jo sætte et nyt rør indeni. Jeg ved godt at det rustne rør stadig sidder der, og at det nok forsvinder helt med tiden, men det kunne jo lade sig gøre at svejse en plade på hvor røret kommer ud af båden, og så bolte det fast. På den måde er det til at få tæt selvom det rustne rør forsvinder.
Iøvrigt tror jeg ikke at det er inden for de første år det forsvinder, og du kan jo om nogle år prøve igen om det skulle sidde lidt mere løst.
Hovedsagen er vel at det er tæt og stærk nok til at klare belastningen fra roret.
Jeg turde godt gøre forsøget.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 15-06-05 23:31

Du skriver røret sidder i hælen,
så har du jo ingen tætningsproblemer, men det er det nederste leje på
roraksel der er "slør" i.
Du kan måske bruge en barionetsav til at skære en del af røret ud med ,
Eller så langt ned roraksel går ned i røret.
få så lavet en nylon bøsning der passer.
Det er svært at give gode råd når man ikke har set problemet.
/steen b.

Kommentar
Fra : aajsr

Dato : 16-06-05 07:14

Jo det giver nemlig et tætningsproblem da jeg har belagt hele båden med glasfiber ! Derfor ville jeg jo så have det gamle rør ud og et nyt i rustfrit stål sat i,det nye ville jeg så lave med en flange forneden så er man jo sikker på at man kan få det helt tæt !

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-06-05 08:27

Du kunne jo også prøve at slibe røret indvendig. Man kan få en flapper til at gøre det med. Hvis ikke du kender sådan en, er det en hel masse små stykker sandpapir der sidder sammen på en aksel og som kan variere i størrelsen. Hvis du kan få røret rimelig rent indeni findes der mange produkter der kan klare de sidste ujævnheder. Det vil herefter være muligt at montere en ny pakdåse.
Jeg skifter selv pakdåsen i min rorgennemføring ca hver 3. år, selv om det sikkert ikke er nødvendigt, og sidste gang lagde jeg en ekstra pakdåse i, da der er begyndende slidmærker på rorstammen efter pakdåsen.
Lad mig lige høre hvor i landet du bor.

Kommentar
Fra : aajsr

Dato : 16-06-05 17:06

Jeg bor i nærheden af bramming ved Esbjerg, men røret skal skiftes da det er tæret delvist væk i bunden, jeg har overvejet at lade det sidde men det vil være træls da det er det eneste fusk på en båd der har været næsten 3 år undervejs. Ellers er alt nyt !

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 16-06-05 18:35

Få det gamle rør ud, Brug barionetsaven med lang savklinge.
sav ind til træet 2 steder så du "flækker røret.
Hvis røret er gennemgående får du lavet et rustfri rør med fast
flange i den ene ende, og modsat gevind udv. på røret hvor du
så skruer en flange med indv gevind på (tætning under begge
flanger) sikaflex er godt.
Derefter får du lavet en nylonbøsning der passer til roraksel (ind
vendig) udvendig til flangerøret.
Du kan lave en kant i toppen, så roret hviler på toppen af bøsningen.
Men det er nok et arbejde for maskinværksted mht. de rustfri
grejer.
Til slut, du kan også bruge messing/rødgods.
/steen b.

Kommentar
Fra : aajsr

Dato : 24-06-05 18:06

Der har endnu ikke været nogle af ideerne der virkede, er der nogen der har en ide om hvad man brugte i tidernes morgen til fastgørelse af foringsrøret. Kan det være monteret med en eller anden form for lim der kan opløses med kemikalier eller lign.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-06-05 18:16

du skal nok regne med, at det er rustet fast. På den tid brugte man ikke så mange kemikalier.
Det kan evt være tætnet med blår og beg, men det er sikkert bare banket i med en stor hammer, og da det nok er rustet fast, skal det bare slåes ud med en endnu større hammer.
Det er ikke nemt, men det er du nok heller ikke blevet lovet.

Kommentar
Fra : erik0905

Dato : 08-08-05 20:19

rust får et rør til udvide sig , og derfor sidder det fast.
jeg kan ikke helt se dit problem for mig , men et rør, hvor det gamle kan gå igennem, gerne med en flange , der hvor det trykker på træet. deruover 2 skiver , som kan lægges på det gamle rør, og ikke rage ud over. en anden skive på det løse rør , begge met et hul til en gevindstang , som så bruges til at trække det gamle rør ind i det nye.
ved ikke om det er forståeligt. spænd skruetvinger på siden af træet så det ikke flækker , når du trækker