/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Computer slukker af sig selv
Fra : patrickfridal
Vist : 842 gange
200 point
Dato : 14-06-05 15:19

Hej, min computer slukker af sig selv, det har den gjort i snart lang tid. Det er når jeg lavet noget som tager lidt kræfter på alt ( lydkort - grafikkort osv. ) Har lige købt et spil ved navn Grand theft auto San Andreas og ligeså snart jeg har spillet i 1-2 min. slukker den, meget irreterende.
Jeg har for nyligt formateret, men et stykke tid siden alligevel. Har ad-aware som jeg kører dagligt (næsten), har anti-virus og firewall.
Har lige blæst mit kabinet og blæser rent for støv, og det skal lige siges at der var meget i blæser/kabinettet.

System: Microsoft Windows XP Pro.
Version 2002
Service Pack 2

Computer:
Intel(R)
Pentium(R) CPU 3.06GHz
3.07 GHz, 512 MB RAM
(taget fra Egenskaber for system)

Hvis I skal vide mere så skriv venligts :)

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 14-06-05 15:24

du har måske sasser-virus... den lukker computeren ned på den måde. Men kommer der ikke en fejlmeddelelse eller hvad???

Mikael

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 14-06-05 15:25

Du kan læse lidt om ormen her (og hvordan du tjekker om du har den og fjerner den hvis du har den).
http://www.tipchannel.dk/kal4/17kb4/Sasser_ormene/W32.Sasser.ABC.htm

Mikael

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 14-06-05 15:25

Nej der kommet intet bare et sluk med det samme, og når jeg ikke spiller eller min computer har stået et stykke tid en varm dag eller på et varmt værelse, så kan der gå langt tid inden den slukker.

Kommentar
Fra : WalkingChicken

Dato : 14-06-05 15:26

Kører din blæser stadig? Det lyder som et overophedningsproblem - så lukker pc'en....

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-06-05 15:27

GTA-San Andreas til PC har en indbygget fejl - mange oplever, at PC´eren enten genstarter eller bliver ustabil. Desuden er der problemer med lyden, i det en del af lydsiden pludselig forsvinder fra spillet. Herhjemme oplever vi ofte, at lyden forsvinder hvorefter spillet fejlmelder og lukker - eller genstarter pc...

Så No Panic.. Vi venter alle spændt på en patch fra Rockstar, der løser problemet...

Vaxen

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 14-06-05 15:27

Min blæser kører, har lige taget kabinet siderne af for at blæse den.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 14-06-05 15:29

Jeg ville checkke dine blæsere på processor og i Strømforsyningen, fordi det lyder som om det kendte problem med GTA, fordi den er så grafik og processorkraft krævende laver det spil meget mere varme end andre spil.

Har har en nabo som kun nåede til et bestemt punkt i spillet, så stoppede den. Vi monterede en ny CPU køler og en extra kabinet køler, så kunne han spille hele spillet.

Lars

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-06-05 15:35

Du kan kigge lidt ned ad siden her - Vi er mange, der har problemet

http://www.pcplayer.dk/forum.asp?mode=thread&id=19352

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 14-06-05 15:35

Hvad er UPS i strømstyring?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-06-05 15:38

UPS = Uninterruptable Power Supply - en ekstern batterienhed der kan forsyne din PC med strøm hvis elnettet går i sort. Din PC lukkes ned i god ro og orden, og dine data lider ikke overlast.

Det er et "must" at have den slags til sin serverpark, hvis man da ikke ligefrem har et nødstrømsanlæg.

mvh berpox

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 14-06-05 15:39

UPS = Uinterruptable Power Supply = Batteri back-up

Lars

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-06-05 15:40

Lars>> Problemet opstår tilfældigt - der kan have gået 1 minut eller 45 minutter - det sker pludseligt. Umiddelbart har det intet med temperatur at gøre. Nogle oplever rent faktisk at den lukker ned allerede i introen.

Mit bud er og vente lidt og se, om ikke Rockstar Games er ude med løsningen inden for meget kort tid.

Indtil da Patrick, vil jeg anbefale dig at opdatere dine lyd og grafikdrivere - det hjalp en lille tand her hos os.

Vaxen

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 14-06-05 15:40

Ok.

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 14-06-05 15:47

Vaxen det er ikke kun med GTA, det er med ALLE spil, og hvis den har stået tændt i et stykke tid.
Har opdateret dem for ikke så lang tid siden da en ven sagde det samme :)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-06-05 15:53

Woops, ja så er det jo en anden sag

Håber du finder fejlen

Vaxen

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 14-06-05 15:55

Tak (:

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 14-06-05 16:00

Hej Vaxen

OK - har ikke selv GTA, men blev involveret med naboens maskine.

Lars

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 14-06-05 16:03

hej
har prøvet det samme alt lukker og slukker så går der et stykke tid så vil den starte igen
det var blæser i strømforsyning der var stået af
det passer også fint med din pc
når den ikke arbejder skal strømforsyning ikke arbejde ret meget
men når processor graik lyd m.m. begynder den at
skal til at hive mere effekt ud af strømforsyning
som så lukker mår temp.stiger der sidder en temperatur føler der gør det
hvis ikke risikerer du strømforsyningen brænder af (det lugter fælt)

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 210 point
Dato : 14-06-05 16:08

Og Patrick

se efter hvor comp. står - er det opad en væg,/skab så kan du risikere at siden skal af (eller computer flyttes lidt ud fra væggen/skabet) for at kompensere for manglende luftgennemstrømning, da udblæsningsluften blæser direkte ind i væggen og dermed recirkuleres varmen ind i computeren igen

P-IV sammen med ATI 9800 grafikkort har nogle extreme varmeproblemer fordi ATI bruger meget mere strøm end andre grafikkort, og strøm = varme.

Lars

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 14-06-05 16:28

Larsfrohn, har Ati :( Har fået at vide det er noget lort, min com. står i en "kasse" som er inbygget i et skrive bord, så varmen bliver recirkuleret som du skriver, lige nu har jeg taget min computer ud og har en sommer blæser på 45W til at blæse direkte ind i.

Kan det være grafik-kortet?

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 14-06-05 16:33

Har driver til er Radeon 9200SE - Hvad er så mit grafik kort?

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 14-06-05 16:33

hej igen
har den virket der hvor den står nu

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 14-06-05 16:37

1133, mener jeg at den har gjort. Har ikke dato for hvornår den begyndte at slukke men det er lang tid.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 14-06-05 16:41

Hej Patrick

Det er helt stensikkert at din PC står for varmt. Lav evt. nogle huller i "kassen" der hvor blæserne sidder, og sæt gerne en extra kabinet blæser i - de koster 50 kr. inkl. moms, og du kan montere den selv.

Jeg kører selv Intel Extreme 3,4 Ghz. med 2MB cache, og når der kompileres ligger temp på processor omkring 85 grader, men så udnyttes CPU også 100% hele tiden.

Jeg skiftede for ca. 3 mdr. siden kølersæt med Strømforsyning og CPU køler + extra 12" kabinetkøler. Der har ikke være problemer med varmen siden hos mig.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 14-06-05 16:43

Og ATI grafikkort er OK - de bruger i de bedste udgaver bare mere strøm gennem AGP eller PCI-x end tilsvarende Nvidia kort gør. Bare man ved det, så er det ikke noget problem, da man så bare skal have mere køling for at kompensere for den extra varmeudvikling.

Lars

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-06-05 18:16

patrickfridal - gør dig selv en tjeneste og bliv sikker på at du ikke har noget snavs liggende før du afprøver diverse råd hos www.arlet.dk - hent en hijackthis og send ham loggen

Kommentar
Fra : Tec_Raven

Dato : 14-07-05 23:21

I de fleste bios er den sat til ikke og kunne over stige 70c så lukker pcen ned for og beskytte pcen og når du har den stående så pakket ind er der ikke nået og sige til den lukker ned få nået god airflow i din pc en god cpu køler en zalman 7000B-cu LED den er god og den fik min til og falde med 10c uden og skrue op for RPM.

Godkendelse af svar
Fra : patrickfridal

Dato : 20-11-05 13:16

Tak for svaret larsfrohn.