/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Forståelse af Matlab, zeroes mm...
Fra : hotdp
Vist : 625 gange
20 point
Dato : 14-06-05 11:10

Hej
Jeg vil gerne lave rumklang i matlab og har gjort det ved hjælp af denne m.fil:

[d,r]=wavread('rumklang.wav');

num=[0.5,zeros(1,800),1];

den=[1,zeros(1,800),0.5];

d1=filter(num,den,d);

wavwrite(d1,r,'rumklangud.wav');

Men hvad sker der i num og den? hvad betyder 0.5 og 1 og zeroes(1,800) og hvorfor har wav-read variable navne ?
Vil bare gerne vide hvad hver linie gør?
Håber jeg kan få noget hjælp, ville gerne give flere point men har ikke flere..
Mvh David

Accepteret svar
Fra : chc81

Modtaget 20 point
Dato : 22-07-05 21:09

<Men hvad sker der i num og den?>
Du bruger dem til at lave overføringsfunktionen. Tæller = num og nævner = den

<Hvad betyder 0.5 og 1 og zeroes(1,800)?>
Har ikke programmet installeret pt., men prøv evt. at skrive "help zeroes", der får du en kort beskrivelse. Ellers prøv den udvidede hjælpefunktion "family help". Den skulle gerne fortælle præcis hvad den returnerer.

<Hvorfor har wav-read variable navne ?>
Den skal have navnet på den lydfil du ønsker at give rumklang.

F.eks. returnerer num=[0.5,X,1] 0.5s^2 + Xs + 1 som gemmes i 'num'

Godkendelse af svar
Fra : hotdp

Dato : 25-08-05 09:27

Tak for svaret chc81.