/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
HESS VEJLE - Luftvarme Calioferere
Fra : bentom
Vist : 15139 gange
50 point
Dato : 14-06-05 09:18

Vi har luftvarme i huset - et HESS system fra 1970 - dvs. 35 år, og måske trænger det til et eftersyn - men findes der nogen i Danmark der virkelig kender et sådant fyr? Nogen som er i stand til at give et bud på om det kan betale sig at give fyret et eftersyn? Og så videre???

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-06-05 10:10

Det er ved at være en gammel sag. Hvis huskes rigtigt kan stort set alt skaffes endnu. Den sidste jeg så, brugte standard Nicotra ventilatorer (italienske), men ellers kan du få alt muligt til at passe ind i.

En eventuel udskiftning af varmeanlægget må komme lidt an på hvor glad man er for luftvarme. Luftvarme udmærker sig ved hurtig reaktion, meget lille temperaturgradient. Ulemperne er støj, evt forureningsspredning og træk.

De gamle Hess systemer (som de oprindelig blev lavet), blev beklageligvis opbygget med asbestkanaler i gulvene. Det ville man bestemt ikke gøre idag. Men ingen grund til panik. De fibre der kan rykkes af - er for længst rykket af. Men anvendelsen af asbestkanaler gør det lidt problematisk at rense kanalerne. Dette skal/bør gøres med passende mellemrum, idet filterklassificeringen ikke er værd at skrive hjem om, i de gamle.

Service bør omfatte:

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-06-05 10:15

Skrammel.....vi prøver igen.....

Service bør omfatte:

Vask og rengøring af flade & ventilator

Kontrol af lejer - skift hvis nødvendigt.

(hvordan er det nu - er den remtrukket?????) Hvis ja - ny rem, kontrol og evt udskiftning af skiver - hvis slidte.

Nye filtre.

Rens af rør i gulve - vha bagsug - meget kraftigt. Kost køress gennem kanalerne - ikke roterende det ødelægger kanalen.

Kontrol, test og justering af styresystem.

OPGRADERINGSMULIGHED:

Bedre filtre kan påbygges (afhængig af hvad der er i).

Styresystem kan ombyttes til mere moderne og tidsvarende. Mange muligheder.

Luftudskiftningsdel kan nemt påbygges med f. eks. lille krydsveksler.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-06-05 10:18

Spørgsmålet er om Kim, der netop har overtaget resterne af Hess Calorifere kan hjælpe dig optimalt.. Hess har været nedenom og hjem nogle gange, så mange gange forsvinder der viden og knowhow, når sådan noget sker.

Men et gammel Hess Varmluftanlæg, er en meget simpel konstruktion, og alle ældre og omhyggelige ventilationsentreprenører bør kende den, eller har hørt om den. Funktionen er der intet odiøst i.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-06-05 10:19

Hvor bor du?

Kommentar
Fra : bentom

Dato : 14-06-05 17:18

Hej 3773 - Vi bor på i Tårnby på Øen Amager - Anlægget vi har er helt præcist leveret år 1970 med leveringsnummer 1450, prøvetryk 32 ATO, og så sidder der et rødt skilt med sorte bogstaver hvor på der står ; CV 17 - vi ved ikke om det har nogen betydning. Blæsermotoren har været udskiftet og kører fint, men vi syntes det kniber noget med varme i huset om vinteren, så vi henter mere og mere hjælp fra brændeovnen. Mener du at der er en bestemt vi bør kontakte, for at få den rigtige hjælp, hvis ja, ved og kan du også oplyse hvem????

Kommentar
Fra : 7337

Dato : 14-06-05 17:38

Havde du boet i jylland, kunne jeg snildt have peget på et par stykker eller tre + eventuelt mig sæ'l, for nu at være beskeden.

Hvis i mangler varme, er der tre mulige årsager:

Luftmængden er reduceret. Dette kan skyldes nedgearing - neddrosling for at minimere støj/træk. Hvis ikke jeg husker galt er ventilatoren af scirocco-typen, dvs små fremadkrummede skovle. Sådan en ka'l er stygt følsom overfor skidt og yder væsentlig mindre hvis den er beskidt. Vask og rens kan hjælpe der. Er den remtrukket skal remmen være korrekt spændt, ellers kan det også være en årsag til for lidt luft.

Tilsmudsning af riste og forkert indstilling af disse. Der skal luft til, ellers får man heller ingen varme.

Filter skal renholdes eller skiftes, ellers kniber det i allerhøjeste grad med at holde luftmængden.

Dernæst kan tilsmudsning og/eller kraftig oxidering af fladens lameller nedsætte ydelsen væsentlig på denne. Dette er normalt ikke årsagen. Fladerne er gerne dimensioneret så kraftig at der ikke er problem der.

Sluttelig kan det knibe med vandgennemgangen i fladen. Dette kan skyldes tilsmudsning eller en ventil der hænger. Hvis fladen yder en meget stor afkøling af vandet, kan manglende vandgennemgang være en årsag.

Det er vist det tætteste jeg kan komme via kandu!!!!!

Kommentar
Fra : bentom

Dato : 14-06-05 19:17

Hej igen 3773 - tusind tak for hjælpen, det har virkelig givet os så meget at vi kan komme videre med at få løst vort problem.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 12-07-05 17:49

Hvis svaret er OK kan det accepteres ved at trykke på accepter kommentar som svar til højre over den kommentar der findes mest egnet!

Godkendelse af svar
Fra : bentom

Dato : 12-07-05 17:58

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : snuden10

Dato : 11-05-09 21:09

hej 3773 kan du fortælle mig hvor man kan købe reservedele ti sådan et fyr, jeg har nemlig også et,

Kommentar
Fra : KUN

Dato : 04-02-11 12:01

Nogen der ved, hvor man kan købe nye luftfiltre til en Hess CV20 Calorifere?