/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Udenlandsk kæreste til danmark
Fra : Neessen
Vist : 5905 gange
160 point
Dato : 13-06-05 23:56

Jeg har en udenlandske kæreste, fra Malaysia, hun er 27 og jeg 32. Vi vil gerne bo sammen her i Danmark, men kan ikke helt gennemskue regler.
- Hvad skal der til for at hun kan få opholdstilladelse?
Vi har ikke boet sammen tidligere, men ønsker altså at flytte sammen her i Danmark.
- Kan hun få starthjælp/kontanthjælp når hun har fået opholdstilladelse?
- Bliver hun tilbudt dansk undervisning eller skal vi selv sørger for dette?

Håber, at nogle kan være behjælplig med at skabe klarhed for os.

mvh.

Thomas

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-06-05 00:05

Du må nok hellere starte med at læse her for der er jo strammet kraftigt op.
http://www.udlst.dk/Familiesammenfoering/Aegtefaeller/Default.htm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-06-05 00:08

Citat
Forsørgelseskrav
Personen i Danmark skal dokumentere, at han eller hun tjener nok til at forsørge den ægtefælle eller samlever, der søger om familiesammenføring.

Det der ikke lovende ud og det der med, at I ikke har boet sammen før komplicerer fordi man mener, at I lige så godt kunne bosætte jer i hendes hjemland.
De tider hvor man kunne hente en pige til DK og så få hende forsørget af det offentlige er forbi hvilket vel er rimeligt nok.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-06-05 00:21

Det er ikke så ligetil.

Opholdstilladelse får man ikke bare sådan uden videre.
Men i første omgang kan hun komme her på et turistvisum der gælder i 3 mdr.
Og så kan I jo overveje at gifte jer, men der skal du stille en kontant garanti på 51000,- og dokumentere at boligen er passende, og at du kan forsørge damen.
Kontanthjælp er der ikke tale om.
Men hvis først hun får opholdstilladelse kan der muligvis gives en arbejdstilladelse.
men reglerne er strammet, så for at få det helt nøjagtigt, er det bedste at kontakte udlændingestyrelsen og få at vide hvordan du skal forholde dig, for der er jo ikke meget sjov i, at hun kommer her, for kun at blive sendt hjem igen efter en tid.

mvh dova

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 14-06-05 08:30

Malaysia er da et dejligt land, varme hele året, hvorfor ikke bosætte jer der?

Alt er vel også billigere der? Og kærligheden holder vel også i Malaysia?

Kommentar
Fra : macau

Dato : 14-06-05 10:37

lyder som en god ide

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 14-06-05 10:53

Du kan muligvis få hende hertil på et turistvisum.
Men du får ikke en opholdstilladelse på det foreliggende grundlag.

Når I ikke er gift kræves der udover de sædvanlige krav, at I har været samboende i mindst 2 år.

Og hvis du i øvrigt får hende hertil, fx. ved at I bliver gift, skal du stille økonomisk garanti til din kommune på ca. kr. 51.000. Hun vil ikke kunne få nogen sociale ydelser i de første 7 år i landet (indtil indfødsret opnås).

Hun kan deltage i danskundervisning, men det skal I snakke med kommunen om.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-06-05 14:23

Min nevø havde for få år siden en malaysisk kæreste. De giftede sig i Malaysia og bor nu i Danmark.. Men jeg tror, at reglerne er ændret siden dengang...
Linket herunder kan du måske have gavn af. Det indeholder bl.a. også links til de forskellige relevante love. Og oplysninger om, hvad der sler på området p.t.

http://www.aegteskabudengraenser.dk/content/page01.asp

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-06-05 16:29

Jeg tror næppe det hjælper at du forøger pointene, hun kommer stadig ikke bare ind i Danmark.

Bosæt jer dog i hendes land.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 17-06-05 17:06

Et klart alternativ du kan overveje er, at I gifter jer snarest muligt, hvorefter I bosætter jer i Sverige.
Det er betydeligt lettere at få familiesammenføring i Sverige end i Danmark.

Efter nogle år kan hun få svensk indfødsret, og derefter kan I flytte tilbage til Danmark, hvis I ønsker det.
Det ser desværre ud til at Ægteskab uden grænser's hjemmeside er nede lige nu, men her er en Google-cached version af deres opskrift på Sveriges-løsningen:
http://216.239.59.104/search?q=cache:xj5rxkV4gmwJ:www.aegteskabudengraenser.dk/content/brochure_sv_los.pdf+&hl=da&client=firefox-a

Kommentar
Fra : macau

Dato : 17-06-05 17:40

hii,hii,,,giver maj-britt ret i det hun har helt ret i man behøver jo ik ligefrem at opfrodre dem til at indtage danmark,lad svenskerne få dem

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-06-05 17:49

...............nogle indlæg er bare for tåbelige..................

macau og maj_britt, smut ned under stenen, hvor I kom fra...

Kommentar
Fra : macau

Dato : 17-06-05 17:54

tager majbritt i hånden og smutter under stenen

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 18-06-05 09:16

Birgitta, NÅR det nu er så svært at indføre sin udenlandske kæreste til Danmark, der ydermere ikke vil give kontanthjælp, HVORFOR så ikke bare blive i brudens hjemland?

Sverige er da også et godt alternativ, men man kan så spekulere på om den løsning vil være der om 5-10 år.

Jeg har FULD forståelse for ,at han er forelsket i en malaysisk dame, men kan sandelig godt forstå at lovgivningen herhjemme sætter en stopper for den slags ægteskaber, herregud, de har IKKE boet sammen på noget tidspunkt.

Dit ,underforståede, angreb på min tolerance, det kommer du ikke så langt med, har herren et problem med at bo i Danmark med sin kæreste, så kan de bo i hendes land, længere er den ikke. Den løsning ville jeg da vælge, HVIS min eventuelle kæreste ikke kunne komme ind i mit land. Det er vel hende, han vil have eller hvad?

Macau, jeg vil KUN med under den sten, hvis du opfører dig anstændigt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-06-05 14:24

Sødeste maj_britt! Hvis det var det, Thomas ønskede, så var det vel det, han havde spurgt om.
Nu kender jeg ikke Thomas' situation.

Men min nevø havde fast arbejde, som han havde haft i 15-20 år, han er pæredansk, godt uddannet og har hele sin familie, mor, far, søster og svoger med børn, og selvfølgelig mig og min familie. Han havde aldrig været gift eller forlovet før. Og så møder han denne dejlige, jævnaldrende kvinde, som han totalt taber sit hjerte til. De tog til Malaysia sammen og han boede der faktisk i 3 mdr. mens han havde orlov fra sit job i Danmark. Der er MEGET varmt, og der er regntid. Det er svært for en udlænding at få job, når man ikke kan lokalsproget. De blev gift i Malaysia og han rejste hjem til Danmark og gjorde klar til at modtage sin kone, når hun kunne forlade sit job. Og jo, han skulle skaffe en "passende" bolig -skulle kunne vise en pæn bankkonto osv. Om det er rimeligt at blande sig i en voksen dansk mands privatliv på den måde, det skal jeg lade være usagt. Men han FIK tingene i orden til hun ankom et par måneder senere. De bor stadig sammen og har nu en yndig lille pige på 2½ år...

Det havde da ikke været anderledes hvis han havde fundet sin kæreste ovre i det sorte Jylland. Da HAN har den største indtægt og det bedste job så er der ikke noget mystisk i, at HUN flytter fra sin hjemegn. Sådan har det faktisk altid været...

Men det kan da GODT være, at Thomas's forhold er helt anderledes. Det kan være at han er arbejdsløs og bare vil have en dame, som det offentlige skal forsørge for ham, Det kan da også godt være, at hans malaysiske dulle bare er ude på at score kassen og leve fedt og godt på nas i det danske samfund. Det kan da godt være, at DU maj_britt -af snirklede veje kender MEGET mere til Thomas's forhold end jeg gør.
Men så må du jo ud med sproget og fortælle hvad du ved!
Det, der får mig til at koge op, er at du kommer med en tilsyneladende uskyldig bemærkning, som så får krybet frem under stenene. Og du får mod til at gentage dine tåbeligheder.

Og oven i købet kan du nu underbygge med en bemærkning som "den slags ægteskaber", -Hvad du så mener med det?? Ægteskaber som kræver, at den ene part flytter? Ægteskaber på tværs af landegrænser? Ægteskaber mellem hvide og farvede?

Kryb du bare ned under stenen til Macau. Den opfører sig næppe mindre anstændigt end du selv gør.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 18-06-05 14:33

"Den slags ægteskaber" = Ægteskab med en udenlænding, som man ikke engang har boet sammen med, hvor man hurtigst muligt efter ægteskabet ønsker at bosætte sig i Danmark, og forventer at få kontanthjælp og anden hjælp fra dag 1.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 18-06-05 17:34

Vi kan jo ligeså godt være ærlige fra start........

Jeg er FLØJTENDE ligeglad med om samtlige danske mænd gifter sig med damer fra fremmede himmelstrøg, de kan for min skyld komme fra månen.

Men de kan da ikke forvente at Danmark, læs skatteyderne, skal bekoste deres eventyr? Derfor de ikke får kontanthjælp. Og som du selv skriver: det er svært at få arbejde, når man ikke kender sproget.........( gad vide hvordan din nevø talte med sin yndige kone?)

HVOR mange gange har vi ikke hørt denne udtalelse:

Jeg gider ikke danske kvinder, de forlanger for meget, de stiller krav, derfor tog jeg til Thailand og fandt en kone, og næste bemærkning er for MIN regning: der gider danse efter min pibe...........

Jeg tror nu nærmere ,at det er de danske piger, der IKKE gider den slags mænd

Paulus forklarer klokkeklart, HVAD jeg mener med sætningen: den slags ægteskaber.

Birgitte, jeg behøver absolut IKKE mod / hjælp til at stå ved mine holdninger, og er jeg gået glip af noget.......jylland er da vist stadig dansk eller hvad?

At du ikke er enig i mine synspunkter, Birgitte, det er vist ikke lige mit problem.

Thomas kan dyrke sin kærlighed i Malaysia

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-06-05 17:36

Paulus, "som man ikke engang har boet sammen med"... Jammen manden KAN jo ikke komme til at bo sammen med sin kæreste...
"..hurtigst muligt efter ægteskaber ønsker at bosætte sig i Danmark"... jammen, manden skal vel stadig passe sit job? ---så han kan forsørge sin kone..
"....og forventer at få kontanthjælp og anden hjælp fra dag 1..." ---Han "forventer" vel ikke, han undersøger hvad det er for forhold, han kommer til at byde sin kone/kæreste. Det er vel rimelig ansvarligt, når man står og har planer om at stifte familie.. Sådan noget som hospitalshjælp kan blive en rigtig grim overraskelse...
Manden er jo bare ved at undersøge hvordan forholdene er med hensyn til at bo sammen med sin kæreste. Og der har klebsiellaerne nok ret i, at det ikke er muligt at flytte sammen med hans malaysiske veninde her i Danmark.
Derimod ser det ud som om der IKKE skulle være nogen problemer i at gifte sig og bo i Danmark. Hvis Henrik vel og mærke har et sted og bo og en almindelig indtægt, som skal være højere end hvad de som udlændinge ville kunne få som "starthjælp" -og det er ikke ret meget, ca. 10.000 pr.md.

Det der med tilknytning, det er noget, som klebsiellaerne må have drømt i deres våde drømme. For det gælder IKKE når den danske part har haft dansk statsborgerskab i over 28 år, og det har 32-årige Thomas jo..

Citat
Tilknytningskrav
Tilknytningskravet stilles ikke, hvis den person, der bor i Danmark, har haft dansk statsborgerskab i over 28 år. Det samme gælder personer, som har opholdt sig lovligt i Danmark i over 28 år, og som er født og opvokset i Danmark eller kommet hertil som mindre børn.

(saxet fra den side, BjarneD gav link til..)

...men reglerne bliver jo ændret hele tiden, så der er nok ingen vej uden om udlændingestyrelsen...

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 160 point
Dato : 18-06-05 18:27

Nææææh, kære maj_britt, til din store ærgrelse så kan Thomas sandsynligvis gøre nøjagtig det sammen som min søde, generte og noget forsagte nevø, som heller ikke har haft det nemt med danske piger...

Thomas kan rejse til Malaysia, møde kærestens familie, opleve klimaet og naturen, -gifte sig med hende, hvis de beslutter sig for det, ---Og slå sig ned i Danmark, når deres honeymoon er slut.

Min nevø forguder sin kone og deres lille barn. Nu taler de naturligvis dansk. Men dengang var kommunikationen på et lidt ubehjælpsomt engelsk. ---Men de ønskede begge rigtig meget, at deres forhold skulle lykkes. Af hver deres grunde. Og det var da sikkert med til at få kærligheden til at vokse. Hvad er der så forargeligt i det??

Den udtalelse: "Jeg gider ikke danske kvinder, de forlanger for meget, de stiller krav, derfor tog jeg til Thailand og fandt en kone, og næste bemærkning er for MIN regning: der gider danse efter min pibe..........."

---afslører jo tydeligt din egen begrænsede horisont, maj_britt. Du ANER ikke noget om, hvad det er der får en dansk mand til at gifte sig med en udenlandsk kvinde.

---Nææh, det er da muligt, at danske piger ikke "gad" min nevø. Så meget mere utroligt er det da så, at han rejser ud i verden og møder en vidunderskøn kvinde, som så sandelig GODT gider ham!!

Men du mener åbenbart, at hvis danske mænd er af "en type" som DU og dine lige ikke gider, så skal de bare sætte sig hen i en krog og græmme sig? Eller pakke sig langt væk med deres skammelige lyster? (ønsker om kærlighed, kone og børn).

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 18-06-05 19:22

Ja, enhver er jo salig i sin tro.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 18-06-05 22:58

"Jammen manden KAN jo ikke komme til at bo sammen med sin kæreste..."
Jo, det kan de sådant set godt, og der er faktisk mange muligheder. En åbenlys er at bosætte sig i pigens hjemland. Hvis pigen har en uddannelse, er det også en mulighed at ansøge om en plads på et dansk uddannelsessted. Det er betydeligt lettere at få opholdstilladelse på baggrund af studier end familiesammenføring.

" ---Han "forventer" vel ikke, han undersøger hvad det er for forhold, han kommer til at byde sin kone/kæreste. Det er vel rimelig ansvarligt, når man står og har planer om at stifte familie.. Sådan noget som hospitalshjælp kan blive en rigtig grim overraskelse..."
Hans oprindelige spørgsmål efterlod det indtryk, at han anså det for meget rimeligt, hvis hun kunne få kontanthjælp umiddelbart efter at have bosat sig her.
Med hensyn til hospitalshjælp/lægehjælp, er der en karensperiode på 6 uger fra man har fået opholdstilladelsen så vidt jeg husker. Derefter får man sygesikringsbevis, og har dermed ret til samme (gratis) lægehjælp som alle andre indbyggere i landet.

Godkendelse af svar
Fra : Neessen

Dato : 19-06-05 10:14

Birgitta skal tusind tak for hendes indlæg. Min situation ser ud til at være meget lige med din nevøs.
Jeg har et godt her i landet og ingen problem med at opfylde boligkrav og stille bankgaranti.
Jeg har planer om at gifte mig med denne dejlige kvinde. Men ville bare høre hvorledes mulighederne var for kontanthjælp eller starthjælp mens hun modtog dansk undervisning. Selvom jeg har en god indtægt er jeg stadig kun en om at tjener pengene indtil hun får et arbejde og for ikke tilværelsen skulle være alt for sur ville jeg høre om der var mulighed for økonomisk støtte.
Men den økonomiske del i mit spørgsmål var det mindste.
Vi ingen planer om at nasse af samfundet, men finde et arbejde så hurtig som muligt.
Men tanken om at flytte et andet land har strejfet mig når man høre på så fordomsfulde folk som majbrit og macau.
Endnu en gang tak til Birgitta

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-06-05 14:15

Hej, Thomas. Tak for accepten af mit svar.

Jeg håber rigtig meget, at det går lige så godt for dig og din kæreste som det gjorde for min nevø.
Jeg forstår da helt, hvorfor du undersøger om der er mulighed for kontanthjælp i en overgangsperiode. For selv om du har en fornuftig indtægt, så er det jo næsten nødvendigt i Danmark at have to indtægter for at opretholde en rimelig levestandard.
Min nevø var nødt til at købe lejlighed inden hans kone kom til Danmark. Og brylluppet og al rejseriet og orlov fra arbejde har også kostet en del, selv om pengene jo rækker længere i Malaysia. Så der var ikke meget at leve for, da de først fik installeret sig. Men han blev glædeligt overrasket over, hvor god hans kone viste sig at være til at få de -efter danske forhold- meget begrænsede husholdningspenge til at række.

Så selv om hun hverken havde lyst eller mulighed for at komme ud på arbejdsmarkedet lige med det samme, -hun blev hurtigt gravid, -så kunne de godt leve for hans indtægt. Men han hverken ryger eller drikker, så det er selvfølgelig også med til at få pengene til at slå til, -og det, at han er afholdende var med til, at han steg i sin kones agtelse. HUN har jo hjemmefra fået tudet ørerne fulde om, hvor risikabelt det er at gifte sig med en udlænding, som har ry for at drikke og være voldelige.
Man kan ikke komme uden om, at når man gifter sig med en kæreste fra den anden side af jorden, -og med en helt anden kultur og baggrund, så kræver det ekstra indsats og ekstra tolerance fra begge sider.

Når du oplever fordomsfulde folk som majbritt og macau, så må du ikke glemme, at det ikke er DEM I kommer til at omgås til hverdag. Men DINE venner, DIN familie og DINE kolleger. Og så ved du sikkert godt, at mennesker, der har et mere personligt forhold til udlændinge, -også har et langt mere nuanceret syn på dem.

Ægteskab Uden Grænser har både telefonisk og e-mail rådgivning. Og en forumside på deres hjemmeside. Der kan være mange informationer der, som I kan få brug for. Der er nye indlæg helt op til dags dato.

http://www.aegteskabudengraenser.dk/wiz_forum/forum/default.asp

Man søger også danskere, som planlægger ægteskab indenfor de næste måneder med en udlænding i dennes hjemland. Man vil lave TV udsendelser om bryllupper mellem forskellige kulturer.. Måske er det også noget for jer?? Kik på det..

Rigtig meget held og lykke, Thomas.

Kommentar
Fra : brazil01

Dato : 19-06-06 12:04

hej jeg er selv gift med en pige fra brazilien. hvorfor så mange fordomme mod udlændinge. verden er ille i dag og vi lever i 2006 vågn op folk. min pige er selvstændig med stor temparament. så hun er ikke en slave men en dejlig kone.

kh cb

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-06-06 13:28

Hihi, så har du fået din sag for, cb..

Min nevø og hans malaysiske kone har det stadig godt. Nu har de også en lille dreng.

Men det kunne da være hyggeligt at høre fra Thomas, hvordan det går med ham og hans kæreste..

Kommentar
Fra : brazil01

Dato : 19-06-06 13:43

ja det må jeg sige jeg har herhjemme har jeg svært ved at få lov til at bestemme noget. jeg har også haft mange søde piger i danmark unden problemer, men jeg er bare lidt mere tiltrukket af sydlig temparament smillll og ikke for at hun skal stryge mit tøj men hvis hun vil skal jeg da ikke holde hende tilbage cb