/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Penecilin til hunde og mennesker?
Fra : Axelise
Vist : 8108 gange
200 point
Dato : 13-06-05 20:29

Min hund er på en langvarig penecilin-kur på grund af furunkulose. Sideløbende får han dagligt vasket poter i klorhexidin-sæbe, så jeg kan næsten ikke gøre mere. Men penecilinen er dyr: 20 kr pr. pille, og han skal have 2 om dagen. Han har været på denne kur i nu ca. 2 måneder, og det ser ud til at kunne tage et godt stykke tid endnu. Nogle hunde skal endda på penecilin-kur på livstid, har jeg hørt.
Nu har jeg en svigerinde, som er læge, og hun synes jo godt nok at det er mange penge, jeg bruger på min hund. Så hun spurgte, om der mon er forskel på penecilin til hunde og mennesker, for hun mente, at hvis man kan finde en penecilin til mennesker, som indeholder det samme som den jeg giver min hund lige nu, - så burde effekten vel blive den samme, og jeg ville blive en hel del mindre fattig. Især eftersom jeg er medlem af sygesikringen Danmark.
Er der nogen af jer kloge hunde-ejere, der har nogen viden om penecilin til mennesker versus penecilin til dyr? Er der noget i penecilinen til mennesker, som hunde ikke kan tåle?
Min hund koster mig for tiden 50 kr om dagen i gigt medicin og penecilin, så det ville ærligt talt være dejligt at komme lidt billigere til en behandling.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-06-05 20:35

hvis din svigerinde er læge var det dog et underligt spørgsmål fra hendes side - men - min dyrlæge har da flere gange sørget for at recepten kom i mit navn med rette dosering - så det er der ikke ( har spurgt optil flere gange). Dyrlægen kan give dig navnet og lægen kan så sørge for at du får hvad du skal have (hvis han vil - det er ikke alle der vil jo)
Visse antibiotika tages der iflg min dyrlæge højde for - men sådan er det jo også med os mennesker. Prøv at slå navnet på den medicin din hund får op på for eks www.netdoktor.dk og undlad hvis der står "vet"
klart nok er doseringen til dyr jo mindre end til mennesker men ikke noget vi almindelige skal dosere.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-06-05 20:35

I princippet må du ALDRIG bruge menneske medicin til dyr.........eller for den sags skyld omvendt.

Så enkelt kan det vist siges.

Jeg ved godt, man kan forfalde til det billigere medicin til os, men den går ikke.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-06-05 20:38

Der er næppe nogen mystik i det...
Hvis din lægeven kan finde piller med det samme indhold, så er det et godt tilbud...
Hvis hun altså vil udskrive medicinen til dig...
Men jeg ved ikke, om din læge vil få besked fra apoteket eller en eller anden snirklet vej, at du bruger store mængder antibiotika, som han ikke har udskrevet?
Men det ved din svigerinde sikkert noget om.
Jeg ville gøre det...

Der kan være det etiske problem, at hvis man bruger antibiotika til hunde, som ellers kun bruges til mennesker, så kan der opstå resistens hen ad vejen. Hos mennesker... Derfor er der visse typer antibiotika, som man ikke bruger til dyr...
Men hvis det er samme slags antibiotika, så skulle det jo ikke være noget problem.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-06-05 20:41

der kan opstå resistens hen ad vejen for dyr præcis som med mennesker - ja - men at tage dyrlægen med på råd og omgå systemet lidt - det er der ikke noget ondt i

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-06-05 20:42

http://www.lmk.dk/(j5vu2c55f5guxr4520kawuug)/Show.aspx?olddocid=frameset&docid=defaultpage

Jo, som Birgitta siger, det kommer til at figurere i Axelises papirer hvis medicinen udskrives til hende ( Det f......... registersammenkøring.

Men i linket, kan du prøve at finde medicinen din hund får, og se om det afviger m.h.t. indhold.

Men umiddelbart skal man som maj_britt skriver, aldrig give menneskemedicin til dyr, medmindre det først konstateres der ikke er forskel på det.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-06-05 20:48

af erfaring ved jeg det figurerer i mine papirer påskrevet til XXX´s kat - sååååå hvad er problemet med det ??????
ang. forskellen tilråder jeg som jeg selv gør at dyrlægen skriver hvad der skal bruges og lægen ordinerer det

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 13-06-05 20:52

Jeg har svært ved at se hvor seriøs din svigerinde er,men nu findes der jo mange forskellige slags læger,mediciner er hun bestemt ikke.
Penecelin skal ALTID gives i en bestemt dosis for at have en virkning. Den dosis har din dyrlæge fastsat,så vil du have at din hund bliver rask,så skal du til punkt og prikke overholde den kur.
At der findes dyrlæger,der er dyre end andre er en hel anden ting. Det skulle du have undersøgt i forvejen,nu er det ligesom forsent.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-06-05 20:59

dyrlægen kan da ikke udskrive medicin til mennesker... Dyrlægens recepter ser da helt anderledes ud.......

Men ellers... som sædvanlig, -lige så mange meninger som svar...
Beslutningen bliver i sidste ende op til dig, Axelise...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-06-05 21:01

Axelise HAR jo dosis og navn på antibiotika fra sin dyrlæge. Hun giver jo allerede Axel medicinen.. Det er kun et spørgsmål om, hvem der skal udskrive medicinen. Indholdet skal jo selvfølgelig være det samme. IKKE et "lignende" præparat.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-06-05 21:04

Birgitta - dyrlægen kan enten skrive en recept (gør de nok de fleste steder for at få gebyret men heldigvis findes der dyrlæger der ikke gør også) - den kan man bruge til at vise sin læge hvad det drejer sig om og så få det i sit navn påskrevet at det er til kat eller hund - sådan !

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-06-05 21:19

mirit

Den køber jeg så ikke, den med at lægen skulle være villig til at udskrive medicin til en person med påtegning om, at det er til dyr.
Der er jo noget sygesikringstilskud fratrukket prisen, og det gælder ikke for dyremedicin, så ud fra det ville prisen også være den samme som hos dyrlægen, hvis det kunne praktiseres.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-06-05 21:25

Det er socialt bedrageri, at anvende medicin til dyr hvor der er givet tilskud fra Sygesikringen.
Både læge og patient kan straffes.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-06-05 21:43

Jaaaaeh... Så vi skal nok ikke sige det til nogen...............

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-06-05 22:11

Priserne på menneskemedicin er generelt højere end på veterinær medicin sikkert fordi det ikke kræver så omfattende tests og når man giver sine dyr receptpligtig menneskemedicin vil amtet betale ret så meget for den spøg og det er ikke alene uanstændigt overfor de øvrige skatteborgere, men altså også strafbart og særdeles uetisk når man ved hvor svært det kan være, at få ordentlig medicin på grund af sundhedsstyrelsens forkærlighed for kopimedicin som i nogen tilfælde er forældet.

Det er da for øvrigt noget vældigt dyrt penicillin den dyrlæge anvender.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 13-06-05 22:11

bb1 - jeg har svært ved at spore seriøsiteten i DIT indlæg. Du har jo ikke engang ulejliget dig med at læse mit spørgsmål ordentligt! Og det var da en underlig kommentar med at nogle dyrlæger er dyrere end andre, og at det skulle jeg have undersøgt i forvejen, for nu er det for sent...! Sikken dog noget vrøvl. Så vidt jeg ved kan man ændre dyrlæge præcis når man vil. Men jeg er tilfreds med min dyrlæge, - blot ikke med de horrible priser på medicin.

Til gengæld - til alle jer andre - kan jeg godt se dilemmaet i at en læge udskriver penecilin til et menneske over en usædvanlig lang periode. Det er nok svært at gøre, selvom det da er oplagt, hvis jeg kunne få præcis den samme medicin til min hund, som han får nu, - blot til en anden pris.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 13-06-05 23:06

HAR DU NOGEN GARENTI FOR AT DIN HUND VIRKELIG BLIVER RASK, ELLERS KAN DU NEMT KOMME TIL AT ENDE, SOM VI GJORDE ENGANG, DA VORES HUND HAVDE NOGET DER LIGNEDE HOT SPOT.
DYRLÆGEN PRØVEDE ALVERDENS KURE, DEN BELV SENDT TIL DYRLÆGEHØJSKOLEN 2 GANGE, VAR MED TIL KONFERENCE MED 5O DYRLÆGER FRA HELE VERDEN.
EFTER AT VI HAVDE OFTER 23,000,- KR PÅ DEN MENTE MAN IKKE, AT KUNNE GØRE MERE, END AT GIVE DEN DYRE PILLER RESTEN AF LIVET.
DA VI KUNNE SE DEN LED UNDER ALT DEN BEHANDLING, VALGTE VI AT AFLIVE DEN, OG FIK EN ANDEN HUND I STEDET.

HVIS ALDRIG DIN HUND KAN BLIVE RASK, SKULLE DU MÅSKE OVERVEJE SITIUATIONEN, DET KAN JO VÆRE DEN LIDER TRODS MEDICINEN.

HELD OG LYKKE. MVH.AG112

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-06-05 23:10
Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-06-05 23:40

Der er en højere mg mængde af det virksomme stof i medicin til mennesker end til dyr, (eksempelvis til hund eller kat). Deraf kan man dele en mennesketablet et vist antal gange så mg mængden passer til dyret, (kræver et lille regnestykke), dette under forudsætning af at man har den samme slags medicin ordineret til sig selv liggende, som hunden har brug for. Dette, gør det hele unægtelig lidt vanskelig, for hvem har overskud af tidligere ordineret medicin som passer hunden? --- En anden ting er: Det er smæk ulovligt af en læge at ordinere medicin, tiltænkt et dyr, men udskrevet til et menneske. = Socialt bedrag og brud på lægeløftet. Det er skatteborgerne, der kommer til at betale din besparelse! Der ud over er det også socialt umoralsk af en dyrlæge, bare at foreslå en sådan idé. - Jeg har ved en tidligere lejlighed forespurgt min egen læge om det samme, og fik en blank afvisning, samt en udførlig forklaring på hvorfor lægen ikke kunne eller ville "snyde".

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 13-06-05 23:58

Er du sikker på at den medicin du får er den billigste, jeg var hos en dyrlæge og denne gav mig 100 piller (til gigt) og de kostede 800 kr., jeg henvendte mig til en anden dyrlæge, og har nu fået piller til 60 kr. for 50 piller og disse virker på den samme måde, jeg har senere konstateret, at den første dyrlæge måtte lukke butikken, da kunderne forsvandt. Om det har noget med økonomiske interesser og aftaler med medicinfremstilleren, vil jeg ikke spekulerer i.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-06-05 01:48

Kære Axelise. Som du kan se af de efterfølgende indlæg- sidst modersvilje -så forsøgte jeg også kun at fortælle dig,at det gør altså ikke spor,at man spørger til prisen inden man sætter en behandling igang.Selv på noget så simpelt som vaccinasion er der en stor prisforskel fra den ene dyrlæge til den anden.Da du skriver at du er tilfreds med din dyrlæge. Ja,så må du jo blot betale prisen.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-06-05 07:54

Hej Axelise,

Brug du roligt den samme penicilin til hunden som du selv bruger. Det er nøjagtigt den sammen også i indhold.

Har tidligere selv fået penicilin fra dyrlægen til hund, og det var nøjagtigt de samme piller som jeg havde i skabet fra en "menneskepenicilinkur".

Så få du bare din svigerinde til at udskrive pillerne. Men.... man kan nu ikke tage penicilin i længere tid uden problemer. Er det blot et stadigt tilbagvendende problem med gentagne kure kan du gøre det.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-06-05 09:11

Opfordring til bedrageri - det går godt på Kandu!

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-06-05 09:31

BjarneD>Må jeg være fri, sikke noget sludder.

Det er på høje tid vi får bragt dyrlægernes ublu priser på formidling af medicin frem i lyset og finder altenative mulige løsninger.

Det er ikke rimeligt, at en almindelig penicilinkur til 14 dage uden konsultation koster 8-900 kr. Hundene har ofte være igennem en diagnostisering og er på varig medicinering.

Det kommer ganske enkelt til at gå udover hundenes pleje og sundhed.

Første skridt på vejen kunne være et krav fra brugerne af dyrlæger til åbenhed om priser, således det var muligt at til- og fravælge dyrlæger.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-06-05 09:43

Nej du må ikke være fri!
Det er socialt bedrageri at få medicinen udskrevet til mennesker og det er amterne og dermed skatteborgerne der bedrages.
Hvis du vil bekæmpe dyrlægernes ublu priser bør du gøre det på anden vis og desuden er det ikke dyrlægerne der tager sig betalt for medicinen, men medicinalfirmaerne da Danmark har nogen af de højeste medicinpriser i verden og dermed bliver bedrageriet så meget desto større.
Jeg har bemærket at prisen på vet. medicin er lavere end den medicin der udskrives til mennesker (når man fjerner tilskuddet) og det er der uden tvivl flere grunde til, men det er hverken juridisk eller etisk rigtigt at lade andre skatteborgere betale for at dit syge kæledyr skal passes - det må du selv gøre og du kunne jo have forsikret dig mod sygdom på dit kæledyr så du fik tilskud til behandlingen.
Det er både usmagelige og forkerte argumenter når du trækker dyrenes velbefindende ind i dette.
Min hund har også furunkulose og er på varig behandling, men med steroider (cortison) og det betaler jeg uden fup for det er prisen for at min hund kan fungere.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-06-05 10:07

BjarneD>

Hvis jeg var dig ville jeg finde en anden dyrlæge. At give en hund en diagnose som furunkulose og sige det skal være varig behandling skriger til himmelen.

Furunkulose er en infektion som kan behandles. Ligger der andet tilgrund for den tilbagevendede infektion SKAL dette kunne forklares/findes, og man må sætte ind her.

Men befinder du dig godt med at betale for en ikke brugelig behandling, så fred være med det.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-06-05 11:06

Nå nu skal jeg altså være den uvidende (skurk).
Netdyredoktor:
Citat
Hvordan behandles furunkulose?
Det er vigtigt, at man er indstillet på, at behandlingen af furunkulose tager tid. I sjældnere tilfælde kan der være tale om en livslang behandling.

Dyrlægen vil typisk vælge en kombination af følgende muligheder:

Hunden skal behandles med antibiotika i minimum 3-4 uger, efter at symptomerne er væk. En dyrkning af bakterierne og en resistensbestemmelse kan hjælpe til, at dyrlægen vælger den bedst egnede antibiotikatype.
En god, desinficerende shampoo, der f.eks. indeholder benzoylperoxid, til hyppig vask af de angrebne hudpartier.
Tilskud af essentielle fede syrer til at forstærke hudens forsvarsværker mod infektion og dæmpe betændelsesreaktionerne.
Binyrebarkhormon til at dæmpe reaktioner, der forårsages af immunforsvaret og allergiske reaktioner i huden.
Forebyggelse af lopper og andre parasitter på huden, så de ikke griber forstyrrende ind i hudens helbredstilstand

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-06-05 11:32

Tja, hva' skal jeg sige....

andet end at gentage,

Furunkulose er en infektion som kan behandles. Ligger der andet tilgrund for den tilbagevendede infektion SKAL dette kunne forklares/findes, og man må sætte ind her.

Men befinder du dig godt med at betale for en ikke brugelig behandling, så fred være med det.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-06-05 13:26

Jeg forstår godt at i vil have dyrlægepriserne ned - men med amtstilskud?
Bedrageriet går ud over skatteborgerne som Bjarne D siger. Det går også udover de sygeog de gamle, som jævnligt bliver udsat for stramninger i amtets tilskudsregler. De seneste er at man er tvunget til at bruge den billigste kopimedicin for at få tilskud.
Amterne jamrer over de stigende udgifter til medicin.Underforstået fordi folk tager for meget medicin. Jeg har aldrig troet at nogen kunne finde på at tage en medicin de ikke har behov for, -- måske de bruger den til deres hunde?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-06-05 13:40

qfha, nu kender jeg lidt til den dyrlæge der står bag ved den artikel jeg refererer til og det er en af de mest anerkendte fagdyrlæger i DK (det er dog ikke ham jeg bruger) så det er da påfaldende, at du ved bedre og kan diagnosticere min hund ved hjælp af ren spådom. Behandling med steroider er ikke helbredende, men kan dæmpe symptomerne og gør det i dette tilfælde.
Hvorfor kan du ikke bare anerkende, at du er for langt ude i stedet for at underkende dyrlæger du ikke kender. I øvrigt tjener min dyrlæge ikke meget på mig, men det er en hel anden historie, som ikke vedrører dette.

Jeg ved i øvrigt ikke hvem der tør stole på en person der anbefaler, at man (ulovligt) skal lade vore amter betale store tilskud til dyremedicin.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-06-05 13:59

Hvad med at vi holder os til spørgsmålet???
Axelise spørger jo ikke om det er MORALSK forsvarligt at bruge menneskemedicin til Axel. Men om det er HELBREDSMÆSSIGT forsvarligt!!!

Axelise: Hvad hedder helt præcist den medicin, Axel får, og i hvor høj dosis?

Jeg har selv haft en hund med kroniske hudproblemer som krævede dyr, dyr medicin og specialkost og specialbehandling. Så jeg kan godt følge Axelise. --Jeg har dog aldrig spurgt min læge om han ville udskrive medicin til min hund... Men det har jeg nok på forhånd været overbevist om, at han ikke ville.

Men hvem af os laver IKKE et eller andet, der er ulovligt? Kører for stærkt, cykler over fortovet, sort arbejde eller noget helt andet??

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-06-05 22:58

Birgitta Fordi andre begår ulovligheder - bliver de da ikke lovlige.Peniselin som spørgsmålet handler om er det utrolig farligt for ikke kyndige at anvende.Gives der for lidt hjælper det ikke og gives der for meget kan der opstå følge sygdomme,personlig er jeg resistent fordi en læge i 1956 gav mig 1.mill. enheder,hvor jeg måske kun skulle have haft en½.Vi har i Danmark en stor produktion af penisilin svin fordi nogle køber medizinen også selv sprøjter løs. Det har en stor virkning på en lille hund med en lav kropsvægt.Så derfor er spørgsmålet også moralsk: Er det moralsk at lege dyrlæge og det er jo det,der lægges optil her.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-06-05 22:59

Birgitta Fordi andre begår ulovligheder - bliver de da ikke lovlige.Peniselin som spørgsmålet handler om er det utrolig farligt for ikke kyndige at anvende.Gives der for lidt hjælper det ikke og gives der for meget kan der opstå følge sygdomme,personlig er jeg resistent fordi en læge i 1956 gav mig 1.mill. enheder,hvor jeg måske kun skulle have haft en½.Vi har i Danmark en stor produktion af penisilin svin fordi nogle køber medizinen også selv sprøjter løs. Det har en stor virkning på en lille hund med en lav kropsvægt.Så derfor er spørgsmålet også moralsk: Er det moralsk at lege dyrlæge og det er jo det,der lægges optil her.

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 200 point
Dato : 15-06-05 09:12

bb1>
Citat
Er det moralsk at lege dyrlæge og det er jo det,der lægges optil her.

NEJ, der spørges til erfaring, se citatet....
Citat
Er der nogen af jer kloge hunde-ejere, der har nogen viden om penecilin til mennesker versus penecilin til dyr?

Og JA, jeg og andre har konkret erfaring med det. Jeg vil gerne formidle min erfaring.

Af tidligere indlæg er jeg den første til at fraråde brug af menneske medicin til dyr, men lige præcis på dette område er medicinen netop den samme. Som det fremgår af spørgerens indlæg er vedkommende også bekendt med hundens medicin og dossering, så spørgsmålet går i sin substans på om menneskemedicinen er den samme.

Om nogle får moralsk kvababbelse af disse overvejelser er egentlig emnet uvedkommende.
Da det er et frit forum er alle selvfølgelig velkommen til at udtrykke deres holdning.

Men fri os fra subjektive tolkninger.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-06-05 10:14

Du kan mene hvad du vil qfha, men du advokerer for ulovligheder, der indebærer et nasseri, der kan ramme de svageste i samfundet og det skal du ganske enkelt ikke bestemme om jeg og andre skal kommentere. Jeg glæder mig da bare over, at bb1, Valde m. fl. har en højere moral end du.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-06-05 13:26

Helt enig med qfha.

Det er IKKE det moralske aspekt, axelise stiller spørgsmål om...

Og jeg er sørme da ked af at måtte skuffe BjarneD, valde, bb1 m.fl. ...Jeg har lige købt medicin til mig selv i dag: Og via mine tilskud fra det offentlige, -kommune og amt, så er prisen på 628,20 kr svundet ind til 20,15 kr. Hvis jeg kunne gøre det samme med Silkes medicin, så ville jeg gøre det!!! Jeg er simpelthen ikke rig nok til at have en "høj moral" på det punkt!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-06-05 14:07

Føj!

Overskriften på dette spørgsmål er: "Penecilin til hunde og mennesker?" og da det så åbenbart drejer sig om at kunne få billigere medicin til hunde må det være relevant, at kommentere på det, både juridisk, praktisk og etisk.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-06-05 15:00

Birgitta.
Vi er slet ikke så uenig,som du tror. Det kan skam lade sig gøre at få billigere medizin til hunde.Hvis man tegner en sygeforsikring på hunden.
Jeg så idag en annonce fra aporteket i vores lokalavis på loppemidler til hunde. Det var væsentlig dyere end det jeg normalt betaler for det hos min dyrlæge.
Moral er for mig: Leveres varen,så betaler jeg,hvad det koster og er det ikke noget jeg selv kan lave eller har forstand på,så henvender jeg mig til en der har,hvad enten han er uddannet på et universitet eller i livets skole.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-06-05 15:18

DET PASSER IKKE!!!!! Jeg HAR en sygeforsikring!!! Og dels er der en selvrisiko, der skal betales hver anden måned ved kroniske sygdomme, og dels så dækker sygeforsikringen IKKE medicin. KUN den medicin der INDGIVES hos dyrlægen.

Det er da muligt, at det ikke gælder alle forsikringer.
bb1, jeg vil da gerne høre, hvad det er for en forsikring, DU har, hvor der ikke er en selvrisiko på 5-700kr hver anden måned og hvor medicinen til kroniske sygdomme også bliver betalt???

Og bb1: den dag, jeg går på folkepension, så har jeg simpelthen ikke råd til at have hund mere!! Selv med en sygeforsikring kan jeg ikke se, hvordan en folkepension skulle kunne strække til dyrlægeregninger, medicin og sund kost. --Jeg synes, det er forfærdeligt at opleve de stakkels gamle damer, der ikke har råd til at gå til dyrlæge eller give deres syge hund medicin... Og det selv om man VED, at en hund bedrer livskvaliteten og funktionsniveauet for gamle mennesker.. Det burde være en selvfølge, at pensionister, -i hvert fald folkepensionister- skulle kunne få tilskud til deres kæledyr!!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-06-05 17:42

Hvorfor skulle man ikke kommentere det juridiske, moralske og etiske?
Hvis spørgsmålet lød: "Hvordan slipper jeg lettest af med svigermor? Kværkning eller drukning?" Ville i så i jeres svar holde jer strengt yil spørgsmålets ordlyd??

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-06-05 17:53

---Jeg ville nok starte med at spørge ind til hvorfor svigermor skulle afskaffes, valde...

Men nu kender jeg jo historien omkring Axel, så jeg behøver ikke at spørge så meget...

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 15-06-05 18:53

Hold da kæft for en gang gylle, I har fyret af bb1, BjarneD og valde!!!
Jeg håber da I har fået det bedre efter at have fyret så meget moralsk bræk af uden opfordring! Det må have lettet i systemet at få alt det ud!
Som Birgitta og qfha siger, så kan jeg overhovedet ikke se, hvordan det kommer jer ved, hvad jeg vælger at foretage mig - uanset om I mener at det er moralsk forkasteligt eller ej. Og nu er I jo altså i den situation, at I ikke kan stille en skid op - rent ud sagt - så det er sikkert rigtig ærgerligt for jer, at I ikke har mulighed for at lege politibetjent (det må være jeres yndlingsbeskæftigelse i fritiden!) for I kender slet ikke min identitet!
Jeg vælger dog at lade tråden stå åben lidt endnu, for det er ærligt talt lidt interessant at se, hvordan emnet kan få emsige personer op af stolene......

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-06-05 19:02

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 15-06-05 19:32

Perfekt illustration Bjarne! 3 mavesure mænd, der er grønne i hovederne efter alt det gylle, der er kommet ud af dem!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-06-05 19:40

Bare bliv ved for du og dine medløbere er stemplet som asociale egoister!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-06-05 20:29

Axelise!
Gylle ja hvis det er gylle med den medicintilskudsordnig vi har her i landet!Hvad mener i om en syg pensionist Der starter på det nye tilskudsår, Han kan komme til at betale flere tusin kr, til livsnødvendig medicin, ved starten af det nye år. Jeg husker nok hvordan sundhedsministeren fremlagde sine begrundelser for at lægge det hele tilrette på den måde som han gjorde Når nu de første tusinde er uden tilskud, og tilskudet så starter langsomt op, så skal det forhindre at folk fylder sig med unødvendig medicin. hvem tror på lægerne udskriver unødvendig medicin. senere har man strammet op så pensionister kun kan få tilskud til den allerbilegste kopimedicin!
Mit tilskuds år/ periode begynder 10/7 Så skal jeg af med over 1200 kr det falder så gradvist fra gang til gang, indtil sidste gang hvor det kostede 275.kr det er kun en billig medicin (Men livsnødvendig) Mange har brug for meget dyrere og større mængder af medicin. For dem kan det snart blive til noget gylle.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-06-05 20:40

En ubemidlet pensionist får 85% tilskud ud over hvad andre får... JEG er ubemidlet, så jeg ved det... 628 kr bliver til 20...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-06-05 21:51

Du ved så ikke alligevel!
Som jeg sagde så starter man med at betale det hele Så optrappes tilskuddet efterhånden gennem de 12 måneder tilskudsperioden kører. Så findes der måske en andet system oveni, som jeg ikke har fået gavn af. Men ikke alle syge mennesker er pensionister.

Jeg misunder ikke nogen at have hund tværtimod! Men skal de have tilskud til hundehold så må det være efter en anden lovgivning. Amternes medicin udgifter har været låst fast i nogle år de må ikke stige blandt andet på grund af skattestoppet. Så hver ganf der bliver svindlet er det de syge det går ud over

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-06-05 21:57

Axelise.
Det var dig,der stillede os et spørgsmål,husk det. Vi svarede pænt og høfligt.At du føler,at vi er politifolk overfor dig - må bunde i din egen dårlige samvitighed.
Stilles der et spørgsmål,som det er umuligt at svare ja eller nej til er det ganske normalt,at man graver lidt i det eller begrunder sit svar.Det må du forstå og respektere hvis du vil være med her.
Formålet er at vi alle kan lære af hinanden og jeg har lært af denne tråd,at du altså vil S.... højt og flot på andres meninger - hvorfor efterlyser du dem så.
( til Birgitta - Der kan tegnes hunde forsikring,som dækker hele behandlingen også medizin,ligeledes giver mange dyrlæger rabet til deres faste kunder)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-06-05 22:13
Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-06-05 23:23

valde.
Det du henviser til gælder for mennesker,emnet der behandles her,drejer sig om dyr ( hunde)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-06-05 23:31

bb1 HVAD ER DET FOR ET FORSIKRINGSSELSKAB??????????

Jeg har personligt ledt og ledt og ledt... Jeg har IKKE kunnet finde noget. Mine krav har været:
1) Forsikringen skal gælde HELE hundens liv. Jeg har slet ikke råd til at stå med en gammel hund, der tit får alderssygdomme, som kræver dyrlæge.
2) Så mange sygdomme som muligt skal være dækket.
3) Medicinudgifter må meget gerne være dækket.
4) Så lav selvrisiko som muligt.
5) Forsikringspræmien er ikke væsentlig. Jeg har ikke noget imod at betale en høj årlig præmie, hvis bare jeg så kan være sikker på, at jeg ikke bliver nødt til at aflive min hund på grund af økonomien.

Altså bb1. Jeg er ret ligeglad med hvad forsikringen koster. Bare den giver mig sikkerhed imod store uventede udgifter.

Silke er over 3 år nu, og nogle forsikringsselskaber nyforsikrer ikke hunde hvis de er over 4 år, så det er ved at være sidste chance, hvis jeg skal skifte.
Igen: Hvad er det for et forsikringsselskab, du taler om bb1??????? Er der dukket noget nyt op, som jeg ikke er klar over?

valde, som pensionist UDEN MIDLER (sådan én som mig) så starter jeg med at få 85% tilskud af det samlede medicinbeløb. Fra 520-1260 kr får jeg 50% tilskud ligesom alle andre PLUS 85% af resten. osv.osv.
Men jeg HAR heller ikke andet end min pension. Og netop derfor kan medicin til Silke være en megastor udskrivning i forhold til mit samlede budget.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-06-05 02:22

Birgitta>Jeg tror bb1 udtaler sig om noget hun ikke ved tilstrækkeligt om.

Der er ingen steder i DK man kan få en hundeforsikring som dækker medicinforbrug, som ikke er givet ved dyrlægen i forbindelse med behandling. Jeg har tidligere været inde på at forsikre i sverige, det skulle være bedre end her i DK, men jeg har ikke fået gjort mere ved det.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 16-06-05 09:03

bb1
- Jeg stiller faktisk et pænt og høfligt spørgsmål, men du og visse andre ser jer nødsaget til at dømme mig moralsk og belære mig. Uden at vide hvad jeg gør, har gjort eller vil gøre.
Det er nævenyttigt og emsigt at belære folk om, hvad de bør gøre, især når det ligger udenfor hvad der rent faktisk er blevet spurgt om. Du og andre har lov til at have jeres mening om alt - incl. hvad der er god eller dårlig moral. Jeg har lov at have min.

Sygesikring til hunde, - jeg forstår tilfulde dit problem Birgitta. Jeg havde selv en sygesikring til min hund, men blev smidt ud efter 1½ år, da de skønnede at jeg ville blive en dårlig forretning. Det er ikke til at tegne en ny sygeforsikring til ens hund, når først man er blevet smidt ud andet steds.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-06-05 10:53

HVOR ER DET SYND FOR AXELISE, at nogle væmmelige mennesker får moralske opstød over ønsket om at bedrage det offentlige system.

Et spørgsmål der indeholder dette indeholder også et ønske om ikke alene at bedrage den offentlige sygesikring (skatteborgerne - os), men og så et forsikringsselskab der sælger forsikringer til mennesker.
Citat
- så burde effekten vel blive den samme, og jeg ville blive en hel del mindre fattig. Især eftersom jeg er medlem af sygesikringen Danmark.

Nej det fremgår ikke, at du VIL gøre det , men.................!

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-06-05 12:20

qfha-hvis man vil citere andres fejl,så skal man læse hvad de skriver: Jeg skrev at man fik billigere medizin hvis man havde en sygeforsikring og det gør man hos langt de fleste ordentlige dyrlæger. Hvis hunden er syg er den jo oftes i medizinsk behandling og forsikringen betaler til behandlingen.Min dyrlæge giver så yderligere rabat til sine faste kunder på håndkøbsmedizin,hundefoder mv.
Axelise-det er altså dig selv,der startede alt det ævl om moral.Derfor må du finde dig i at andre rører rund i gryden.Tingene skulle jo nødig brænde på.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-06-05 13:24

bb1> Jeg citerede dig ikke. Jeg sagde blot, at du vidste hvad du talte om. Hvilket du stadig ikke gør.

Iøvrigt har Axelise ikke startet diskussionen om moralsk ævl, hvor ser du det henne.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-06-05 14:35

bb1, du skriver (og dette ER et citat):

Citat
( til Birgitta - Der kan tegnes hunde forsikring,som dækker hele behandlingen også medizin,ligeledes giver mange dyrlæger rabet til deres faste kunder)

Hvad er det for et forsikringsselskab, du taler om????????????????????

Jeg kan som regel få medicin en anelse billigere hos min dyrlæge end på apoteket. Men der er ikke den store forskel. Medicin koster jo, hvad den koster... Sygeforsikringen giver IKKE en krone!!!

Tråden har udviklet et lidt højt støjniveau, -heldigvis hører du til de "gamle garvede", Axelise, så du er sikkert i stand til at skimme indlæggene og sortere de ubrugelige fra.

Du kan bare lukke spørgsmålet, når du synes, at det er for meget.. Du behøver ikke at fortælle, hvad du beslutter dig for at gøre..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-06-05 14:40

bb1 15-06-05 23:23
Det er klar over, det skulle du ikke kumme misforst, hvis du læste mine tidligere indlæg.

Ok ubemidlet hvad er så det? Jeg har ingen likvide midler, kun et hus, jeg må brække murstenene ud og bruge som tabletter!
Når skatten er betalt så får jeg 5670Kr. i pesion fra det offentlige + 600 fra en privat pension - ingen tilskud til briller tænder eller varme Det er ikkke din skyld
Jeg sunes medicinudgifterne tynger på budgettet (over 1200kr, første gang) Der bliver skåret og strammet, hver gang amtets budget bliver overskredet og det gør det hvert år, fordi man ikke må hæve skatten og fordi sundhedsministeren er overbevist om at der sker misbrug.
Mange har meget større medicinudgifter end mig, som de selv må betale, på hrund af at de har nogle hundrede kr.ved siden af pensionen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-06-05 15:02

Huse kan man tage lån i, valde.
Jeg har intet hus, ingen bil, ingen formue(under 50.000), ingen indtægt ved siden af min pension. Og ingensomhelst mulighed for at ændre på den situation...

Det skulle da lige være ved at gifte mig med en rig mand .

Derfor får jeg tilskud til medicin, briller, varme, bolig o.s.v.

Det forventes jo, at folk selv sparer op til deres alderdom, fordi man ikke mere kan forvente, at fremtidens folkepension er høj nok til at man kan leve af den.. ---Men jeg har heller ikke mulighed for at spare op... ---for så ryger mine tilskud til medicin, briller osv.. Og så har jeg pludselig ikke RÅD til at spare op...
Når jeg bliver folkepensionist kan jeg ikke se andet end at jeg bliver NØDT til at lyve, stjæle, snyde og bedrage, hvis min hund skal have medicin eller dyrlægebehandling!!
Ellers skal pensionssystemet laves helt om.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-06-05 20:07

Vist kan man låne i huse men hvormeget kan man betale tilbage af en folkepension? Iøvrigt synes jeg heller ikke det er rimeligt at man skal låne for at få råd til at købe medicin til sig selv.
For min skyld må i gerne lave pensionsystemet om, så folk får råd til at have et kæledyr, i må bare ikke tage de syges medicin fra dem.
Der findes nu også nogle ordninger med hunde til pensionister. Jeg kender overhovedet ikke enkeltheder i disse ordninger; men jeg har da hørt noget i tv, med hunde som handicaphjælpere.
Ordningen med førerhunde til blinde kender alle. Den med hunde som handicaphjælpere, kan man vel få oplyst hos handicaporganisationerne, eller hos sin sagsbehandler. Den jeg så i tv, havde svært ved at forlade sin kørestol. Jeg ved ikke om det er kriteriet for at få en hund bevilliget

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-06-05 23:08

Der er IKKE nogen ordninger med hunde til pensionister!!! Det er rigtigt, at hvis man er blind eller svært fysisk handicappet, -og hvis man samtidig opfylder visse kriterier, så har man mulighed for at søge om at få tildelt en specialtrænet hund. Og hunden er så på kommunens "lønningsliste".
Men en hund, der "bare" hjælper en hukommelseshandicappet med at huske dagens gøremål, eller strukturerer ens dag, eller sørger for det sociale samvær, hvis man som handicappet ikke er i stand til det på anden måde, -eller en hund der gør det hele, -samt samler ting op, som man har svært ved selv på grund af mindre nerveforstyrrelser, -sådan en hund er der ikke mulighed for at søge hjælp til. På nuværende tidspunkt. --Jeg har søgt og undersøgt alle muligheder. Og min sagsbehandler lader mig vide, hvis der sker ændringer.

Men man bliver nok mere og mere bevidst om, at mange pensionister holder sig raske og mentalt sunde netop gennem de daglige traveture og oplevelser med deres hund. -Helt sikkert sparer en hund i mange tilfælde samfundet for mange udgifter til medicin, læge og indlæggelser.

Det er jo ikke alle pensionister, der bryder sig om bankospil, stavgang i flok, busture og fællesspisning.

Og jeg ved ikke af, at min medicin skulle blive taget fra mig?? Det har jeg ikke hørt noget om.

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 16-06-05 23:10

Tak for svaret qfha. Nu tror jeg vi må lukke munden på Rip, Rap og Rup og deres selvretfærdige sludder ved at lukke tråden.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-06-05 23:31

Nej men det jeg hørt en del om og tilskuddene bliver begrænset hvert år

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-06-05 00:05

ASOCIAL OG KRIMINEL

>>så burde effekten vel blive den samme, og jeg ville blive en hel del mindre fattig. Især eftersom jeg er medlem af sygesikringen Danmark<<
Ikke bare socialt bedrageri men også alment bedrageri overfor DANMARK

>>Iøvrigt har Axelise ikke startet diskussionen om moralsk ævl, hvor ser du det henne.<< Nej, umoralsk ævl.

>> og finder altenative mulige løsninger.<< Kriminelle løsninger?

Skam jer: Axelise,Birgitta, qfha, miritdk

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 17-06-05 09:47

Selv tak Axelise. Jeg håber vi hundeejere fælles hjælp kan finde bedre økonomiske løsninger på medicinproblematikken. Det kunne bl.a også være køb over nettet.

mvh
qfha