/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fiat Brava - Går for højt i tomgang.
Fra : Ize
Vist : 1777 gange
100 point
Dato : 13-06-05 20:15

Jeg har en Fiat Brava, 1.6 16v fra 96 & har kørt næsten 200000.
Når motoren er kold, starter bilen op & går cirka 15-1600 omdr.
Motorens omdrejninger virker hellere ikke jævne, den ligesom "prutter" lidt.
Jeg sætter igang & kører cirka 1 kilometer for at holde for et sædvanligt rødt trafiklys.
Motorens omdrejninger er nu steget til 2000 omdr (rigtigt træls at høre på).
De næste 10 min i myldretid "start-stop-gasse op & bremse ned" falder omdrejningerne til cirka 700-1000.
Jeg kører herefter omkring 20 km på landevej & når jeg sætter igang fra lyskryds tænder min indsprøjtningslampe, men slukker efter cirka15 meters kørsel men tænder igen næste gang jeg stopper op for rødt.
Nu kan motoren finde på at stå & svinge i omdrejninger, går næsten i stå for derefter at rulle hurtigt op på 1200 & falder ned til 500 for derfor at stige igen o.s.v... Andre dage er tomgang på omkring 12 - 1500 efter den lange kørsel & uden "rullen" men helt jævnt & fint, uden pruttelyde enda.

Hjælp, hvad fejler min bil? Er der andre der har været udsat for samme problem, så giv endelig lyd fra jer!

mvh. Nikolaj

Kom endelig med spørgsmål, måske det kan give den perfekte fejlfinding...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-06-05 20:57

Det lyder som om det er en bil med indsprøjtningsmotor.... Så er der noget elektroniks tomgangsregulering og noget der svar til Chokerfunktion... Noget med en ekstra benzin tilførsel ved kold motor... Det kan være en føler der er stået eller ved at stå af eller det kan være ne løsforbindelse til nogle at de "ventiler" eller sensore der er faldet af....
Prøv at tjek at alle stik på motor sider rigtigt... at der er ikke er gnavet hul i ved kanter over skarbe kanter på eksempelvis motorbliok. Hvis du ikek kan finde det skal du en tur på værksted, BOSCH auto centre er gode til autoelektronik hvis du ikke vil til Fiat,,,
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-06-05 21:06

Har set lignende fejl,da var det en vakumslange der var hoppet af.
alimak

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-06-05 21:24

Som alimak er inde på kan der jo også være hul i en sådan vakum slange.... kig godt efter og se om der er en der er mør...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Ize

Dato : 18-06-05 22:17

Hej igen.
Jeg har nu forsøgt mig med at afmontere samtlige stik jeg kunne finde i motorrummet & sætte dem på igen. Nu går motoren fint i tomgang. Det var dejligt! 850 rpm konstant ved varm motor & kun 1200 ved kold. Men min motorlampe lyser stadig når bilen har kørt meget langt ?....
Det er nok bare den typiske fejl med en indspr.dyse der hænger ?....
Indtil videre vil jeg sige tak for hjælpen til dem der kom med ideer.

mvh. Nikolaj