/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Granitkøkkenbor
Fra : futze
Vist : 688 gange
80 point
Dato : 13-06-05 19:23

Jeg har tænkt på at skifte mit laminat vinkel bord ud til granit.
Er der nogle spec. ting man skal være på vagt overfor
Hilsen
Kurt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-06-05 19:29

Ja, tyngdeloven.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-06-05 19:31

Og vedligeholdelsen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 13-06-05 19:34

Det er selvfølgelig meget dyrt, og man ærgrer sig derefter når man taber en ting, og en skal/flis bliver slået af. Desuden hvis du selv vil montere den, er den skrøbelig hvor f.eks. vasken skal monteres. Jeg har set en blankpoleret granitplade til 30000kr. knække hvor vasken skulle monteres,- øv-ærgeligt.

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 13-06-05 21:03

Pas på vasken det er limet i det duer ikke at vaske f.eks.strompe den falde ud?? min bror har lige fået en, og vasken har været limet for anden gang under garentie!!

Accepteret svar
Fra : chresten83

Modtaget 80 point
Dato : 15-06-05 08:34

Hej. Jeg har selv en granit bordplade i mit køkken. Jeg er MEGET tilfreds med den og den er meget flot. Der er ikke meget vedlige holdelse ved den som jeg har købt (Sort med blå gnister i) Men det er da rigtigt den er noget tung at få på plads, men når den først ligger der kan du ikke undgå at blive tilfreds. Men vær opmærksom på f.eks. om der skal jernforstærkning i ved udskæring til kogeplader el vask. Ring evt. til Granit Design, det er rigtig god service og konkurrence dygtige priser. www.granit-design.dk

Mvh billebie

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 15-06-05 18:58

Jeg er også glad for min sorte Black Galaxy (det kunne godt være samme type som Billibie's). Den er også meget nem at holde og tåler utroligt meget. De fleste granittyper er resistence over for de alm. forekomne kemikalier og rengøringsmidlet i hjemmet. Det er dyre plader vi taler om, så jeg ville ikke drømme om at spare på montagen. Lad granitfirmaet måle op i dit køkken og udføre monteringen. Er vi oppe i den prisklasse kan det ikke betale sig at mase med det selv. Lad den professionale stå for ansvaret.

Søg på granit på nettet og læs lidt forskellige steder.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 15-06-05 22:11

Hej Jorgen
Kender du et firma der både leverer og monterer disse bordplader, da jeg nok er mest stemt for dette selvom det jo selvfølgelig er dyrest.

Kommentar
Fra : chresten83

Dato : 15-06-05 22:17

Hej Futze.

Granit-design leverer og monterer bordpladen. De holder til i Vanløse. Det er dem som har monteret min og service´en er som sagt i top.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 16-06-05 01:24

Ja de findes over det ganske land og jeg ved jo ikke hvor du bor. Men går f. eks på de gule sider søg på marmor i fabogen og find et firma i dit område. Du kan også kontakte et køkkenfirma, de har som regel aftale med et granit eller marmorcenter og står gerne for montagen

Det er uhyre vigtigt at opmålingen af en vinkelbordplade bliver 100 % nøjagtig og så skal man alligevel krontrollere efter et par gange. Det er også meget vigtigt at få præcist optegnet hvilke kanter der skal affases osv. Hvis du har lavet en tegning og opgivet mål, kan de sagtens lave det præcist efter tegning, men der er ingenhjælp hvis den så ikke passer på stedet.

Jeg vil ikke her anbefale det ene firma frem for et andet for jeg har kun selv prøvet et privat og vil ikke gøre mig klog på det, men jeg kan sige at jeg fik min bordplade gennem et køkkenfirma (invita) og det var dem der stod for opmålingen og monteringen, da granitfirmaet kun lægger pladerne løst på underlaget.

Inden du vælger type skulle du måske se på de forskellige typer her
http://prolog.nli.dk/grafik/file_40.pdf
og en prisliste her
http://prolog.nli.dk/grafik/file_41.pdf
Som er hentet her:
http://www.fynsmarmor.dk/main/default.asp?menuid=301&href=pagetype9999.asp&scroll=False&language=1

Men der er som sagt flere firmaer der kan det her.

Priserne på granit og marmor variere selvfølgelig efter typen, men en ting de færreste ved er at f. eks. billige granit fliser i diskount byggemarkeder oftes er skåret med petroleum som kølemiddel til diamant saven. Det er langt billigere for sliddet på diamantværktøjet er væsentlig reduceret. Ulempen er at der kan være lugt gener senere og det er ikke sikkert at man kan lugte det lige i starten, det er lidt lumsk.

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 24-01-06 07:33

Tak for svaret chresten83.

Kommentar
Fra : JMC23

Dato : 11-02-06 01:12

Hejsa
Hvis du ikke har købt allerede så sig til.
Jeg kan fortælle at jernforstærkning kun skal i hvis hullet til vask eller kog bliver længere end 60 cm vedligeholdese af granit er simpel, tør det af giv det en gang auto polish eller brug lidt flere kroner på en gang granit olie. (det er næsten det samme)
Montering: der er der kun 2 ting der betyder noget bordpladen må ikke vrides så knækker de og de skal ligger helt plant elles kan de sætte sig og knække ved hullet.

Men sig til hvis du ikke har købt, arbejder med det til dagligt