/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Langsom opstart i win 2000
Fra : fredag
Vist : 517 gange
100 point
Dato : 13-06-05 10:22

Hej.
Min pcér (win 2000) er blevet meget langsom til at starte op (4-5 min) og jeg tror at der er for mange processer der skal startes op i opstarten. Hvordan er der lige at jeg stoppe nogle af dem og hvordan kan jeg tjekke at det ikke er de forkerte jeg stoppe. Sådan noget som winzip, printere og ordbøgere med mere behøver jo ikke være med fra starten, mener jeg.

Håber nogen kan hjælpe ?

Kommentar
Fra : WalkingChicken

Dato : 13-06-05 10:28

Måske banalt, men start med at fjerne alle unødvendige programmer fra Start, Alle Programmer, Start-folderen.
Derudover kan de fleste programmer der starter op automatisk rettes i indstillingerne så de ikke starter op ifm. opstart af pc - eks. Messenger

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 13-06-05 10:28

har du tænkt på at du kan have "snavs" på din pc og det er grunden ??? Prøv at checke for spyware og lign. i første omgang - få evt hjælp til en hijacklog og løsning her: www.arlet.dk - se under langsom computer

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-06-05 10:31

I Start->Kør skriver du : msconfig

Væger fanen Start og fjerner fluebenet fra de programmer du ikke mener du vil have kørende.
Fjern kun dét du er sikker på ikke hører til Window2000 selv eller din firewall eller dit antivirusprogram.

Samtidig må du ind i div. programmers menuer : opsætning/egenskaber/preferences/indtillinger eller hvad det nu specifikt hedder og fjerne fluebenet fra det menupunkt der lægger programmet i 'systray'/'systembakke' da de ellers vil dukke op der næste gang programmet startes.

Store 'tidsrøvere' ved opstart er f.eks. RealPlayer og Quicktime

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-06-05 10:35

Ps. Det er måske også en god idé at lave en Diskoprydning og køre en Defragmentering af haddisken. Begge dele finder du under : Programmer->Tilbehør->Systemværktøjer.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-06-05 11:36

Der er ingen msconfig i Windows 2000, men ellers er det et et rigtigt godt sted, at starte.
Du kan hente en msconfig her (rigtigt god idé): http://www2.whidbey.com/djdenham/Msconfig.htm
Jeg har selv gjort det og kan slet ikke undvære den.
Du skal bare kopiere exe filen ind i Winnt mappen så kan den kaldes ved at skrive msconfig i Kør.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-06-05 11:39

Du kan også med stor fordel slette alt indhold i Temp filen, der ligger i denne placering (bemærk at et skal være dit brugernavn): "C:\Documents and Settings\[bruger]\Lokale indstillinger\Temp"

Godkendelse af svar
Fra : fredag

Dato : 14-06-05 09:07

Tak for svaret miritdk. Jeg kørte hele "smøren" igennem og maskinen er blevet meget hurtigere nu.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-06-05 09:42

godt fredag