/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
taleboble i Photo Shop?
Fra : Fattig
Vist : 4805 gange
100 point
Dato : 13-06-05 10:18

Hvordan kan jeg lave og indsætte taleboble i et redigeret billede og stadig gemme det som billedfil.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-06-05 10:26

indsæt figur og vælg "gem som" i det format du ønsker - for eks. jpg.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 13-06-05 10:45

mititdk
Hvordan finder jeg indsæt figur? Det skal jo foregå i Photo Shop.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 13-06-05 10:59

Hvis du eksempelvis laver din talebobbel i et nyt lag, efter du har "importeret/åbnet" billedet i PS, kan du dels flytte rundt på den og placere den hvor du vil på dit billede og gemme hele billedet i eksempelvis formatet JPEG.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 13-06-05 11:16

Hvordan finder jeg skabeloner til taleboble, det er det der er problemet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-06-05 11:18

hmmm - har ikke photoshop installeret og husker det ikke lige - er det ikke noget med enten autofigurer eller ny figur ??????????????????

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 13-06-05 11:26

Jeg kan ikke finde autofigur, som de findes i f.eks. word. Har forsøgt at kopiere taleboble fra word, men det giver en hvid kasse hvor taleboblen så er i.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 110 point
Dato : 13-06-05 11:33

Det er MEGET nemt at lave talebobler i PS:
Først skriver du den tekst som skal stå i taleboblen med tekstværktøjet: T , nyt lag
Så tager du det værktøj som hedder LASSO-TOOL og "tegner" en taleboble rundt om din tekst.
Så HK du på taleboblen og VK på FILL i den dropdown og vælger Foreground color (eller hvad du nu vil have)
Så gemmer du din "nye fil/billede" i JPEG og nu kan du bruge det hvor du vil.

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 13-06-05 11:52

Du kan selvfølgelig også bruge den skabelon som findes i den VEKTOR-baserede værktøjspalette ude til venstre i værktøjskassen.
Her vælger du Custom Shape Tool og vælger så den skabalon med taleboblen øverst i OPTIONS-menuen.
Du kan nu med Venstre museknap nede "trække" din talebobel ud på billedet så stor som du ønsker.
Teksten tilpasser sig nu boblens størrelse.

Palle

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 13-06-05 13:32

Pallenoc
Det er stadigvæk ikke lykkedes at få talebobel og tekst til at hænge sammen, og der kommer stadig en firkantet ramme hvor teksten er. Mit Photo Shop er på dansk, og jeg forstår ikke det engelsk som du er flink at henvise til.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 13-06-05 14:21

Hvis du vælger dit VEKTORGRAFIK-værktøj i værktøjskassen (lige nedenunder TEKST-værktøjet), så klikker du på det nederste ikon (som på dansk muligvis hedder: BRUGERDEFINERET FORMVÆRKTØJ???)
Herefter klikker du på den form du vil benytte øverst oppe i menuen (i dit tilfælde en talebobbel) og "trækker" med venstre museknap nede taleboblen hen over dit billede dér hvor du vil have din talebobbel placeret. Nu klikker du på TEKST værktøjet og der vil komme en firkantet tekstramme henover din talebobbel. Når du skriver i denne vil teksten holde sig indeni/for din tekstbobbel (sæt evt. din skriftstørrelse ned hvis der er meget tekst). Du kan bagefter flytte både din tekst og talebobbel ved et låse disse to lag sammen ude i din LAG-palette.

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-06-05 14:25

fattig - har du kigget i hjælp

Kommentar
Fra : nekjam

Dato : 14-06-05 14:47

Du kan også downloade denne font, som er talebobler:

http://www.dafont.com/en/font.php?file=carr_balloons

Og så bare skive med den og vælge det bogstav (talebobel) du bedst kan li´.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-06-05 18:39

eller download photo filter og lav det der og smut tilbage i photoshop

Kommentar
Fra : Mads1980

Dato : 19-07-05 18:08

Jeg har også kun den engelske version af photoshop - så jeg gætter lidt på hvad der menuerne hedder i din danske version :)

Du skal vælge i menuen
• Tryk på bogstavet M - så har du nu mulighed for at lave en talebobel i den størrelse du vil have, den står med stiplet linie, når du har den rette størrelse, trykker du på "ctrl + backspace" - Eller højreklikker i den stiplede bobel og vælger "Fyld" og vælger bagrundsfarve så skulle den gerne blive hvid.
• Så trykker du på "ctrl + d" (så deselector den - fravælger det stiplede område)
• Så trykker du bogstavet L, så har du lassoværktøjet, så kan du tegne frit den der dut, der går ned til munden - og så fylder du den med hvid farve, på samme måde som før.
• Så trykker du på T, så trykker du med musen inde i taleboblen og så skriver du det du har lyst til, du ændre skrift og størrelse i toppen af photoshop.
• Til sidst vælger du "filer" - "gem som" og vælger formatet til at være *.jpg - så skulle den være der

Det kan godt være det lyder indviklet, men det er super nemt.

Håber det er til nytte

Mads

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 18-09-05 14:04

Tak for svaret pallenoc.