/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Deling af spær
Fra : boje1904
Vist : 3473 gange
100 point
Dato : 13-06-05 10:02

Jeg er ved at få lagt spær på en tilbygning.
Spændviden er 7 meter og der laves høj rejsning med 45 graders hældning.

Spørgsmåler er:
Min tømmer har delt bjælkerne til i spændviden (Godt nok over en bærende væg), er det tilladt?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-06-05 10:12

Er det "hjemmelavede" spær, eller noget fra en spærfabrik. I fald der er fra en spærfabrik, skal de samles efter spærfabrikantens anvisninger.

Umiddelbart synes spærfoden ikke at kunne være et problem, idet denne er en trækstang - ren statisk.

Kommentar
Fra : boje1904

Dato : 13-06-05 11:55

Hej 3773

Det er "hjemmelavede" spær. Grunden er at de skal ligne de eksisterende. Så vores tømmer mente at det var nemmest at lave dem selv!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-06-05 12:05

Hvis det er hanebåndsspær, og de er samlet af planker i stedet for af fuldtømmer, og samlingerne er forskudt for hinanden, burde der ikke være problemer, hvis der er brugt ordentlig størrelse sømbeslag. Gitterspær er i sagens natur altid sat sammen af en frygtelig masse træ netop for at slippe for at bruge fuldtømmer, og der skulle det også være OK med samlinger med ordentlige beslag. Men er din tømrer medlem af en garantiordning? Som 3773 antyder, er det største problem de bjælker, der har bøjningsbelastning, altså skråbenene. Trækstængerne kunne teoretisk erstattes af en stålwire, hvis de ikke skulle hvile på en rem.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 13-06-05 12:13

Normalt vil det være ønskeligt (omikke et krav) med en statisk beregning på spærene. Ligeledes på monmenter, træk og vrid hvis overetagen skal udnyttes.

Men er de delt på midten, kan jeg ikke umiddelbart se hvad der skulle give problemer ved en samling over en bærende væg. Som sagt er spærfoden trækstang og spærhovedet normalt alligevel samlet med sømbeslag. Så en god gedigen samling - godt med kamsøm eller en kraftig laskesamling burde ikke give problemer.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-06-05 12:47

Det er meget normalt, og især over ne bærende væg er det da ikke noget problem, idag bruger man sømbeslag før brugte man to brædder på hver side laskede dem sammen.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 13-06-05 19:49

"Det er "hjemmelavede" spær. Grunden er at de skal ligne de eksisterende. Så vores tømmer mente at det var nemmest at lave dem selv!"

Sikkert fordi der så er flere timer i det for ham! Spærfabrikken kunne fint lave de nye spær som de gamle - hvis altså de gamle er stærke nok til at overholde nutidens krav. Han må ikke bare lave spær af samme størrelse som de eksisterende uden at det er eftervist at de overholder kravene - kravene ændrer sig med tiden og er skærpet meget i forhold til f.eks. normer af 1970-1980. Jeg ville nok bede tømreren om at dokumenterer de nye spær - det kunne hurtig gøres efter træ28 (eller er det 32???) her vises de nødvendige dimensioner. Kan dog ikke huske om bogen er baseret på de nu udgåede normer!

Godkendelse af svar
Fra : boje1904

Dato : 14-06-05 10:14

Tak for svaret 3773.