/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ændring af omløbsretning elmotor
Fra : invisible
Vist : 5779 gange
100 point
Dato : 13-06-05 09:08

Hvordan får man en 220V vekselstrøms motor til at køre i modsat retning ???

Løsninger som gearkasser m.m. er ikke intressante.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-06-05 09:11

Piller kondensatoren af og monterer den på den anden vikling og bruger den tidligere startvikling som arbejdsvikling.

Er det er lille en eller en større motor?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-06-05 09:15

Hvis motoren er sådan noget 50 - 200Watt's noget har du normalt N på blå fase på sort og fase via kondensator på brun.

Bytter du så det hedder fase via kondensato på sort og direkte fase på brun, render maskinen den anden vej.

På større motorer er det gerne vist i låget, hvor ledninger kan forbindes - altså med froskellig omløbsretninger.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 13-06-05 09:25

På en rimelig effektiv asynkron 220V motor er der forskel på start og arbejdsvikling. Der skal du forsøge at forbinde kondensatoren til den anden ende af startviklingen...Hvis der er et klembræt er det ikke noget problem....
mvh bvh..

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 13-06-05 09:37

Motoren er en mindre 120W som er bygget ind i en kasse.

Jeg har prøvet at bytte rundt på O og fase, men det ændre ikke noget.
Som motoren (en slibemaskine) er opbygget sidder der et alm. 220 hanstik i enden, da det er vekselstrøm er den vel lige glad med hvilket "ben" der får O og hvilket der får fase. Det kan man jo ikke styre alt efter hvordan O og fase vender i folks kontakt, skal motoren vel altid køre den samme vej for ikke at skabe farlige situationer.

Det eneste man kan komme til på motoren, de to ledninger som kommer fra viklingerne, hvor af den ene går igennem kondensatoren.
3773 Mener du virkelig at det vil ændre retningen ved at flytte kondensatoren over på den modsatte side ????

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-06-05 10:09

Der skulle nu helst komme tre ledninger ud af selve motoren. Du har ret i af det ikke betyder noget med 0 og fase hvordan de vender, men jeg bruger det alligevel for at kunne forklare hvad jeg mener!

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 13-06-05 10:16

Der kommer kun 2 ledninger ud fra motoren, alle viklingerne (motoren) er støbt ind i lak.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-06-05 10:27

Der er ingen kondensator monteret? Altså sådan en halvstor bipolar ting!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-06-05 10:34
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-06-05 10:35

Så med to ledninger ud af maskinen - vender du den ikke!

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 13-06-05 10:44

Kan du se en kondensator? (mindre rund eller firkantet "dims")

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-06-05 10:45

Arhh til en 120W'er er det nu nok en rimelig kondensator i størrelsesordenen 3-6 uF 400V bipolar

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 13-06-05 11:05

Temmelig stor - ja det må man sige....
Så kan omdrejningerne vendes, hvis du kan finde tilledningerne til de to faseviklinger og så iøvrigt følge anvisningerne på 3773 link...De er sikkert loddet sammen på viklingstoppen...men det er ikke nemt..god fornøjele .. bvh

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 13-06-05 11:07

Undskyld, jeg så forkert - troede at invisible havde fundet en kondensator...bvh

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 13-06-05 11:25

Der sidder en kondensator på størrelse med en stor limstift

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-06-05 11:38

Det er bare noget bøvl når ledningerne ikke er ført ud - se bvh's kommentar.

Størrelsen lyder ok - det kan teoretisk lade sig gøre. Om det er praktisk muligt, tjaee?!?!?!?!??!

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 13-06-05 12:05

Kan det ikke være at motoren ganske enkelt ikke er bygget til at skulle kunne køre begge veje ???

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 13-06-05 12:16

Jo - når kablerne ikke er ført ud, har det ikke været tanken at man skal kunne ændre omløbsretning. Skulle det være muligt, var alle ledningerne ført ud - men det er jo lidt dyrere at lave.

Godkendelse af svar
Fra : invisible

Dato : 13-06-05 12:57

Det er en motor som sidder en en Kina maskine, som koster langt mindre end man skulle tro.
Så der er nok sparet på det om råde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-06-05 13:00

Bestemt ikke utænkeligt!