/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Pumpe på gulvvarme?
Fra : TheCon
Vist : 4152 gange
200 point
Dato : 13-06-05 08:39

Jeg er ved at få lavet nyt badeværelse, der måler i gulvareal 7 km2, her skal vi have varme i gulvet, spørgsmålet lyder:
Kan vores almindelige naturgasanlæg, enstrenget system, trække gulvvarmen? eller skal der en ekstra pumpe på?
Hvad siger reglerne om dette?, og i givet fald, hvor mange kvm gulv skal der være, før der SKAL en ekstra pumpe på?

Med venlig hilsen

Michael

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-06-05 08:45

Det er meget normalt at 1 pumpe trækker et blandet anlæg med både radiatorer og gulvvarme.
Så svaret er ja, den kan sagtens trække 7 m2 men det kommer vist til at knibe med 7 Km2.
Der er egentlig ingen regler.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-06-05 08:53

Du kører da for hulen ikke et-strengs varmeanlæg???? Det troede jeg for længst var død og begravet. De gamle et-strengs varmeanlæg udmærkede sig ved at være hulens bøvlede at få til at du ordentligt, ligesom at bageste varmetager på strengen oftest var i nød - hvad varme angik.

Forhåbentlig har du et almindeligt godt to-strengs anlæg - dvs et fremløb - et returløb - altså to rør rundt.

Og jo - du skal få dig en lille shuntenhed med en pumpe på. Så kører gulvvarmen optimalt. Forsøger du dig med radiatorvand direkte på, og en returventil til at styre med, risikere du dårlig varmefordeling i gulv, med varme kolde zoner til følge. I værste fald kan fliserne ligefrem slippe, hvis du kører høj fremløbstemperatur. Dit gasfyrs pumpe bør ikke styres af en rumtermostat.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-06-05 08:55

Hos vvs eksperten finder du en blandesløjfe med termostat og pumpe og hele svineriet til under 1000 kr.
De penge er givet godt ud, da der altid kommer vand af rette temperatur gennem din gulvvarme

Kommentar
Fra : TheCon

Dato : 13-06-05 09:36

3773........ Ja ser du..... det er ihvertfald det vi regner med at vi har, men for at være ærlig så aner vi det ikke. Og vi ved
heller ikke hvordan vi skal finde ud af det

Huset er fra 1973 og umiddelbart ser det ud til at der kun går 1 rør rundt, men det er jo en smule svært at se for mig som
er alm kontormand

Vil det være almen viden for en bliktud, at vide at HVIS det er et 1 strengsystem at der så skal en pumpe (shuntenhed) på?

Michael

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-06-05 09:38

Det er nok at montere en alm. returventil, og så spare pumpe og strøm, der er da ingen grund til at ombygge hele anlægget. Jeg har selv monteret en sådan ventil på mit tidligere hus, og det fungerede da fint i alle årene.

http://varme.danfoss.dk/PCM/Presentation/ProductType.asp?DepartmentID=22&LanguageID=14&ProductgroupsID=111&TypePID=26091&MenuUID=60338873-0ECD-4FAA-A03A-7357D55F1E93&MenuID=20

Returløbsventil, FJVR
http://varme.danfoss.dk/PCM/Presentation/ProductType.asp?DepartmentID=22&LanguageID=14&ProductgroupsID=112&TypePID=26095&MenuUID=49337CB0-173F-409A-928B-31D2349CB045&MenuID=20
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-06-05 09:43

Uanset om det er 1 strengs (Radiatorenes til og afgang er forbundet til det samme rør der løber rundt i huset) eller det er 2 strengs (De er forbundet til henholdsvis et fremløbsrør og afgangsrør), så kræver det ikke pumpe for at løbe igennem 7m2 gulvvarme.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : TheCon

Dato : 13-06-05 10:10

Tak.. pallehansen, men vores problem er egentlig, at håndværkerne har lavet gulvarmen, den virkede bare ikke da de skulle tilslutte det til fyret, gulvet ville ikke blive varmt, så prøvede de alverdens ting, bytte om på frem/retur, sætte kompressor til og spule det igennem, lufte ud og meget andet. Først efter ca. 25 timers arbejde, fandt de ud af at sætte en lille pumpe på, ude på badeværelset, og så virker det nu. Nu vil håndværkeren have betaling for alle hans timer, da han mener at det er vores, altså husets, problem at fyret ikke selv kan trække gulvvarmen, og ikke hans fejl i gulvvarmen. Det mener vi jo ikke kan være rigtigt, da vi ikke er fagfolk og derfor er det ham der skal kunne vide, hvordan han får gulvvarmen til at virke fra starten af - Eller er det helt forkert?

M.v.h.
Michael

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-06-05 10:15

Hvis ikke du har en aftale om fast pris på arbejdet, er det nok svært at slippe for at betale.
Der kan altid opstå den slags problemer, men han burde nok have startet med at foreslå en pumpe.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-06-05 10:15

Smeden er på afveje der! Han burde have rådgivet jer ordentlig. Mit forslag er, han bærer timerne for hans fjumren du betaler delene (dem skulle/burde du have haft under alle omstændigheder).

Vær obs på at gulvvarme er uhyggelig træg til at reagere -oftest noget med 12 timer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-06-05 10:19

Et strengsanlæg er noget rigtig lort til gulvvarme - det burde smeden have vidst. Et strengs med en separat shunt kreds kan godt bringes til at du.

Ivørigt fordrer et strengs-anlæg at tingene bliver lavet lidt mere "korrekt" og omhyggeligt - altså strømtee's skal vende rigtig og den slags ting - ellers er man helt på skideren.

Smeden har garanteret klokket godt rundt i det - og prøver nu at smøre den af på dig. Han bør komme med et godt afslag - alt andet ville ikke være rimeligt.

Kommentar
Fra : TheCon

Dato : 13-06-05 10:26

tak for alle svarene.... det synes vi jo også... og vi har et fast tilbud, men han bliver bare ved med at sige, at det er vores anlæg skyld og ikke hans, hvorfor vi skal bøde for den ekstra regning. Men vi er også overbevist om, at han har klokket i det, det er bare svært for os at vide og bevise, der ikke selv har forstand på sådan noget - for ellers havde vi da gjort det selv. Vi er i vildrede, og rimelighed synes ikke at sejre her....desværre.

Michael

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-06-05 10:38

Hvis han er medlem af en brancheforening - kan du rette henvendelse der - ikke at jeg tro det hjælper.

Det der lugter lidt, er al hans eksperimenteren - det lugter af dårlig håndværk og for lidt viden om tingene.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-06-05 16:21

Skulle det komme til en retssag, ville du jo nok vinde, hvis du har tilbuddet på skrift, eller han vil vedgå et sådant.
Men projektet har åbenbart overgået hans evner, men derfor skal han jo alligevel have smør på brøddet.
Hvis du ellers syntes manden er flink, og håndværket er rimeligt udført, så syntes jeg at du skal dele halv skade af det beløb der overstiger tilbuddet, eller et beløb du finder passende.
Man kan jo som håndværker komme ud for uforudsete vanskelige opgaver, og det må du også have forståelse for.
Fejlen er stadig hans, da han så burde afbryde arbejdet, og fortælle at tilbuddet ikke kunne holde.
Men jeg er sikker på, at hvis du i mindelighed forklarer at du ikke havde andet end tilbuddet at stole på, og at du ikke kunne gennemskue hvor mange timer han skulle/ville bruge, så finder i også et kompromis.
VH Palle Hansen
PS: Men vær nu sikker på at varmen kører som den skal, og ikke render baglæns gennem radiatorer, men kommer frem ved termostaterne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-07-05 17:52

Hvad blev resultatet Michael?