/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
RGB-in og erfaringer med JVC AV-28GT1?
Fra : KaosKrew
Vist : 553 gange
300 point
Dato : 12-06-05 21:20

Står og skal investere i et widescreen fjernsyn; primært til bold om søndagen, dvd og lidt konsolrytteri. Har kig på ovenstående tv fra JVC, og har set at det har RGB-in i scartindgangen. Hvad ***** betyder det?

Erfaringer med tv'et er iøvrigt også velkomne... Normalprisen ligger omkring de 4000 kr., men har fundet et tilbud på 2599 kr. i en onlinebutik. Er det et godt køb?

Link => http://www.jvc.dk/product.php?id=AV-28GT1SUF&catid=100003&sub=feature#table

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-06-05 23:33

RGB (står for rød grøn blå) er en scartindgang kun beregnet til billede siden! Den giver et bedre billede end et normalt scartstik, hvor man jo osse overfører lyd! Meget god til DVD hvis du alligevel har en sourround/stereo forstærker du hører lyden på!
Med hensyn til et 28" widescreen skal du være opmærksom på at du kun får noget der svarer til et 21" billede hvis du ser en 4/3 udsendelse! Endvidere vil evt. tekster osse komme på billedet i widescreen film istedet for nedenunder filmen når den blir vist i bredformat på et almindeligt 4/3 tv! JVC er et godt TV jeg har selv haft 2 af slagsen (godt nok i 4/3) og har været yderst tilfreds!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-06-05 00:05
Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-06-05 00:15

Som det vil fremgå af ovenstående link, så er RBG en indgang til fjernsynet, hvor de tre grundfarver overføres i hver sin forbindelse.
Men i samme stik findes der også CVBS, det sammensatte videosignal, hvor der både er en indgang og en udgang.
Ydermere findes der en stereo lyd ind og udgang i stikket.
Angående sourround lyd, så er der en særlig forbindelse til denne form for lyd da den består af 6 lydkanaler. (5:1)

Fordelen ved RGB frem for CVBS, er at CVBS signalet splittes til RGB igen inde i fjernsynet, da de skal tilføres til hver farveenhed Rød/Grøn/Blå

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 13-06-05 12:20

Dvs jeg skal bruge et specielt scartkabel for at bruge rgb-in? Jeg bruger min bærbare som forstærker, så lyden skal gå derigennem. Hvordan tjekker jeg om min dvdafspiller/xbox understøtter rgb (har de nødvendige stik)?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-06-05 14:42

Så det nok noget i den her stil du skal ha fat i
http://www.gamebits.dk/shop/default.asp?ProductID=X113

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 13-06-05 16:44

Okay, hvad så med til min dvdafspiller?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-06-05 17:28

Du har både xbox og DVD player? Troede Xbox osse kunne spille DVD?

Men til almindelig dvd afspiller kan du jo bruge sådan et her!
http://www.mm-vision.dk/default.asp?action=vis&varenr=9601&menu=dvd

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 13-06-05 17:32

Jo det kan den også, men blæseren der hyler tilsat manglen på divx-afspilning af film gør at jeg ikke bruger xboxen til film. Hehe ved godt jeg bliver lidt krævende nu, men kunne godt bruge et billede af sådan et kabel, så jeg er sikker på hvordan det hænger sammen.

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 13-06-05 20:04

Tv'et har desuden et digitalt kamfilter?? Har det nogen egentlig indvirkning på kvaliteten af billedet, eller er det bare salgsgas?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-06-05 20:41

Ja digitalt kamfilter nærmer sig 100 Hz Så må du jo købe begge kabler hvis du både skal spille og se film!

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 13-06-05 21:29

Okay, for at være sikker; det kabel jeg skal bruge fra dvd til tv er et alm. scartkabel, der understøtter rgb? Og så aktiverer man rgb i en menu på fjernsynet, eller kører det bare automatisk med rgb (og dermed uden lyd gennem stikket)?

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 300 point
Dato : 13-06-05 22:33

hvis du bruger kablet til rgb tilslutningen på TV'et ja så kører det automatisk!

Godkendelse af svar
Fra : KaosKrew

Dato : 13-06-05 23:26

Tak for svaret tedd.