/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vedligeholdelse af marmorfliser
Fra : AlexBJeppesen
Vist : 2408 gange
50 point
Dato : 12-06-05 20:08

Da jeg lige har investeret i en del kvm af det ovenstående,har jeg brug for at få at vide hvad de skal behandles med,manden der lægger dem for mig siger de skal have lak voks lak???jag skal osse bruge dem i badeværelset...
Nogle der ved specifikt hvad det skal bruges???..

Accepteret svar
Fra : anetteogjesper

Modtaget 60 point
Dato : 12-06-05 20:16

Citat
Sådan vedligeholdes marmorfliser

Marmor er en kalksten, der indeholder blandt andre bjergarter, plantedele og døde skaldyr, der presses sammen under stort tryk. Derfor varierer marmorets farver alt afhængigt af, hvad der er presset sammen og i hvilke mængder. Det er også derfor, at man under ingen omstændigheder må bruge nogen former for afkalkningsmidler eller syrer i forbindelse med rengøring og vedligeholdelse af marmor.

Marmor er temmelig upraktisk på badeværelser, men mange vælger alligevel at sætte marmorfliser op eller lægge marmorfliser på gulvet, fordi marmor er smukt.

Citat
Du skal bruge:
lakforsegler
klude
fin ståluld
sæbespåner eller krystalsæbe
lunkent vand
balje

Citat
Fliserne

Det er uundgåeligt, at der kommer kalk på fliserne, når de er sat op eller lagt i badeværelset.

Det er vigtigt, at fliserne er helt rene og tørre, inden man går i gang med behandlingen.

Fliserne påføres lakforsegler med en ren klud.

Vær især omhyggelig omkring vasken og badefaciliteterne, hvor der er størst mulighed for kalkaflejringer

Citat
Et år efter

Selv ved regelmæssig rengøring sætter der sig kalk på fliserne.

Efter cirka et år renses fliserne for kalk med fin ståluld. Stålulden må kun benyttes på tørre fliser, og du må ikke tilsætte vand, når du renser med stålulden.

Eventuelle ståluldstråde der lægger sig på gulvet, bør fjernes efter rengøringen, fordi man ellers risikerer, at trådene ruster og afsætter rustpletter på fliserne.

Citat
Rengøring og vedligholdelse

Regelmæssig vedligeholdelse og rengøring sker ved at vaske fliserne i enten sæbespånevand eller med krystalsæbe.

Bruges flydende krystalsæbe, blandes det i forholdet en del krystalsæbe til 20 dele vand.

Bruges fast krystalsæbe, piskes det ud i vandet ligesom sæbespånerne.

Godkendelse af svar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 12-06-05 21:07

Tak for svaret anetteogjesper.