/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Citronmelisse
Fra : jysch
Vist : 1309 gange
100 point
Dato : 11-06-05 16:46

Jeg har en række fundablokke med nogle planter og krydderurter i - Bl.a. citronmelisse. Den er nu begyndt at bredde sig til de andre rum og derfor vil jeg klippe den ned. Jeg syntes bare at det er synd og søger derfor en anvendelses mulighed for disse blade - hvad kan jeg gøre med dem?

Har i et godt råd?

Mvh. Jysch

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 11-06-05 17:04

De kan bruges i kager, is, drinks, salater og saucer. Er rigtig god til fisk.

Se evt. mere her:

http://www.urtegartneriet.dk/Portraetter/Citronmelisse.htm

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 11-06-05 17:06

Jamen nu er det ikke fordi jeg laver ret meget af de ting, så et er ikke lige det jeg har brug for at vide

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 11-06-05 17:21

Du kan sætte dem i små potter/krukker og bruge dem til "værtindegaver".

Jeg ville da blive glad for at få en sådan!

Hanne

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 11-06-05 19:03

Du kan komme den i kogende vand og drikke den som te.

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 11-06-05 19:51

Timeglas!

Tager jeg dem bare som friske blade eller tørrer jeg dem (hvordan)?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 11-06-05 22:56

Du fylder en tekande helt op med sammenkrøllede planter, stilk og det hele (men uden jord - det knaser mellem tænderne). Så hælder du kogende vand på og lader det stå og passe sig selv et kvarters tid eller mere. Du behøver ikke tage planterne op, det blir ikke bittert. Og så drikker du det varmt, lunkent eller koldt. Det smager af citronmelisse og virker afslappende, beroligende, behageligt. Deraf plantens andet navn HJERTENSFRYD. Ogm det er helt uden andre bivirkninger end at du skal ud og tisse et par gange et stykke tid efter at du har drukket en liter eller to.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-06-05 22:56

Friske planter er bedst.

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 11-06-05 23:20

Kan jeg selv tørre dem og hvordan?

Mener også at have hørt noget om noget olie?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-06-05 23:25

Det kan du sagtens, men den tørre droge smager ikke af noget. Så er det smartere at skolde dem et par sekunder og smide dem i fryseren når vandet er dryppet af. Ved tørring forsvinder de æteriske olier, som giver planten sit særpræg. En stor del af charmen, men ikke ikke det hele, ryger også, hvis du blancherer og fryser som foreslået. Der bør dog eksperimenteres med tider og metoder. I min barndom var frosne ærter en straf. Nu er de bedre end de ferske, med mindre de er MEGET nyplukkede.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-06-05 23:25

Det kan du sagtens, men den tørre droge smager ikke af noget. Så er det smartere at skolde dem et par sekunder og smide dem i fryseren når vandet er dryppet af. Ved tørring forsvinder de æteriske olier, som giver planten sit særpræg. En stor del af charmen, men ikke ikke det hele, ryger også, hvis du blancherer og fryser som foreslået. Der bør dog eksperimenteres med tider og metoder. I min barndom var frosne ærter en straf. Nu er de bedre end de ferske, med mindre de er MEGET nyplukkede.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-06-05 23:25

Det kan du sagtens, men den tørre droge smager ikke af noget. Så er det smartere at skolde dem et par sekunder og smide dem i fryseren når vandet er dryppet af. Ved tørring forsvinder de æteriske olier, som giver planten sit særpræg. En stor del af charmen, men ikke ikke det hele, ryger også, hvis du blancherer og fryser som foreslået. Der bør dog eksperimenteres med tider og metoder. I min barndom var frosne ærter en straf. Nu er de bedre end de ferske, med mindre de er MEGET nyplukkede.

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 12-06-05 00:19

Jeg mener kan jeg putte dem i noget olie som så tager smag efter dem ligesom hvis man kommer hvidløgsfed i en flaske olie?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-06-05 18:35

Det kan du nok, men så blir smagsindtrykket nok helt "forkert" og uden det der lette strejf af sommer.

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 12-06-05 19:43

Okay - ud af dette kan jeg se at det er bedst at lave te af bladene.

Tak for jeres besvarelser

Mvh. Jysch

Camillasmoster: Du må få alle dem du vil have - kan du finde en måde at gøre det på?

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 12-06-05 19:44

Tak for svaret pbp_et.