/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Hvem kender til prof.dr.med.hom.N.Soling~
Fra : BirgerH
Vist : 3907 gange
100 point
Dato : 30-09-02 23:33

Jeg kæmper med en dårlig ryg og er i diagnosen beskrevet med ord som spinalstenose og prolapsus disci. Jeg har været på genoptræning og jeg går meget igen, men kan stadig ikke komme af med symtomerne. (højre ben sover og har smerter fra lænden og ned i h. ben)
Jeg fik af en bekendt anbefalet at opsøge ovennævnte Klinik Soling, som påstod at kunne klare mit problem, men resultatet er ind til nu udeblevet.
Spilder jeg min tid og penge ?

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 01-10-02 00:48

Hej helberg.

Jeg har aldrig hørt om ovennævnte klinik, så det kan jeg desværre ikke udtale mig om.
Men dine symptomer lyder for mig som om det er din iskias nerve der er problemet. Jeg lider selv meget af det, men går til kiropraktor nogle gange om året, og det kan holde det nede. Så hvis du ikke synte det andet hjælper, så syntes jeg du skulle prøve det, og der får du jo også tilskud fra sygesikringen.

Venlig hilsen og god bedring
Mone

Kommentar
Fra : mango

Dato : 01-10-02 09:08

Hej Helberg
Jeg fandt dette omkring spinalstenose, jeg ved ikke om du har fået forklaret hvad det er du fejler, eller om lægen bare har givet dig navnet på det? Hvis du ikke kan bruge det til noget, springer du det bare over ikke?
Spinalstenose er en koncentrisk forsnævring af spinalkanalen, og symptomerne er derfor oftest bilaterale. Hyppigheden er ukendt, men det er en tilstand, som formentlig ofte overses. Det skyldes, at den oftest findes hos ældre mennesker, at symptomerne ikke altid er klare, og at de ikke nødvendigvis medfører neurologiske udfaldssymptomer. Spinalstenose udvikles hyppigst sekundært til spondylose, hvor der i fremskredne tilfælde opstår forsnævring af spinalkanalen sekundært til både facetledshypertrofi, indfoldning af ligamenta flava og protrusion af diskus i spinalkanalen.
Klinisk manifesterer stenosen sig i reglen ved, at der efter nogen tids gang kommer svaghed eller træthedsfornemmelse og føleforstyrrelser i benene. Symptomerne svinder efter et kort hvil, hvorefter patienten igen kan gå et stykke tid (neurogen claudicatio eller pseudoclaudicatio). I enkelte tilfælde kan symptomerne være halvsidige og give symptomer som ved lateralt recessyndrom. Spinalstenosen kan være stillingsbetinget (postural). Symptomerne vil da vise sig i bestemte stillinger af lænderyggen, hyppigst bagudbøjning. Ofte vil patienter med spinalstenose gå foroverbøjede, da let foroverbøjning giver mest plads i spinalkanalen.
Ved den objektive undersøgelse kan der være helt normale neurologiske forhold, men symptomerne kan provokeres ved bagoverbøjning af columna eller ved gangtest. Differentialdiagnostisk må den iskæmisk betingede claudicatio intermittens udelukkes ved palpation af fodpulse eller perifer trykmåling.
Røntgenundersøgelsen vil ofte vise spondylose og spondylartrose, eventuelt kombineret med en spondylolistese som er betinget af diskusdegeneration (og ikke af arkolyse) eller eventuelt skoliose med degenerative forandringer. Pladsforholdene kan vurderes ved myelografi med funktionsundersøgelse, CT med eller uden subaraknoidal kontrast eller MR-skanning.
Behandlingen kan i de letteste tilfælde indskrænke sig til information om lidelsens godartede karakter. I svære tilfælde kan en laminektomi med frilægning af nerverødderne fjerne symptomerne. Operativ behandling medfører bedring hos 70-80% af patienterne. Spørgsmålet om hvorvidt der samtidig skal foretages en stivgørende operation (spondylodese), er fortsat kontroversielt. Det vil almindeligvis være indiceret, såfremt der er tale om instabilitet, som regel i forbindelse med spondylolistese og/eller større resektion af facetleddene.
mange venlige hilsner
Mango
PS: Akupunktur har jeg haft mange gode resultater med, specielt når der indgår smerter. Nu ved jeg ikke hvilken landsdel du bor i , men kan anbefale:
Steen Fuglsang
Klostertorvet 4
8000 Århus C
Tlf:86199980
Center for Akupunktur og Integreret Behandling

Kommentar
Fra : BirgerH

Dato : 01-10-02 19:01

Tak for interssen til Mone & Mango
Mone ! Jeg har gennem de sidste 15 år lagt tusinder af kr. hos kiropraktor og har en fast aftale hver anden månede. Du har ret, det letter lidt på bevægelses friheden.
Mango ! Jeg har været på genoptræning på Ringe ryg-ambulatorium, og har fået forklaret en masse, men ikke så fyldestgørende som den beskrivelse du har fundet.

Jeg skal lige tilføje til diagnosen, at mine problemer først er opstået efter et fald på min arbejdsplads i sept. 2001 og, at det er registreret som en arbejdsskade.
Jeg har tidligere været øm og af og til haft ondt. Men aldrig med symtomer som nu.
Jeg trode at jeg viste hvad ondt i ryggen var for noget, men er blevet klogere.
M.V.H.Birger

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-02 16:27

Hej Helberg
Ved at søge på ryg på www.dsgnet.dk DSGnet Helse og Bio Reference, fandt
jeg 27 artikler om rygproblemer i forskellige sammenhænge.

Jeg håber at du finder noget du kan bruge.

Med venlig hilsen
Ole

"helberg" <helberg.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:ch3m9.59963$Qk5.2349910@news010.worldonline.dk...
> Jeg kæmper med en dårlig ryg og er i diagnosen beskrevet med ord som
> spinalstenose og prolapsus disci. Jeg har været på genoptræning og jeg
> går meget igen, men kan stadig ikke komme af med symtomerne. (højre ben
> sover og har smerter fra lænden og ned i h. ben)
> Jeg fik af en bekendt anbefalet at opsøge ovennævnte Klinik Soling, som
> påstod at kunne klare mit problem, men resultatet er ind til nu
> udeblevet.
> Spilder jeg min tid og penge ?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-02 17:36

Ole wrote:
>
> Ved at søge på ryg på www.***.dk DSGnet Helse og Bio Reference, fandt

Klage sendt til TDC.

FUT: dk.admin.netmisbrug. Det betyder, at svar på dette indlæg havner i
netmisbrugsgruppen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Kommentar
Fra : essgd

Dato : 21-11-02 23:44

der findes en lidt alternativ måde, ved at få EDTA kan forkalkninger opløses, og der er enkelte sygehistorier, hvor det har hjulpet.
spørg evt læge flytlie. han har klinik i Vejle.
men der er ca 10 læger i danmark der arbejder med EDTA.
men ellers god bedring.

Kommentar
Fra : serilius

Dato : 30-04-03 16:29

hej helberg

Jeg kender godt klinikken solingen,jeg besøgte ham i engesvang,siden flyttede han til silkeborg ,om han er der endnu vides ikke.Jo han er en af de dygtige han hjalp mig godt,han har mange fra sportens verden med ryg og ben problemer,det er alt hvad jeg ved

med hilsen serilius

Kommentar
Fra : pj56123

Dato : 08-07-04 14:51

Hej.

Hans klinik ligger i Sønderborg nu.

Hans hjemmeside er http://www.kliniksoling.com/

Annuller spørgsmålet
Fra : BirgerH

Dato : 08-05-06 01:03

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
Desværre ingen svar jeg ikke kendte i forvejen MVH BirgerH