/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Lige afslutning i malerarbejde!
Fra : dengalemand
Vist : 3332 gange
100 point
Dato : 11-06-05 10:40

Hej allesammen!
Hvordan laver jeg den pæneste afslutning mellem vægge og loft når jeg maler(to farver). Hvis man så heller ikke har noget malertape til rådighed. Er der en eller anden fix ide´ eller et trik som maler bruger.
Mange tak på forhånd & god weekend

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-06-05 10:45

Mal ind over med den farve der nemmest dækkes.
Nu kan du holde et stykke karton ind i kanten og male den anden farve.
Husk at tørre din karton af så den ikke splatter.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-06-05 10:48

Uden malertape er det ikke så let hvis ikke man har en rolig hånd.

Med malertape skal man male over med den farve man vil støde op imod, så lukker man alle de små huller i væggen bag tapen. Lad det tørre og så male over med den anden farve. Så står den med en knivskarp linie

Man kan også købe en "malerulle" der er beregnet til at male ind til en dør/væg/loft. Det er en anordning hvor du har et lille værktøj med enten en lille rulle eller en svamp på og du kan justere afstanden ind til det hvor du ønsker at male ind til. Så er det bare at køre værktøjet langs kanten. Fås i byggemarkeder

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-06-05 10:52

Det hedder forøvrigt en malepude

se her

http://www.silvan.dk/

søg på malerulle og et stykke nede i teksten kommer det om malepude

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 110 point
Dato : 11-06-05 10:55

Citat
Valg af malerpude:
Række og dækningsevnen ved brug af malerpuder er god. Du kan få malerpuder, der er specielt fremstillet til at male kanter med. De er forsynet med hjul, så det bliver utrolig nemt at male kanter, uden at male ved siden af.

I stedet for rulle, kan du bruge malerpude til fladerne. Den er mest effektiv på glatte overflader. En størrelse på ca. 8x12 cm. er anvendelig til de fleste kanter. Mål evt. dine kanter inden du går på indkøb.

Til meget smalle kanter kan du bruge en malerpude, der kun er et par cm. bred.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-06-05 11:06

Når malerne laver beskæringer til loftet, bruger de en radiatorpensel. Det er ikke så svært igen, men kræver en rolig hånd. Man lader hårene på penslen glide henover væggen samtidig med man trykker den ind, så er der godt styr på den. Men skal du alligevel ud at købe ind ville jeg også forretrække en malepude - og så radiatorpenslen til de dumme steder

god fornøjelse

Vaxen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-06-05 12:48

Hejsa

Som alt andet i livet er det et spørgsmål og at gøre sig umage...
Hvis du laver en lige streg (med yind blyant) at male efter "kandu" bruge en lille tynd pensel til at male ud til stregen herefter kan du male resten ud til stregen med en tyk pensel. Det er på samme måde man overføre motiver til væge ved at tegne / trække dem op med streger og fylde ud bagefter. Det var det vi alle har prøvet med male bøger.
Samme teknik virker også helt fint ved det store male arbejde. Det med maler tape lidt erstatning for manglende håndelag ved gørde selv folket og det er jo også helt ok.
mvh Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : dengalemand

Dato : 11-06-05 13:06

Tak for svaret Fijala. Jeg ku´ bare havde tænkt mig om, jeg ved at det findes, malerpuderne, så må jeg bare håbe at det virker på savsmuldstapet, mange tak & ha´ en rigtig god weekend.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-06-05 17:16

Held og lykke med malearbejdet og ryst nu ikke for meget på hånden