/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bøgehæk
Fra : Olemanu6666
Vist : 3459 gange
100 point
Dato : 10-06-05 15:05

Hej

Jeg har plantet en ca. 12 års bøgehæk som også fint er sprunget ud.

Problemet er bare at nu begynder flere af planterne at visne.

Hvad er det galt?

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 10-06-05 15:11

Hvilken jord har du plantet den i (ler, muld m.m.)?? Hvor dybt har du gravet den ned ?? Har den fået vand ?? Har den fået for meget sollys ??

Knudsenfyn

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 10-06-05 15:13

Der er lidt ler i jorden men det er ikke meget. Det er blevet vandet godt i de første 14 dage efter de blev plantet. Plantet i ca. 40 cm dybde.

Jeg har ikke nok forstand til at sige om de har fået for meget sol.

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 10-06-05 15:15

Hvor meget af roden har du gravet med op ??

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 10-06-05 15:18

Roden blev bevaret da de blev rykket forsigtigt op med minigraver.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-06-05 15:24

Det er aldrig optimalt at rykke sådan nogen rødder op uden klump, idet en masse af de små vigtige rodtråde bliver rykket af. Og man skal være forberedt på, at en del af dem går ud.

og så er det ikke nok bare at vande i 14 dage. De skal have meget vand, og sikkert hele sommeren igennem.
Og meget er adskillige liter pr. plante, flere gange om ugen. Og det hjælper ikke hvis vandet bare løber væk, der skal være kanter til at holde vandet inde ved planterne.

mvh dova

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 10-06-05 15:28

De er blevet rykket op med kæmpe jordklump. Hver plante har fået ca. 10 liter vand hver anden dag.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 10-06-05 15:57

hej vand i 14 dage er for kort tid
mere vand brug evt en rod vander

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 10-06-05 16:00

Du tror ikke der er gået sygdom i planterne :D
Når du vander dem så giv dem lige en lille smule flydende plantegødning, det giver dem lidt bedre start muligheder i den nye jord !

Knudsenfyn

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-06-05 19:22

Ærlig talt så tror jeg slet ikke der er liv i dine bøge! Jeg gravede selv et lille bøgetræ op i erteråret. Det lå øverst i risbunken, det satte blade først i maj: da det ikke havde "jordforbindelse" begyndte det også at visne. Jeg tror simpelhen der var så meget saft og kraft i grene og stammer at det kunne sætte blade. Det er muligt at hvis du klipper stærkt tilbage, at den tilbageblevne rod kan forsyne resten med næring og vand

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 10-06-05 19:56

Hey vil bare fortælle hvad jeg gør hvis jeg omplanter buske eller træer der har lidt år på bagen.
Først stikker jeg af, med greb et godt stykke fra stammen, helevejen rundt, og rusker lidt med greben.
Så venter jeg en 14 dags tid og graver (meget) forsigtigt op med greb der hvor jeg stak.
Så trækker jeg forsigtigt opad, (dova har ret) det gælder nemlig om at få en masse kapilærrødder med, de er tynde og fine og sarte.

Inden da har jeg forberedt det nye sted (hul) gravet så det er fladt i bunden, og med god plads til rødderne, og så har jeg lavet en vælling af jord og vand, det nye bliver sat ned i et veritabelt mudderbad.

Pusler nu ren jord ned, stamper blidt, og så vander og vander jeg i mindt 3 uger.

Det virker for mig. Mvh Kandit

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-06-05 20:16

Ja kandits metode giver næsten grogaranti, det går fint med et enkelt træ eller busk - - men en hel hæk så er det et stort arbejde

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 10-06-05 20:19

Jeps !men vil man have hæk? Vil man have planter? Så er det at de gror lønnen og tålmodighed lønner sig. Vi må arbejde på planternes betingelser, ellers går de UD.
Mvh Kandit

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-06-05 18:17

Kandits metode er den bedste, men sådan har du jo ikke gjort. Jeg tror den skal klippes helt ned.
Jeg har flytet en ligusterhæk. Jeg skar hækken af 10 cm over jorden, klumperne blev hevet op og sat i jord. Der gik lang tid men så tog den ellers fat og efter tre år var den 1.5 m høj.
Jeg tror ikke du har rodnet nok til din hæk, af med toppen den skal nok komme.