/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Min nye trailer. Rustfri bolte??
Fra : Stuhr
Vist : 2376 gange
50 point
Dato : 10-06-05 12:46

Hej
Er der nogen der ved noget om følgende: Jeg har netop købt en helt ny trailer, Euro 220, der jo naturligvis flere steder er samlet med 6 mm gennemgående bolte. Da sådan nogle bolte jo ofte er noget af det første der begynder at ruste, ville jeg gerne komme det lidt i forkøbet, nemlig ved at skifte alle disse bolte ud med rustfrie. Altså både bolte, spændeskiver og låse-møtrikker.
Men .............. er det noget problem med, at galvaniseret plade og rustfri stål ikke kemisk harmonere sammen?? Jeg vil jo nødig montere rustfri bolte, hvis det så i stedet risikere at få trailerens plader til at irre op.

På forhånd tak for svaret ...........

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-06-05 12:51

Arhh så galt går det nok ikke. Var vi på nordsøen kunne du få lidt problemer.

Normalt tager rusten fat på galvaniseringen først. Sidder der rustfast breder det sig til det også, og begynder at æde der. Køber du syrefaste er det lidt bedre.

Du kan også få varmtgalvaniserede bolte og møtrikker. De er bedre til at holde, end elgalvaniseret.

Skal det være 100% perfekt, bruger man off-shore og i sure miljø'er, sleeves for at adskille galvanisk, meeeen mon ikke det er lidt over-kill på sådan en anhænger.

Køb en dynge A4 bolte - laker hullerne. Så kan det vist ikke gøres bedre.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-06-05 15:33

Jeg giver 3773 ret. Dog vil jeg sige at der er ikke tæring mellem rustfri og galvaniseret men i mellem sort jern og rustfrit. Dette gælder også for galvanieret og kobber/messing hvis det bliver monteret i forkert rækkefølge

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 11-06-05 00:34

Reglen er at det mindst ædle bliver spist før det mere ædle, derfor anbringer man tit en zinkklods i bunden af både, så tæres den i stedet for f.eks. propelflange og rortøj, man kan så sætte en ny i når den gamle er ædt. I dit tilfælde går det ikke så hurtigt, men noget om snakken er der dog, hvis du har energi til at skifte boltene vil det ikke være meget mere besvær at anskaffe velegnede skiver i fiber eller plast, så får du isoleret boltene elektrisk, hvis du sætter en under boltehoved og møtrik/skive, så er du helgarderet, god arbejdslyst, det er faktisk lige i min ånd det du vil.
mvh Mogens