/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Valg af bærbar
Fra : tjuel
Vist : 475 gange
500 point
Dato : 10-06-05 09:25

Jeg er ved at købe bærbar og skal lige have råd fra KANDU-eksperterne.

Spm. 1
Ser på en Pentium M 725 (1,6 Ghz - 400 FSB). 512 Ram, 60 GB/5400.
Er dette nok til avanceret kontorbrug samt internet og en smule spil eller skal man gå lidt længere op?

Spm 2.
Jeg har gennemsøgt markedet og fundet at de to bedste tilbud inkl. office enten er en DELL eller ABOOK. Har noget noget godt eller skidt at fortælle om disse?

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 10-06-05 10:43

SV. spm 1: Ja de er nok til at køre spil på og gå på nettet, men hvis du også skal gemme mange billeder og film, skal du nok have lidt flere GB.

SV. spm 2: DELL ved jeg er ikke noget jeg kan anbefale, der er rigtig dårlig services og det er heller ikke helt billigt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-06-05 10:55

Lidt større harddisk ville nok være tilrådeligt.
Min erfaring med Dell er ikke dårkig service - tværtimod

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 500 point
Dato : 10-06-05 11:41

Jo mere lagerkapacitet, RAM og CPU der smides i jo ringere bliver den bærbare med mindre det er en supermaskine til meget høj pris.
Mange af de bærbare der fås på markedet og som er spækket med lækre detaljer er rene konkurrence modeller, der skal friste dem der egentlig har mere behov for en stationær eller begge dele.
Når man prøver at kombinere behovene til stationær og mobilitet skal man regne med at der er lavet nogle uheldige kompromis'er og at den kan slide sig selv ihjel på grund af utilstrækkelig køling.

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 10-06-05 11:50

Til BjarneD

Det kan godt være at du har ret, men jeg har selv ret gode erfaringer med bærbare.

Købte en Toshiba i 1998 og den kører stadig hos min niece som er glad for den. Det eneste der er gået galt med den er at batteriet er stået af.
Min arbejdsplads har også stillet en 5 år gammel bærbar compaq til rådighed og den kører også udemærket pånær et dårligt batteri.

Jeg tror faktisk at komponenterne i bærbare bedre, hvis man lader være med at købe de allerbilligste slagtilbud.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-06-05 12:17

Jeg vil ikke påstå, at jeg har gode erfaringer hvis den bærbare bliver anvendt til krævende opgaver.
Ja batterierne er noget skidt fordi vi lader alt for meget på dem måske fordi vi bruger den bærbare som stationær.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 10-06-05 13:45

Jeg kan slet ikke anbefale en Dell.
Havde selv en. Den kunne ikke tåle at stå tændt i mere end 10 til 12 timer. Så gik den død. Det er jo uholdbart.
Det kan være jeg var uheldig, og det kan være at det er generelt for bærbare.
Men jeg køber aldrig en dell igen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-06-05 14:47

Jrg vil gerne anbefale Zepto da jeg ha adskillige gode erfaringer med dem.

http://www.zepto.dk/

Det er dansk og kvalitet

Fodnote!

Generelt kan man ikke sammenligne bærbar med stationær da de har forskellige fordele og ulemper. Man får meget mere for pengene i en stationær og der er også flere opgraderings muligheder.

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 10-06-05 17:41

Hej..

Jeg har købt den computer jeg nu er ved her: www.prc-direct.dk

Og kan kun anbefale dem

Mvh Simon

Godkendelse af svar
Fra : tjuel

Dato : 17-07-05 13:50

Tak for svarene alle sammen!

Jeg har købt en ABOOK 2650tx med følgende spec: 15.4" widescreen, pentium M 725 (1,6 Ghz - 400 FSB). 1024 Ram, 60 GB/7200. Den kører fint og virker rimeligt gedigen. Mine behov er fuldt ud opfyldt og jeg er lidt imponeret over billed og lydkvalitet ved afspilning af DVD'ere.

I min søgen gennem markedet konstaterede jeg een ting og det er at man ved køb af bærbar skal tænke over hvilket behov man har for porte og kommunikationsmuligheder og evt. også portenes placering.

Mvh
Tjuel