/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvilken varevogn skal jeg købe??
Fra : joker
Vist : 3686 gange
100 point
Dato : 09-06-05 23:30

Hejsa

Jeg har firmaet www.mini-bikes.dk. Jeg kører derfor også en del på markeder, hvor jeg skal bruge en varevogn med god plads, 4 hjulstræk og den skal kunne trække en meget stor trailer efter sig, helst 3500 kg. trailer.

Nogle forslag

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-06-05 23:35

Range Rover - må være det ultimative.

Kommentar
Fra : joker

Dato : 09-06-05 23:40

Jeg glemte lige at sige at det helst skal være en kassevogn og den må gerne værelidtøkonomisk at køre i. Helst over 10 km/l

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-06-05 23:44

Kassevogn som 4-hjulstrækker med 3500 kg i røven ???????

Centurion

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-06-05 00:04

Citroen Jumper 35 lang høj og med 2,8 HDI motor på 128 HK
Det er en diselturbo som kører ca 10 på literen
Den har ikke 4 hjulstræk men antispin så det virker som den har låst forhjulene sammen.
Men 3500 kg det tror jeg ikke den må køre med, men det er en af de billigste varevogne i den størrelse, og med meget luksus.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-06-05 00:19

Du finder ingen kassevogne som 4x4 der kan gå med 3500 kg efter sig - Det er jo en lastbil
Næsten alle er begrænset til max at må gå med 2000 kg. - Selv de store 6 tons mercedes

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-06-05 01:11

4x4 kan godkendes til at slæbe 3500 kg, men det er ikke dem allesammen, og jeg tror ikke, at nogen kassevogne kan, for der stilles specielle krav til opbygning af bilen, frihøjde og den slags.
Fabrikanterne har også fastsat regler derfor.
De fleste kassebiler kan ikke godkendes til mere end 15-1600 kg.

Du skal op i noget stort Toyota Landcruiser-lignende 4x4 for at få godkendt til påhæng på total 3500.

Jeg vil egentlig foreslå dig en lastbil med en tilladt totalvægt på over 5 tons, den koster også kun det halve i vægtafgift i forhold til en kassebil.
Hvis du tager en kassebil med en tilladt total på mellem 2500 og 3000 kg, koster den 5000 i vægtafgift, hvis den kun bruges til firmakørsel og 5000 ekstra hvis den også bruges til privatkørsel.
Jeg har f.eks. en 6500 kg lastbil, den koster 3100/ år i vægtafgift.

Den er så lidt dyrere at køre i, 7-8 km på literen.

mvh dova

Kommentar
Fra : geu

Dato : 10-06-05 10:01

Jeg ved ikke om en Hiace må slæbe så meget, men den kan man få med 4*4. Ellers kender jeg ikke andre varevogne der har 4*4

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-06-05 11:16

Jo, det kan man også få en Transporter med 4x4, men det der er på de kassebiler er alligevel ikke rigtigt firhjulstræk, men noget elektrisk spærring, og noget viskosekobling til at drive forhjulstrækket. Det er ikke noget der på nogen måde har berettigelse som terrænkøretøj, som man forstår på Landrover og den slags.
og det er sart, og koster R.... ud af bukserne når det går i stykker.

mvh dova

Kommentar
Fra : joker

Dato : 10-06-05 12:03

Jeg har kigget lidt Mitsubishi Spacewagon, den har 4 hjuls træk, men den må bare ikke trække så meget.

dova--> Jeg har desværre ikke kørekort til lastbil og jeg kører omkring 60000 km. om året, så den skal kunne køre lidt længere på literen.

Er der et sted hvorman kan se oplysninger om de forskellige biler, specifikationer?

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 10-06-05 13:14

Prøv at kigge lidt på kia bilerne her http://denmark.kia-global.com/ de er billige og økonomiske. Tag f.eks. en K2700 den vil passe godt til dit brug.. Den kan godt nok ikke trække så meget som du ønsker men du har mange muligheder for billige penge..!

Mikael

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-06-05 13:18

Jamen, lastbilkort slipper du sågu heller ikke for, med en så stor kassebil med det påhæng du taler om.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-06-05 13:25

Eller som minimum hængerkørekort.

det kommer an på hvornår du har taget kørekort.

mvh dova

Kommentar
Fra : joker

Dato : 10-06-05 13:29

Jeg regner med bare at tage anhængerkort

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-06-05 13:32

Hvis du kun har kørekort til kategori B (fra efter1992) , altså bil med max tilladt totalvægt på 3500 kg, er der to regler der skal opfyldes hvis du ikke har trailer/hængerkort:
1:Påhængskøretøjets tilladte totalvægt må max overskride bilens egenvægt med 50 kg.
2:Bilens tilladte totalvægt og påhængets tilladte totalvægt må tilsammen ikke overstige 3500 kg.
Og begge dele skal være opfyldt før du må køre bare med et kort til kategori B.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-06-05 14:17

Tag du til, lastbil med hænger eller drop traileren og tag istedet en STOR kassevogn.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-06-05 14:24

refi, ja men nu koster det altså næsten 25000 at tage lastbil+hængerkort i dag.

Ved ikke om trailerkort koster det samme som de øvrige kategorier, men hvis, er det omkring 10000,-

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-06-05 14:29

Måske nok korrekt - men hvis "joker" vil køre rundt med et vogntog på 6-8 tons, hjælper det jo ikke med lille hængerkort - så er pengene spildt.