/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Følger der ikke en cd-rom med?
Fra : Feodora
Vist : 559 gange
50 point
Dato : 09-06-05 16:12

Jeg har lige købt en ny computer (IBM) og der fulgte Windows XP Pro med, men kun indlagt på harddisken. Er det ikke kutyme at man får en kopi på cd-rom med, hvad hvis man skal geninstallere det, eller vil bruge det på en anden af hustandens computere?
Jeg skrev til kundeservice og fik bare besked på at det var indlagt på harddisken. Hvad mener i, burde man ikke få en cd med?

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 09-06-05 16:18

De er vel bange for at du giver den der cd-rom videre til en anden med et ældre program!

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 09-06-05 16:20

Jo det burde man vel, man man kan kun installere Windows XP Pro på EN computer. Så hvis du har flere computere du vil have Windows XP Pro på, skal du enten skaffe netværk eller købe en CD-rom!

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 09-06-05 16:23

Hvis du har købt en computer inkl. programmet, skal programmet også foreligge på cd-rom. Hvor har du købt maskinen - er du sikker på at de ikke bruger kopi-software?

AMP

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 09-06-05 16:27

hej
jeg mener der skal en cd med som du selv skriver
hvis den skal geninstaleres en oem ver.
du må bare ikke bruge den på andre maskiner (hvad jeg da heller ikke regner med du som en lovlydig person)
så tilbage til butikken de har den liggende men regner med at de kan bruge
på andre maskiner
hvis den er orginal sidder der en label på din maskine
med serie nr til in version

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 60 point
Dato : 09-06-05 17:18

nogle firmaer leverer desværre ikke original cd-rom med. cd'en/installationsfilerne/hele milevitten er så lagt ind på harddisken på en særskilt partion, som typisk hedder noget med Recovery...., eller hvis det er Bell ligger de på en "skjult" partition.
Men det burde forbydes, for hvordan vil man være i stand til at installere Windows igen, hvis ens harddisk er udskiftet p.g.a. sammenbrud.
FORLANG ALTID ORIGINAL WINDOWS-CD, og hvis forhandleren ikke vil udlevere en, er det bedst at gå hen til en anden forhandler.
Og så lige noget andet (en af mine kæpheste): De såkaldte "Gendannelses-cd'er", som nogle producenter medleverer, burde også forbydes, da de udelukkende kan genskabe ens harddisk til samme tilstand som den var i, som da den blev leveret. I sådanne tilfælde bør der også medfølge original windows-cd.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-06-05 18:47

På een af vores compaqer var også bare lagt recovery ind på harddisken ved levering.
Jeg gjorde det at jeg skrev til compaq at det ikke virkede og fluks kom original cder til ALLE de programmer den var udstyret med fra ny.
Så det hjælper at beklage sig.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-06-05 19:30

Undertiden ligger alle *.cab filerne i et skjult bibliotek på harddisken.

Jeg har med held brændt hele indholdet af folderen (windows 98) ned på en CD og så haft en boot-diskette klar, da det ikke var givet at maskinen kunne boote på CD'en.

Folderen hedder c:\windows\options\cabs

mvh berpox

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-06-05 20:15

Haløjsa jeg kn kun give "hcma", ret og blot gentage:

Der er allerede nævnt forskellige muligheder, men for lige at ridse op.
1. En præinstalleret Windows er betydelig billigere for sælgeren, mærkelig nok, men sådan er det.
2. Når de programmer der er installeret ved køb ikke medfølger på cd'r, skal der som minimum være en recovery-partition på disken, til denne skal sælger udlevere en vejledning til hvordan man laver et sæt cd'r af denne partition, som så kan indlæses ved et total sammenbrud. Alternativt kan der medføle et færdigt sæt recovery CD'r.

Hvis ingen af disse muligheder er opfyldt skal man ikke købe maskinen.

Iøvrigt ville jeg personligt aldrig købe en maskine hvor der ikke er originale program CD'r med.
Argumentationen med at man så kan bruge CD'r til at installere programmerne på en anden PC, er ikke holdbar, da det ikke kommer sælger ved overhovedet, hvor mange maskiner programmet installeres på, det er kun op til købers samvittighed hvorvidt han vil overholde copirightbetingelserne eller ej.

til "CaPsen", du vrøvler , du kan installere alle Windows versioner på lige så mange maskiner du vil, det er blot ikke lovligt ifølge copyrighten.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-06-05 20:23

Der ligger med sikkerhed et sæt recovery cder på din harddisk.
Men skriv til IBM at de ikke virker, og få et sæt originale i stedet - jeg tror de er til at snakke med.
Det er ikke engang sikkert de ved at firmaet ikke leverer cd med.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-06-05 20:25

Du kan få support her

http://www.ibm.com/support/dk/

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-06-05 21:23

Hej igen
UPS! Jeg blev først lige opmærksom på at det er en IBM. jeg har selv en IBM Netvista, og på denne ligger der en skjult recovery-partition, eller det gjorde der, ved købet. Der findes en vejledning til hvordan man kan copiere denne partition til CD'r og så genskabe den fra CD'r. der skal bruges en 10-13 stykker.MENnnnnnn! Jeg fik samtidig at vide at der skal være en fungerende Windows installeret for at det kan lade sig gøre, så det er jo ikke en skid vær når disken går total død. Der skete nemlig lige præcis det at min disk gik total i smadder, men så var der en venlig supportmand der fortalte mig at der rent faktisk sidder en mærkat på bagsiden med et fuldt gyldigt licensnummer til Win XP. Så jeg gjorde det at jeg 'Lånte' en XP cd hos en kammeret, kopierede den og brugte licensnummeret bag på maskinen til at registrere/aktivere windows og det gik uden problemer.

Iøvrigt synes jeg det er ret åndsvagt at bruge 9 GB af harddisken til en skjult partition, når der lige så godt kunne laves et image af maskinen på CD.

Jeg har selv fiflet min grundinstalltion sammen med fuld opdateret Windows, office pakke og diverse andre programmer installeret og så lavet et Ghost-image, som jeg selvfølgelig har lavet dokumentation på hvad der ligger og i hvilken version. Når jeg så synes maskinen trænger til en oprydning, formaterer jeg dísken, og installerer imaget, det tager alt i alt ca. 20 minutter, efterfølgende skal jeg så geninstallere de ting der ikke er med i imaget med det er småting. Og ja selvfølgelig laver jeg jævnlige backups af mine øvrige data.

Godkendelse af svar
Fra : Feodora

Dato : 09-06-05 21:44

Ok,tak for svaret hcma og for de mange øvrige kommentarer.