/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Galv/Facadebeklædning
Fra : pentium
Vist : 1138 gange
100 point
Dato : 09-06-05 14:14

Hej

Jeg har et hus fra 1970, som jeg købte sidste år. Jeg vil nu gerne skifte gavlbeklædning, da det er ved at være udtjent.

Jeg kan se at det der er sat op nu er store hele plader.

Men jeg ved ikke hvad er bedst til en gavl. Og håber på at i kan hjælpe mig lidt.

Jeg har kigget på http://www.lundumsavvaerk.dk/prisdiv1.php Klasse A, men ved ikke om det er noget jeg kan bruge.

Jeg så også i http://www.bauhaus.dk/index.php?id=248 sidste reklame at der er noget der hedder gavlbeklædning, som er de hele plader jeg snakker om. Men jeg ved heller ikke om det er noget jeg kan bruge til noget.

En anden ting er, hvad skal der bagved gavlbekældningen? skal der vindpap eller som der skal anden form for isolering?

Skal jeg holde en bestemt afstand fra beklædningen ind til huset. Er der nogle regler der skal overholdes?

Er dette noget i kan hjælpe mig med?

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 09-06-05 15:38

hej hvad med eternit bræder
de skal heller ikke veligeholdes

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-06-05 17:31

Du skal selvfølgelig have noget, der kan tåle at være ude om natten og kan tåle solskin. Hvis det er oppe i gavltrekanten, så det ikke kan nås nedefra, vil thujabrædder være fortrinlige, ellers lærk eller noget imprægneret. Og du skal naturligvis have noget vindtæt bagved, for ellers får du det meget hyggeligt nedenunder, når der har været snefygning. Isolationen skal være af samme standard som på resten af loft - eller en anelse bedre.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-06-05 17:58

Som php skriver noget lærk, det er en form for selvimprægnerende og kræver minmal vedligeholdese, det er muligt at opripninegen bagved pladerne skal ændres, men det ser du når du piller dem ned eller måske kan du se hvor sømmene sidder i pladerne.
Sæt brædderne op en på to, altså hvis brædderne er 10 cm brede så sætter du inderste lag op merd 6 cm mellemrum og uden på dem sætter du et bræt over mellemrummet, så går de to centimeter ind over de inderste brædder. Vær sikker på at brædderne er tørre ellers flækker de når de tørrer.