/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Rustskader på Fiat Punto - erfaringer
Fra : nyfigen
Vist : 1933 gange
150 point
Dato : 09-06-05 11:22

Jeg overvejer at købe en brugt Fiat Punto.
I den forbindelse er jeg interesseret i de erfaringer Punto-ejere har gjort med hensyn til rustskader.

Jeg er interesseret i at høre både om gode og dårlige erfaringer.

Venlig hilsen
nyfigen

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 09-06-05 11:25

Fiat er Fiat og har altid rustet meget - i det sidste FDM blad (motor) havde de en artikel omkring hvilke biler der ruster mere end gennemsnittet (men kan dog ikke lige huske om Puntoen var nævnt).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-06-05 11:37

Fiat slæber stadig rundt på myterne om de gamle Fiat 128'ere fra først i halvfjerdserne. Køber du en Fiat der er behørig undervognsbehandlet holder der ligeså godt som andet. Se bare på Mercedes - der kan du tale om rustbunker. De nye er kriminelt dårlige og kassebilerne (sprinterne) er fuldstændig vildt dårligt lakerede. Har selv haft en Croma, så gammel så den ikke var galvaniseret. Den røg først ud da den var 17 år og alt for mange km på klokken. Men det gælder for alle biler - der bør være udført supplerende anerkendt undervognsbehandling - med dokumentation. Så er det stort set ligegyldigt hvolket bilmærke du køber. Så ruster de ikke op.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 160 point
Dato : 09-06-05 11:41

Kender nogle stykker der kører Punto.

Pas godt på den, og du har en lille god bil, med masser af plads. Velkørende og nem at komme af med i byerne. Reservedele er fornuftige prismæssigt. Fiatværkstederne har generelt dårlig ry. De SKAL være rustbeskyttede, ellers skal du ikke købe en brugt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-06-05 12:25

Jeg har haft nogle stykker af slagsen og den neneste der var (1995) lidt begyndende rust på var en der havde været skadet og så anvendt uoriginale, ikke galvaniserede dele, men jeg ved fra en af mine venner der driver et auto og karosseriværksted, at Puntoerne har problemer med begyndende tæring omkring samlinger ved skærme, døre og paneler.

FDM's undersøgelse af rust på bilerne viser, at Puntoen ligger lige under middel.

Hvis bilen er rustbeskyttet med Dinitrol eller lignende inden for de første 3 år burde der ikke være de store problemer.
Den største svaghed jeg har observeret er tæring af lejerne til svingarnebe og at bagbroen løsner sig.

Jeg har været glad for mine Puntoer bortset fra den der var repareret for dårligt med ringere dele og eneste grund til, at jeg ikke kører i FIAT i dag er en yderst dårlig service.

Godkendelse af svar
Fra : nyfigen

Dato : 09-06-05 20:27

Tak for svaret 3773.