/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Hvor finder man KNO3..??
Fra : trix86
Vist : 7470 gange
100 point
Dato : 09-06-05 01:35

Hey...
Til at fremstille "raketbrændstof" skal jeg bruge kaliumnitrat(KNO3)/kalisalpeter, er der nogen som ved hvor jeg kan finde det..? Jeg regnede med at matas havde det, men nej.. Og jeg synes heller ikke at kunne finde noget gødning som kun indeholder kaliumnitrat...
Mvh. Martin

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-06-05 05:45

Norsk Hydro

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-06-05 08:56

Norsk Hydro laver kalksalpeter, ikke kalisalpeter. Du kan få materialhandlere og apoteket til at bestille det hjem. Hvis de ikke ved hvordan, så sig UNIKEM til dem. Men vær forberedt på, at det koster, og du må finde dig i de pakkestørrelser, der leveres. Minimum 1 kg, medmindre du vil have analysekvalitet, og DET koster!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-06-05 17:13

unikem.dk er grossist, så de vil nok ikke handle med dig som privatperson

Kommentar
Fra : trix86

Dato : 09-06-05 17:31

Hej... Jeg har fundet en side i england som hedder www.kno3.com, de sælger 500g for ca. 100kr, er det det man skal regne med at betale, eller kan det fås billigere... Og må man få det sendt ind i landet...?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-06-05 17:37

Hvis du ikke har et VISAkort eller tilsvarende, må du regne med omkring 200 kr. oveni, de 50 til porto og resten til banken for at overføre penge. Gennem et apotek vil jeg regne med 100 - 200 kr. for et kilogram, men lad være med at hænge mig op på beløbet. Selv gav jeg for nylig (forrige uge) omkring 140 for et kilo kaliumklorid i næsten analysekvalitet leveret gennem et københavnsk apotek. Ventetid tre dage.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-06-05 15:42

Og så pas på dit helbred, når du blander. Raketter skal ikke eksplodere, så derfor skal brændstoffet IKKE være fint pulver. Gør ingredienserne fugtige inden du blander. Når det så tørrer, bliver kornene større.

Kommentar
Fra : snotbolle

Dato : 11-07-05 12:48

Man skal have polititilladelse for at købe KNO3 som privatperson.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-08-05 09:25

Hvornår er politiet begyndt at kigge over skulderen på folk, der handler via internet eller på apoteket? Er det noget, Bush, Nyrup og Anders Fogh har brygget sammen?

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 17-09-05 19:19

HEj..

Jeg søger også noget KNO3..

Hvis du finder ud af noget, vil jeg blive meget glad hvis du ville skrive til mig :)

Thomsen700@hotmail.com

Har vist også noget opskrifter på lidt forskelligt med det ;P

Mvh Simon

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 07-10-05 20:37

Man kan også selv lave det.

Køb salpetesyre og titrer med Kaliumhydroxid.

Herefter inddampes til hvide krystaller udfælder som tørres.

Hvis du vil have et endu bedre brændstof så brug ammoniumnitrat som har en større energitæthed. Problemet er hygiskositeten som gør at det er sværer at tørre.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 07-12-05 20:26

thomas har du prøvet det selv ??

Kommentar
Fra : poulerik2v

Dato : 24-12-05 12:48

Lige en kommentar til forslaget om ammoniumnitrat: Under de rette betingelser kan det detornerer som sprængstof, så hvis i kan lide jeres fingre , så hold dem fra det!!!
Der er f.eks. set at en ladning ammoniumnitrat er gået af da man forsøgte at løsne det med tryklufthamre.
Amatører skal IKKE rode med sådan noget, når det selv for proffesionelle går galt en gang imellem.

Kommentar
Fra : poulerik2v

Dato : 24-12-05 13:05

Hej igen

Det var altså ikke for at være lyseslukker.
Har selv rodet med de ting da jeg var yngre, med da brugte jeg svovlblomme og zinkstøv. Hvis det da skal bruges til raketbrændstof.
Det lykkedes godt nok aldrig at få en raket i luften, men det var pga. at jeg ikke kunne lave rør og dyser der kunne holde til trykket.
Ellers så følg det udmærkede forslag om at lave kaliumnitrat selv.

Kommentar
Fra : Eclipse06

Dato : 06-01-06 21:25

http://nifelheimkemi.se/ eller http://www.svenskakemi.nu

Du kan jo også lave andre former for raketbrændstof. Zinkpulver og Svovlpulver i forholdet 1:1 er også effektivt. Kaliumperchlorat (KClO4) kan også benyttet i stedet for KNO3, hvis bare du ikke blander svovl i. Det er pissefarligt!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-01-06 13:19

Under alle omstændigheder er det nok ret problematisk med de nuværende terroristlove. Jeg tror, at du ender i et kartotek, hvis du prøver at få nogen til at sælge dig ammoniumnitrat = ammonsalpeter

Kommentar
Fra : Eclipse06

Dato : 07-01-06 14:57

pbp_et skulle du ikke holde dig til at besvare spørgsmål du ved noget om?

Kaliumnitrat og ammoniumnitrat er ikke just det samme!!!!!!!!!

Kaliumnitrat = KNO3
Ammoniumnitrat = NH4NO3

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-01-06 14:28

Hej formørkelsesbane06
Jeg kommenterede såmænd bare på et par af de tidligere indlæg. Jeg ved skam godt forskellen og ville aldrig turde lege med ammonsalpeter; kalisalpeter var længe godt nok til mig, da jeg lavede raketter for mange år tilbage (næsten 50), og vi sørge endda i gruppen for at fugte alle ingredienserne med klistervand før blandingen, så der ikke var eksplosionsrisiko, et råd, jeg gerne giver videre.
mvh
pbp