/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Er det her lovligt?
Fra : Sygate
Vist : 385 gange
31 point
Dato : 09-06-05 00:12

Jeg har leget lidt med at kigge med på andres overvågningskameraer overalt i verden.
F.eks en bil fabrik i USA, eller en Tøjforretning i Danmark, eller en tilfældig gade i Japan eller en lille Hiick Ass Town i Usa osv.

Det er herinde fra jeg fik tippet:

http://www.hackademi.com/content/view/19/2/

Syntes egentligt der er meget underholdende at følge med på en tilfældig gade i Japan og se hvad folk på den anden side af jorden laver.

P.s. Nogle gange kan man dreje kameraet. Det er selvfølgelig uforsvarligt, og tarveligt osv.

Men er det strengt ulovligt at sidde og se med?
Jeg mener så må de vel lære at indstille dem ordentligt eller hvad?.

Og hvad er jeres mening om det?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-06-05 00:16

Når du ved, at du misbruger en fejl er det jo ikke legalt, men hvis du bare nøjes med at kigge sker der vel ikke noget ved det. (Det står jo på siden at du bruger noget en eller anden har overset).

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-06-05 00:26

Du skal da ikke sidde og overveje om du gør noget forkert. De eneste der gør noget forkert er dem der sender billederne ud på nettet. Drejer det sig om børneporno må du såmænd også gerne kigge. UFFEGRIMT. Men det bliver kun Kriminelt hvis du downloader og/eller videresender billeder.

Så er op til din egen samvittighed om du vil sidde foran skærmen og belure folk. Men det er IKKE ulovligt.

Hilsen Arne

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 41 point
Dato : 09-06-05 00:32

Det er en form for hacking, Arne. Altså når man ser bort fra alle de webcameraer der er opsat bevidst.
Hvis du finder et hul i et system må du ikke gå ind i systemet ganske lige som du ikke må vade ind i en forretning efter lukketid fordi nogen har smadret vinduet. At kunne er ikke det samme som at måtte.
Bortset fra det er det sikkert ganske harmløst og overordentlig kedeligt.

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 09-06-05 09:29

Tak for det

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-06-05 09:36

Der er netop faldet en Højesterets dom omkring opsætning af Web-cams til overvågning i Danmark :

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=382041

...det er ikke ulovligt at modtage/betragte billeder fra et Web-cam, men man må altså IKKE sætte et op på et offentligt sted.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 09-06-05 09:44

Hmmm. Så angiver han bare alle andre til politiet fordi han er irriteret

Jeg syntes det af kulturelle årsager burde være lovligt at have nogle få webcams f.eks på Rådhuspladser rundt omkring i verden, så man kan sidde og se hvad de laver på den anden side af jorden. Man burde skulle indrive en tilladelse til de forskellige kameraer man vil hænge op.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-06-05 10:22

Det er juraen der er skyld i, at man ikke kan gøre noget i begrænset omfang fordi en tilladelse til det et sted straks vil blive betragtet som en præcedens og så vil man hellere forbud.
Det er angsten for et overvågningssamfund og det er sikkert berettiget selv om det jo kun burde være dem der ikke har rent mel i posen, der skulle være nervøse, men det ændrer ikke på at du kun må kigge på noget der er almindelig adgang til. Forresten så lyder det lidt utroligt at danske supermarkeder skulle køre deres overvågningskameraer via internet i stedet for i et lukket netværk. Det er noget helt andet hvis du selv ville overvåge derhjemme og have mulighed for at tjekke kameraet fra jobbet.