/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Fælder
Fra : AnneLarsen
Vist : 638 gange
50 point
Dato : 08-06-05 19:28

kan jeg gøre noget for at min hund skal fælde mindre - jeg har en 16 år gammel foxterrier. Jeg har prøvet at give den fiskeolie og vi børster den flere gange om ugen. Han ser ellers både sund og rask ud .

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 08-06-05 19:33

Det tror jeg ikke ,du kan, vores kæledyr fælder jo jævnt året rundt, fordi de mest går indendøre. Altså ment på den måde, at de mangler overgangen fra kulde til varme, hvor de ville smide det meste af pelsen.

Men en fox burde da ikke fælde, den skal jo trimmes ofte?

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 08-06-05 19:33

han skal jo af med vinterpelsen, men det du kan gøre er at købe en gummibørste i din lokale dyrehandler, børst ham 5 min. hver dag og du har halveret det. men det skal være en gummi. Har selv en hovawart og jeg kan tydelig se det på gulvtæppet når hun ikke er blevet børstet

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 08-06-05 19:34

Hej Anne

Fældning skyldes mange gange hunden har en "død underuld" som bliver ved med at komme til som fældning, så alle tror ens hund fælder hele året.

Prøv med en god børste der fjerner underulden.

Selvfølgelig kan det også skyldes den foder du bruger, men min erfaring er at det ofte skyldes man bruger en børste der ikke kommer helt i bund.

Held og lykke med forsøget

Frank Sørensen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-06-05 19:37

Anne - prøv at spørge din dyrlæge. Jeg vil umiddelbart tro at den skal have noget medicin og/eller en kostændring, men der er jo ikke noget mærkeligt i at et SÅ gammelt dyr begynder at tabe håret! Hvis man omregner med faktor 7, er hunden jo 112 år gammel. Og man plejer at sige at 1 hundeår er lig med 7 menneskeår.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 08-06-05 19:41

Ja vi havde en hund der fældede og det var fordi den fik forkert foder, men spørg din dyrlæge til råds

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 08-06-05 19:49

Min veninde påstår, at hvidløg reducerer fældningen..Hun fylder vovse med hvidløg - og jeg må da tilstå at kræet ikke fælder noget af betydening.

Til gengæld er den ikke til at være i nærheden af

Kommentar
Fra : AnneLarsen

Dato : 08-06-05 19:58

vi har de første 10 - 12 år vi havde ham ikke børstet eller andet, det er noget der er blevet værre med alderen, og det er rigtigt at en gummibørste er det bedste vi kan børste med. ( det er en almindelig glathåret foxterrier ligesom den grisehandleren havde i Matador)

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 08-06-05 20:00

Det kunne godt være et aldersfænomen eller en fysisk svækkelse pga. alderen, hvis det er først er begyndt nu.

Prøv at vaske ham, så vil han smide de løse hår. Du skal selvfølgelig børste ham godt bagefter, så bliver du i hvertfald fri for at han smider dem indendørs og af skal de jo.

Hvis han ellers har det godt, så vær dog ligeglad og nyd den tid som er tilbage med ham.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 08-06-05 20:47

Fælder den da mere end den burde?

Deter jo ikke sikkert der er noget galt overhovedet

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-06-05 21:08

Hej, Anne.
Jeg synes, du skal snakke med dyrlægen. En så gammel hund kan begynde at få problemer med lever eller nyrer. Så skal der specialkost til.
Der ikke noget galt i, at en hund fælder. Men når han ikke har fældet på den måde de første 10-12 år, så er der nok noget galt.
Men hvis problemet har været der i de sidste 3-4 år, så må han da have været hos dyrlægen i forbindelse med vaccination? -Har I ikke snakket med dyrlægen om det?
Hvornår skal han vaccineres igen?