/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Samling af 78-plader
Fra : Oldboston
Vist : 6576 gange
100 point
Dato : 08-06-05 17:04

En af mine kolleger har en stor samling 78-grammofonplader (lakplader), som han skal skille sig af med. Der er vist 1000 plader inden for alle genrer. Findes der mon samlere eller butikker, der vil betale for den slags?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-05 17:05

Det er ren liebhaveri....Men måske et autionshus ville vide det.

Kommentar
Fra : ohhh

Dato : 08-06-05 17:10

Tror auktions huse ville være vilde med sådan en stor samling. Mange samlere tager rundt på de forskellig auktions huse for at se om netop det de søger er der! prøv de her Hjemmesider.

www.Qxl.dk
www.SpAuktion.dk
www.lauritz.com
www.Braz.dk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-06-05 17:36

Ikke meget, hvis man i det hele taget kan komme af med dem
78ere er ikke i særlig høj kurs, medmindre det lige drejer sig om noget helt specielt.
Jeg har selv en god stak af dem liggende, hvoraf nogen skulle være ret eftertragtede, men alligevel taler vi kun få kroner.
Og ofte ses de til bortgivning eller afhentning i div. aviser.

mvh dova

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 08-06-05 21:18

Dova har ret (igen)!
Værdien svarer til "antikvariske" bøger, der har været udgivet gennem en bogklub. Loppemarkederne vrimler med dem (men nogle gange tror sælgeren bare, at det er virkelige sjældenheder han står og sælger. lad dig ikke narre af det.
Du kan også sammenligne det med en tilfældig samling af gamle frimærker.
Hvis ikke det har været en decideret musiksamler, der har valgt disse 78-plader ud, men bare fået/købt det alle andre har, så er samlingen ikke meget værd. ALLE virkelig værdifulde indspilninger er jo forlængst overført til CD!
Vl h Lyngballe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-06-05 22:43

Ja - jeg tror så ikke at dova har ret. Som også andre har sagt, er det et spørgsmål om liebhaveri, der findes samlere af 78'ere, og en SÅ stor samling vil kunne indbringe en pæn sum hvis den bliver sat til salg igennem et ordentligt auktionshus. De stor auktionshuse vil vurdere samlingen og lægge den ud på nettet, det tiltrækker mange potentielle kunder.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-06-05 22:48

P.S.: Det afhænger selvfølgelig af pladernes stand. Er de ridsede? Er de i deres originale indpakning(cover). Hvis ikke er de sikkert ikke meget værd, men det omtaler du jo ikke.

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 08-06-05 22:57

...originale indpakning(cover)???
Kun de allerfærreste 78-ere lå i andet end et pap-standardhylster, når man købte dem
vl h L

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-06-05 23:01

lyngballe - tror du så ikke at det er det jeg taler om?

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 08-06-05 23:04

Tak for svar indtil nu. Samlingen er meget blandet. Grundlagt oprindelig i 1930-erne af folk, der samlede revyviser og filmmelodier og udbygget i 1940'erne med refrain m. v. Også "store" ting, Frihedssangen i begge udgaver, også den sjældne med Frighedsrådets farver på omslaget. Børneeventyr med Kai Rosenberg, skønsang, opera og operette fra 1940-erne og 50'erne. Mange store koncertplader med Aksel Schiøtz m. fl.
Senere er samlingen udvidet ved anskaffelse af andre samlinger, bl. a. en fra Berling fra 1930-erne og 40'erne med tyske sangere og sangkor.
Så¨blivber det mere jævnt, refrian, jazz m. v. op gennem 50'erne. Det meste i god stand, ca. 1.000 numre i alt.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 08-06-05 23:49

Citat
Pedipsens Pulterkammer flyder jævnligt over af gamle 78-plader, revy, jazz og underholdning - dubletter fra køb af større samlinger.

Da priserne er beskedne - 50 øre til 25 kroner stykket, flest mellem fem og ti kroner - laver jeg ingen liste, men du er velkommen til at skrive med dine ønsker og aftale et besøg. Jeg bytter også gerne plader med revyfans!

Er du nybegynder udi 78-plader, finder jeg gerne en lille stak gratis plader til dig.

fra http://home6.inet.tele.dk/pedipsen/Audio/78/index.html#g609

Her var noget jeg lige fandt.

mvh dova

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 09-06-05 08:09

Til Arne.Jacobsen!...Hvis det er det, der er tale om, så skulle ejeren plukke disse ud og sætte DEM til salg. Men jeg har nu kun set "specielt cover" til børneplader ("Tubaen Tubby", husker jeg)
vl h L

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 30-06-05 16:43

Tak for svaret dova. Jeg valgte at give dig pointene, fordi du havde flere gode synspunkter, som jeg måske kan komme videre med.-