/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Fjernundervisning / Spørgsmål
10  jensalexa.. 300
Gåde...
Fra : ohhh
Vist : 773 gange
30 point
Dato : 08-06-05 16:53

På en vej er der husmumrene 1,3,5 og 7.
I hvert af de fire huse bor en elev.
Her elev har sit ynglingsfag og sit eget kæledyr.

Elevn i nr. 5 kan bedst lide fysik.
Hunden er nabo til hesten
Lars kan lide matematik og bor i den ene ende af vejen.
Mette bor mellem hesteejeren og den elev der har fysik som ynglingsfag.
kristine bor ved siden af katteejeren.
Eleven der bor længest til højre, har natur/teknik som farvorrit fag.
Katten er nabo tilelven der bedst kan lide dansk.

I Hvliket Hus bor Nicolai og hvem ejer aben

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 08-06-05 17:39

nr 3 og Mette

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 08-06-05 17:40

Jeg har kun læst den øverste samt nederste linie og navne.. Håber jeg vinder

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 08-06-05 17:55

HEJ OHHH

DET MÅ VÆRE NICOLAI DER BOR I NR 5 OG KRISTINE DER EJER ABEN.

MVH. AG112

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 08-06-05 18:29

Delvist rigtigt. Det er Kristine, der har aben - og Nicolai i hus 5... MEN: Det forudsætter, at nummer 7 er længst til højre !! Hvis nummer 1 ligger til højre (hvilket jo ikke er entydigt om det gør eller ej), er der ingen løsning på opgaven.

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 08-06-05 18:52

erling_l >> Nej det gør det ikke nødvendigvis...

(1) Elevn i nr. 5 kan bedst lide fysik.
(2) Hunden er nabo til hesten
(3) Lars kan lide matematik og bor i den ene ende af vejen.
(4) Mette bor mellem hesteejeren og den elev der har fysik som ynglingsfag.
(5) kristine bor ved siden af katteejeren.
(6) Eleven der bor længest til højre, har natur/teknik som farvorrit fag.
(7) Katten er nabo tilelven der bedst kan lide dansk.

(3) => Lars, Matematik bor i enten nr. 1 eller nr. 7
(4) => Mette bor i nr. 3, og nr. 1 ejer en Hest
(4) + (2) => Hunden bor i nr. 3
(6) => Natur/teknik i nr. 1 eller 7
Eleven der kan lide Dansk bor i nr. 3 (udfra udelukkelsesmetoden)
(7) => Katten bor i nr. 5
(5) => Kristine bor i nr. 7 => Lars bor i nr. 1
Vi ved nu, at Lars bor i nr. 1 og da Lars kan lide Matematik , må eleven med Natur/teknik bo i nr. 7

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 08-06-05 19:03

Jo - hvis 1=højre

(1) Elevn i nr. 5 kan bedst lide fysik.
(6) Eleven der bor længest til højre, har natur/teknik som farvorrit fag.
(3) Lars kan lide matematik og bor i den ene ende af vejen.

7 5 3 1
Mat Fysik Natur/tek
Lars

(4) Mette bor mellem hesteejeren og den elev der har fysik som ynglingsfag.

7 5 3 1
Mat Fysik Natur/tek
Lars Mette
Hest

(2) Hunden er nabo til hesten

7 5 3 1
Mat Fysik Natur/tek
Lars Mette
Hund Hest

(5) kristine bor ved siden af katteejeren.

7 5 3 1
Mat Fysik Natur/tek
Lars Christina Mette
Kat Hund Hest

(7) Katten er nabo tilelven der bedst kan lide dansk.

Kan IKKE lade sig gøre....

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 08-06-05 19:08

Hvis du ser i din egen konklusion:

Vi ved nu, at Lars bor i nr. 1 og da Lars kan lide Matematik , må eleven med Natur/teknik bo i nr. 7

og jeg siger jo netop, at det fordrer, at 7 er højre. Hvis 7 er venstre, er 1 højre. Og der står jo netop at

(6) Eleven der bor længest til højre, har natur/teknik som farvorrit fag.

Og dermed passer det jo ikke - i alt fald ikke, hvis ikke Lars har 2 yndlingsfag, nemlig både matematik og natur/teknik...

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 08-06-05 19:19

Det jeg mente var, at jeg ikke antager på forhånd, hvor højre eller venstre er. Jeg lader det stå åbent helt til sidst. Jeg ved ikke hvem der bor i nr. 1 eller nr. 7, indtil det viser sig, at alle andre informationer fører til den konklusion, at Kristine bor i nr. 7. Og da hun bor i nr. 7, må Lars bo i nr. 1, hvorfor det er Kristine, der kan lide Natur/teknik.

Det eneste jeg bruger (6) til er at få den oplysning, at Natur/teknik-eleven bor i den ene ende af vejen ikke at eleven bor til højre.

Men det er da rigtigt at det er en upræcis information.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-07-05 23:08

Nicolai bor i nr 5 og Kristine ajer aben