/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Gåde
Fra : ohhh
Vist : 337 gange
20 point
Dato : 08-06-05 16:41

På en vej er der husmumrene 1,3,5 og 7.
I hvert af de fire huse bor en elev.
Her elev har sit ynglingsfag og sit eget kæledyr.

Elevn i nr. 5 kan bedst lide fysik.
Hunden er nabo til hesten
Lars kan lide matematik og bor i den ene ende af vejen.
Mette bor mellem hesteejeren og den elev der har fysik som ynglingsfag.
kristine bor ved siden af katteejeren.
Eleven der bor længest til højre, har natur/teknik som farvorrit fag.
Katten er nabo tilelven der bedst kan lide dansk.

I Hvliket Hus bor Nicolai og hvem ejer aben?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-06-05 16:45

Og hvad har det med Musik at gøre?

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 08-06-05 16:47

giraffen som kom for sent med kaffen, har først købt de sorte gardiner om torsdagen..!

Kommentar
Fra : greenfield69

Dato : 08-06-05 16:48

Det lyder da rimeligt spændende, men har det noget med musik at gøre ???

Kommentar
Fra : ohhh

Dato : 08-06-05 16:50

Kom til at sætte forkert så sorry!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-06-05 16:55

ohhh
Slet dit nye spørgsmål og spar de point, selv garvede brugere kan komme til at stille et spørgsmål i den forkerte kategori.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-06-05 16:59

Nikolai bor i nr 5 og Kristine ejer aben.

mvh dova

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 08-06-05 17:01

Dette får jeg ud af oplysningerne
1 Lars, Matematik, Hest
3 Mette, Dansk, Hund
5 Fysik, Kat
7 Kristine, Nat/teknik

Derfor må Kristine have en abe og Nicolai bor i nr. 5

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-06-05 17:42

Nej for Nicolai er flyttet sammen med Kristine og sidder med aben.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 08-06-05 17:59

NIKOLAI BOR I NR 5 OG KRISTINA EJER ABEN

MVH. AG112

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 08-06-05 18:31

Som i det tilsvarende spørgsmål forudsætter det fortsat, at nummer 7 ligger til højre - og hvor står det ??

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 08-06-05 18:48

erling_l >> Nej det gør det ikke nødvendigvis...

(1) Elevn i nr. 5 kan bedst lide fysik.
(2) Hunden er nabo til hesten
(3) Lars kan lide matematik og bor i den ene ende af vejen.
(4) Mette bor mellem hesteejeren og den elev der har fysik som ynglingsfag.
(5) kristine bor ved siden af katteejeren.
(6) Eleven der bor længest til højre, har natur/teknik som farvorrit fag.
(7) Katten er nabo tilelven der bedst kan lide dansk.

(3) => Lars, Matematik bor i enten nr. 1 eller nr. 7
(4) => Mette bor i nr. 3, og nr. 1 ejer en Hest
(4) + (2) => Hunden bor i nr. 3
(6) => Natur/teknik i nr. 1 eller 7
Eleven der kan lide Dansk bor i nr. 3 (udfra udelukkelsesmetoden)
(7) => Katten bor i nr. 5
(5) => Kristine bor i nr. 7 => Lars bor i nr. 1

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 08-06-05 18:51

... glemte så lige den sidste konklusion

Vi ved nu, at Lars bor i nr. 1 og da Lars kan lide Matematik , må eleven med Natur/teknik bo i nr. 7

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 08-06-05 19:01

OK - hvis 1=højre

(1) Elevn i nr. 5 kan bedst lide fysik.
(6) Eleven der bor længest til højre, har natur/teknik som farvorrit fag.
(3) Lars kan lide matematik og bor i den ene ende af vejen.

7 5 3 1
Mat Fysik Natur/tek
Lars

(4) Mette bor mellem hesteejeren og den elev der har fysik som ynglingsfag.

7 5 3 1
Mat Fysik Natur/tek
Lars Mette
Hest

(2) Hunden er nabo til hesten

7 5 3 1
Mat Fysik Natur/tek
Lars Mette
Hund Hest

(5) kristine bor ved siden af katteejeren.

7 5 3 1
Mat Fysik Natur/tek
Lars Christina Mette
Kat Hund Hest

(7) Katten er nabo tilelven der bedst kan lide dansk.

Kan IKKE lade sig gøre....

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 08-06-05 19:23

Det jeg mente var, at jeg ikke antager på forhånd, hvor højre eller venstre er. Jeg lader det stå åbent helt til sidst. Jeg ved ikke hvem der bor i nr. 1 eller nr. 7, indtil det viser sig, at alle andre informationer fører til den konklusion, at Kristine bor i nr. 7. Og da hun bor i nr. 7, må Lars bo i nr. 1, hvorfor det er Kristine, der kan lide Natur/teknik.

Det eneste jeg bruger (6) til er at få den oplysning, at Natur/teknik-eleven bor i den ene ende af vejen ikke at eleven bor til højre.

Men det er da rigtigt at det er en upræcis information.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 08-06-05 20:38

Min pointe er ikke, hvad man starter med at antage - min pointe er, at "forudsætter det fortsat, at nummer 7 ligger til højre - og hvor står det ??".

Hvis 7 er til højre, kan opgaven løses - hvis 7 er til venstre, er den uløselig...

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 08-06-05 21:30

Svar til Erling!
Ulige numre ligger ALTID på venstre side af en vej.
Står du midt i vejen og kigger på de 4 huse vil nr 7 derfor ligge længst til højre!
Men bortset fra det, er jeg mest vild med Mikael Hannas løsning af gåden!
vl h L