/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Selv lave skrivebord eller bogreoler
Fra : bv32
Vist : 3818 gange
50 point
Dato : 08-06-05 09:59

Man ser tit på gør-det-selv programmer at der laves skrivebord eller bogreoler lige præcis efter mål. Hvad hedder det træ man typisk ville bruge til sådan noget? I hvilket prislag ville man typisk befinde sig?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-06-05 10:37

Det er normalt spånplade der så males eller fineres - fås i forskellige tykkelser.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-06-05 10:45

Ja, eller fyrretræ, det er lidt mere robust og lader man det stå ubehandlet, vil det med tiden få en smuk patina.
Til bordpladen kunne du så vælge en Limtræsplade også i Fyr. Den kan f.eks købes hos Belodan Limtræ i Ikast.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 08-06-05 11:29

Mdf-plader bliver typisk brugt til reoler :
http://www.olt.dk/Katalog/plader/MDF-plader.htm

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 08-06-05 11:32

Mdf-flader egner sig også fint til bordplader
http://www.dr.dk/handyman/raad/uds_4/torben_d.htm

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 08-06-05 11:34
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-07-05 19:30

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : birthe.f

Dato : 19-07-05 12:30

Det er jo kun fantasien der sætter grænser, men det billigst bliver nok mdf, og så bliver der råd til at dumme sig lidt.
Men husk at malingen der skal på bagefter også løber op.
Hvis det skal være et flot skrivebord vil jeg foretrække fineret spåndplade.
Mvh Birthe

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 08-09-05 04:01

En ting man skal tænke på vedr. omtalen af spånplader er, at kanterne jo skal fineres, ellers ser de jo skrækkelige ud, men man skal være en ret øvet snedker for at klare det. Hvis der anvendes massive træplader
er man til en vis grad ud over det, og her er det billigste fyrretræsplader som også er det nemmeste at arbejde i. Mahogni og teak giver et flottere resultat og behøver ikke anden overfladebehandling end olie.
Det er værd at tænke på efterbehandlingen også for prisens skyld, iøvrigt er løsningen at besøge byggemarkederne hvor der sælges mange (halvfærdige) plader. Mvh. K.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 03-11-05 10:31

MDF-plader er et godt materiale til bordplader og reoler, fordi det er formstabilt. Det er massivt træ ikke. Spånplader er ikke gode til reoler, fordi det er svært at skrue ind i enden på pladerne. Der er meget porøse.

Du kan tegne dit møbel og beregne størrelsen af dine plader, der så skal samles med skruer eller dyvler, inden du tager til byggemarkedet. Det kan så skærer pladerne op for dig, men det koster 30 kr på snit.

En MDF-plade koster omkrig 250 kr afhængig af tykkelse. Til reolers skillerum kan du sagtens bruge 10mm, som er billigere ca 150 kr.

Overfladebehandlingen kan foruden maling være bejse med efterfølgende lak (mat eller med glans).

MDF-plade suger meget og der skal meget maling til. Bejse er en billigere løsning og giver et flot resultat.

Du kan også købe MDF-plader, som er indfarvet i byggemarkedet, men de er en del dyrere.

God arbejdslyst
Sløjdlæreren