/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Når man er blevet gift.....
Fra : ruder4
Vist : 2814 gange
200 point
Dato : 08-06-05 08:36

Ja, jeg ved ikke helt om det er den rigtige kategori, men nu prøver jeg..

Når man er blevet gift og har fået nyt efternavn, er der så nogle ting, man skal foretage sig???

Skal man have nyt kørekort og nyt pas, eller må man bruge det gamle. Hvis man skal have nyt, hvor længe må man så bruge det gamle? Sygesikringskort har jeg hørt selv skulle komme med posten, uden man gør noget, men skal man kontakte alle mulige og fortælle om ens nye efternavn? Her tænker jeg på banker, forskikring etc.

Hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : sprit73

Dato : 08-06-05 08:52

Hej ruder4,

Jeg husker tydeligt problematikken, da jeg blev gift.

Kørekortet kan du godt få ændret mod gebyr - men ifølge Rødovre politi - er det dit eget valg, altså ikke noget krav. Mht. banker, forsikring etc. tog jeg selv kontakt til disse og alle blev rigtig glade for at modtage navneændringen.

Håber det hjalp lidt.

/sprit

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-05 09:12

Husker det ikke, men jeg er jo også M.

Vits:

Ved du hvordan man forvandler en sild til en ko??????

Man gifter sig med hende!!

PS fandt du et band Ruder, havde helt glemt dig!

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 08-06-05 09:36

Hej 3773.

Ja, nu bliver du sikkert overrasket, men her er jeg altså K og det var M der har skiftet navn - helt frivilligt Og jeg er altså stadig en sild - hæ hæ......

Ja jeg fandt en enkelt musiker, der skiftevis spillede sax, guitar, pan-fløjte, keyboard og det var rigtigt godt.

Hilsen Ruder4.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-05 09:39

Han skulle vel ikke hedde Max? (musikeren altså).

..og næh, kender skam flere der har taget konens navn - helt eller delvis!

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 08-06-05 09:46

Nej han hedder Ole.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-05 09:47

Ham kender jeg ikke (umiddelbart).

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 08-06-05 09:48

Men jeg vil stadig gerne vide, hvor længe man kan bruge det gamle pas. Manden skal nemlig rejse om 1 uge - på det gamle pas. Og det må der da være flere der ved noget om, for der må da være nogen der har været på bryllupsrejse med nyt navn - på gammelt pas.

Hilsen Ruder4 - der ikke skal på bryllupsrejse.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-06-05 09:56

Hvis han vil være på den sikre side tager han til paskontoret og får ændret efternavnet.

Det skulle ikke være nødvendigt med nyt pas. Det nuværende er gyldigt til udløbsdato.

Men han må nok stille sig i kø i dag, der er laaaang ventetid.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-06-05 09:57

Husk at han skal medbringe bevis på sit nye efternavn.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-06-05 11:11

Nu får man ikke bare ændret i sit pas, at man har fået nyt efternavn.
Og navnet er for så vidt komplet ligegyldigt, idet det er personnummeret det drejer sig om, og det er ikke ændret ved giftemål.

Og det er det samme der gælder for kørekort m.m.

Billedet i pas og kørekort kan man jo heller ikke regne med når de er et vist antal år gamle.

Og man behøver ikke ændre det, undtagen hos det der ikke hører offentlige instanser, for når det nye efternavn er ændret ved sygesikringen, gør registersammenføring, at det går helt automatisk.

Forresten, Tillykke med brylluppet.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 200 point
Dato : 08-06-05 11:17

ruder4

Ring til politiet/paskontoret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-06-05 12:03

Du behøver kun ændre navn hos jeres private omgangskreds - alt andet går automatisk når folkeregisteret har fået besked - selv banken ændrer det automatisk. Myndigheder i andre lande er fuldstændig ligeglad med at man har skiftet navn sålænge man ikke direkte underskriver med et andet navn end det der står i passet.
Så bare brug de "gamle" navne under rejser indtil i alligevel skal have skiftet pas.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-06-05 16:17

Lige en kommentar til det Dova skriver.

Hvis man skal rejse nogen steder er det meget vigtigt at have styr på sit efternavn i passet.
Det navn som står på flybilleten og passet skal passe 100% sammen ellers vil du med meget stor sandsynlighed blive afvist i lufthavnen.

Jeg skal ikke kunne sige om det koster noget at skifte pas, når man er gift, men vil på det kraftigste opfordre til at få det gjort, så man ikke pludselig strander et eller andet sted, eller slet ikke kommer af sted.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-06-05 16:21

Det koster ikke noget at få sit efternavn ændret. Passet bliver ikke fornyet, men blot påført ændringerne, som så bliver stemplet af paskontoret.

Godkendelse af svar
Fra : ruder4

Dato : 10-06-05 21:20

Tak for svaret ans.

Ja det er nok det sikreste. Den brude jeg selv ha' regnet ud

Fortsat god fredag til alle.

/Ruder4

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-06-05 21:46

Tak ruder4

Høber at du kan klare dig uden din mand i den uge han er på rejse.

Hilsen ans og god weekend