/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hjælp til boot.ini
Fra : bassenborg
Vist : 1165 gange
100 point
Dato : 07-06-05 16:23

Jeg er kommet til at slette en sti i boot.ini, og nu melder computeren fejl når jeg vil starte op. Jeg kan altså ikke starte Windows XP-pro.
Er der en måde jeg kan gendanne boot.ini, uden at jeg skal ind i Windows?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-06-05 17:35

Hvad med at smide din instalations CD i og lade den ordne Boot.ini ?
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 07-06-05 17:37

Hvordan gør man det?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-06-05 17:40

Du skal bare trykke F8 og vælge fejlsikker tilstand, her skal du i søg vælge at lede efter boot.ini husk dog at slå søg i skjulte mapper og filer.
Når du finder den, og åbner den i notesblok, så kopierer eller skriver du dette ind i filen:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Gemmer den, og genstarter.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-06-05 17:42

Der skulle nu stå:
Du skal bare trykke F8 VED OPSTARTog vælge fejlsikker tilstand, her skal du i søg vælge at lede efter boot.ini husk dog at slå søg i skjulte mapper og filer TIL.
Når du finder den, og åbner den i notesblok( EVNT. VED AT VÆLGE ÅBEN MED, OG SÅ VÆLGE NOTESBLOK, så kopierer eller skriver du dette ind i filen:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Gemmer den, og genstarter.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 07-06-05 17:49

jeg kan heller ikke komme ind i fejlsikker tilstand.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-06-05 18:25

Kan du ikke holde F8 ned og holde den nede medens du så starter computeren. Hold den indtil du får valget med pilene at gå op på fejlsikker tilstand.?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-06-05 18:28

Næh det kan du jo nok ikke så du må køre reparation via installations cd'en.
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#genopret_bootmenu

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 07-06-05 21:52

Jeg kan sgu' ikke finde ud af det. Jeg tror løbet er kørt, og jeg må starte forfra.

PS: Når jeg prøver at starte op, kommer der en 5-6 linier hvor der står noget lignende det her: Windows kunne ikke starte på grund af problemer med konfigurationen af hardwaren til harddisken.
Den valgte startdiskette kunne ikke læses.
Kontroller boot-stien og hardwaren tilæ harddisken.
Se i windows-dokumentationen for at få oplysninger til .........................................
..................................................................................................................
osv.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-06-05 21:56

Kunne måske være fordi du ikke har indstillet BIOS til at maskinen skal boote fra CD-rom

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 07-06-05 22:04

Jo, den er i orden. Jeg er ikke sådan helt ny i Pc'ens verden, men sommetider får jeg alligevel lavet et eller andet, der gør at jeg må starte forfra.
Sådan er det når man er en "pilfinger".

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-06-05 22:14

Du burde kunne nøjes med, at køre en repair
Du kan kigge lidt på dette fra hcma's (kandu bruger) glimrende side http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 07-06-05 22:22

Hvis du slukker strømmen bagpå lidt tid efter opstart, og gør det nogen gange i træk, så plejer der at komme en dosskærm hvor man kan vælge fejlsikker eller sidst kendte konfigaration.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 03-11-05 08:09

Tak for svaret pallebhansen.