/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
ukrudt og utøj
Fra : ladies
Vist : 945 gange
60 point
Dato : 07-06-05 13:04

nogle der har nogle gode ideer til ukrudtsbekæmpelse i min urtehave og også mod utøj i urtehaven

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-06-05 13:08

Ja, hakkejern og lugning

Utøj? det kommer an på hvad det er, noget kan udryddes/jages væk ved at sprøjte sæbevand på.

mvh dova

Kommentar
Fra : zukker

Dato : 07-06-05 13:12

ja og har hørt at man kan plante hvidløg
det skulle hjælpe også
mvh zukker

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-06-05 13:19

Som dova siger hakkejernet frem.
Jeg har hørt at man kan blande sprit og sæbe og sprøjte på ,det skulle virke. (måske bliver de fulde af spritten og glider i sæben og falder af)

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 07-06-05 14:12

"sort plastik"
gas varmer den tager alle kim planter men det er nok forsent nu
så nu du må jo nok desværre lytte til dova så på med hansken
der findes noget der hedder insekt sæbe el. lign.
til at udrydde lus med mere et uskyldtgt proudukk
mener jeg

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-06-05 15:22

Bladlus er vel ikke det store problem i urtehaven? Hvidløg skal nok hjælpe aly vil da flygte fra den stank
Mange bruger at så hveranden række med gulerødder og hveranden med citauer eller skalitteløg, Det skulle forvirre både gulerodsfluen og løgfluen så man slipper for deres larver, Sæbevand virker ikke mod dem, og heller ikke mod ærtevikleren.
Men håndkultivatoren ødelægger ukrudtet og løsner jorrden så man får en frodig vækst, og insekterne kan kun gøre lidt skade, planterne gror simpelthen fra angrebet. Så bruger man lige hakkejernet til det der slap forbi håndkultivatoren, måske der er en enkelt stængel, du må bøje dig efter.
Sæbevandet er udmærket mod bladlus i roserne, I urtehaven har jeg aldrig haft bladlus. og i den her kulde kan lusene ikke trives

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 60 point
Dato : 07-06-05 17:17

Med hensyn til lus, synes jeg det er nemmest at vaske dem af - simpelthen fjerne dem med vand, og gnide dem af, der ikke falder af sig selv... Det skal gøre nogle gange, men er meget effektivt..

Vaxen

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 07-06-05 17:31

Hvis man vil have en køkkenhave, er det vel for at man vil have gode giftfri grøntsager, og så er der også en glæde ved at se tingene gro, det er så også en fornøjelse at vise den frem når den er ren og iorden. Deslige er det vel også en måde at få lidt andet input, og kan være en afslappende affærde, men så skal man heller ikke blive bagefter med ukrudtet.
Der er kun den med hakkejernet, ellers skal man ikke have grønthave/køkkenhave.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-06-05 17:32

Vaxen, har ret . det rår plejer havebrugskonsulent Helge Pedersen at give i radioen - han er nordmann _ og siger: "Bare tage haveslange og sprudle med kold vand" Lige de her dage "sprudler" vorherre så meget at der ingen bladlus er.

Godkendelse af svar
Fra : ladies

Dato : 15-06-05 11:51

Tak for svaret vaxen.