/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Hjælp til pansermalle-yngel-pleje.
Fra : titi81
Vist : 1000 gange
80 point
Dato : 07-06-05 11:28

Mine pansermaller har lagt æg, men hvad skal jeg gøre ved æggene? Jeg har taget dem af ruden og lagt dem i et net, med en luftsten under, men nettet er så fint at boblerne ikke trænger igennem.

Jeg har læst et par tidligere indlæg, men finder dem ikke fyldige nok.

Nogle skriver om nogle bakker hvor de har æggene i, men skal dervære varmelegme og pumpe i disse??

Håber på svar fra nogle videne inden for området.

Titi

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 07-06-05 12:28

Da mine panser maller satte æg, gjore de det på et blad. Jeg tog en lidt høj smal skål, kom akvarievand i ca ½ op,dyppede min finger i alm Atamon og lod to dråber dryppe ned i det vand i skålen ( det er for at æggene ikke skal skimle, altså mugge) lagde bladet, (der var klippet til )ned i og en luft sten blev sat til og der gik ikke mange dage før der var bitte små unger der kom ud.

Mvh Cirkelinedk

Kommentar
Fra : titi81

Dato : 23-06-05 07:44

Ok, Nu er æggene så klækket, jeg havde nok 200 æg, og der kom kun 8 unger!!
Jeg tog æggene fra i en bøtte, og lod en luftsten køre ved siden af dem, som jeg havde fået at vide.
Jeg tog ungerne fra og puttede dem over i et af de grønne net, man kan have til at side på kanten af akvariet, men der var kun en af dem der begyndte at gro, ordentlig, resten er døde nu...

Jeg fodre med nogle makrofosiler som jeg fik hos dyrehandeleren, er det forkert??

Vil nogle venligst fortælle mig hvad jeg har gjort forkert. Jeg vil gerne blive klogere til næste gang...

HILSEN Titi

Accepteret svar
Fra : TheGunners

Modtaget 80 point
Dato : 23-06-05 14:45

Du skal ikke sætte maller over i sådan et net! Du skal have et opdrætsakvarie til dem hvor der ikke er grus i... Net og grus vil ødelægge deres "skæg" som er en færm for fælehorn... Hvis de bliver ødelagt vil fisken enten dø af mangel på foder eller af infektioner i sårene...

Start med at sætte min. 3 hanner og 2 hunner over i en min 20 ltr. akvarium. Foder dem godt med forstfoder(myggelarver plejer at være nok) sørg for at der er nok mad så hunner bliver tykke. Normalt vil de begynde at lege efter 1 uge til 1½ måned. Hvis der går længere til end det skal du tage lidt over halvdelen af vandet ud i løbet af en uge, hvorpå du hælder det samme i igen på nogle timer. Det vand du hælder i skal være koldt(ca. 10 grader er ikke så vigtigt skal bare være betydeligt koldere end det der er i akvariet). Temp. skal ca. falde med 6-9 grader.(Det efterligner en regntid).
Fiskene skulle nu gerne parre sig i løbet af nogle dage. Nu er det en god ide at have et ekstra akvarium uden grus eller anden form for dekoration. Her holder du en temp. på ca. 26 grader.
Foderet er normalt ikke så vigtigt. Det skal bare være noget ordenligt så fiskene får den rigtige kost(snak med dyrehandleren).
Husk at rengøre opfodringsakvariet ofte. Hellere 2-3 gange om ugen hvor du tager nogle små vandskift end en gang med et større vandskift!

Godkendelse af svar
Fra : titi81

Dato : 24-06-05 18:07

Tak for svaret TheGunners.

Godt og fyldigt svar, det havde jeg nok ikke fået hvis du vidste jeg var unitedfan ;0)