/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
rengøring af døre
Fra : NinaM
Vist : 965 gange
100 point
Dato : 30-09-02 12:02

hvorfor skal en dør vaskes nedefra og op?

Accepteret svar
Fra : kanjegik

Modtaget 110 point
Dato : 30-09-02 12:12

Fordi hvis du vasker oppefra kommer der løbere ned af døren - og på grund af at vaskemidlet, f.eks. grundrens, sidder længere tid på døren end der hvor du vasker bliver løberne ofte til lyse striber. Dette undgår du ved at vaske nedefra.
Mvh

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 30-09-02 12:14

Hej NinaM

Ja absolut ---du skal vaske nedefra og op, hvis du vasker oppefra vil det sæbevand (eller hvad du nu bruger til afvask)
løbe ned af døren og lave striber som er meget svære at få væk igen. Denne regel gælder iøvrigt alle lodrette flader man skal afvaske.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 30-09-02 12:50

Hej NinaM

Ja, jeg trodser så alt fornuft og stiller mig op mod stormen

Jeg mener ikke man skal vaske nede fra og op. Vasker du nede fra og op vil alt det snavsede vand fra fladerne ovenfor jo løbe ned over de flader du har gjort rent. Er det tillige noget stærkt sæbe/rensemiddel du bruger vil der være tendens til at lave striber på fladerne.

I min studietid arbejdede jeg, som maler i mine ferier, så jeg har haft det tæt inde på kroppen. Der gælder de samme regler for afvaskning som for maling mal/vask altid oppe fra og ned, ellers vil maling/sæbe jo løbe ned over de områder du har vasket/malet og det er jo ikke så godt.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 30-09-02 13:18

Hej igen

srhansen >> Forskellen ligger i, at når fladen er blevet våd, så vil vandet der kommer oppefra ikke trænge ind på samme måde som hvis fladen er tør Man foretager selvfølgelig en afsluttende rengøring til vandet ikke er beskidt mere

Mvh
Parkenss

PS: Iøvrigt en grundregel fra min tid med ansættelse i et Rengøringsfirma.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 30-09-02 14:27

Haha.....

Ja, det anede mig jeg ikke skulle slippe ustraffet fra min gerning
Jeg er ikke sikker på jeg har ret. Jeg er heller ikke sikker på at jeg har uret. Faktisk kan der vel være flere sandheder
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl, når i skriver at i rengøringsbrancen der gør man "sådan". Så er det fordi det er den metode der virker bedst og at det er sådan man gør.

Jeg ved dog at skal man vaske f.eks. limfarve af en væg, så vil det være særdeles usmart at starte nede fra og op da det er noget klistret stads og man næppe vil blive færdig . Da er det langt bedre at starte oppefra og "flytte" klistret nedad ved hjælp af klistrets egenvægt. Derved opnår man at man kun skal gøre rent det samme sted en gang og man kan se hvor til man er nået.

Jeg ved også at den vinduespudser jeg sidder og kigger på starter oppefra og ned .

Om der kan drages nogen sammenligning og nogen konklusion er uklart. Jeg vil tro at det afhænger af opgaven, hvilken metode man bør bruge

mvh
Srhansen

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 30-09-02 16:56

Når du vasker limfarve af en væg er det jo heller ikke nødvendigt at tage hensyn til lyse striber i malingen! - vel
Mvh

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-09-02 17:52

"NinaM" <NinaM.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:h9Vl9.57619$Qk5.2227010@news010.worldonline.dk...
> hvorfor skal en dør vaskes nedefra og op?Id) values(%d, '%s')
>

Forestil dig, du starter ovenfra: Vandet vil så løbe ned i striber. Disse
striber vil nogen gange kunne ses bagefter, og de KAN være ganske svære at
fjerne.
Hilsen Inger

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-09-02 17:54

hvis du starter oppe fra vil vandet løbe ned af døre i striber i ufortyndet
form. nedefra bliver hele døren våd og striberne undgås, disse kan misfarve
døren for stedse. det samme gælder og for malede huse
hilsen
Jørgen

"NinaM" <NinaM.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:h9Vl9.57619$Qk5.2227010@news010.worldonline.dk...
> hvorfor skal en dør vaskes nedefra og op?Id) values(%d, '%s')
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-09-02 23:33

"Jørgen" <jso@c.dk> skrev i en meddelelse
news:3d9881d6$0$69035$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> det samme gælder og for malede huse

og for vægge indendøre

Godkendelse af svar
Fra : NinaM

Dato : 01-10-02 21:10

Tak for svarene allesammen!