/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Slægtsnavn/Patronym
Fra : AKZO
Vist : 901 gange
50 point
Dato : 06-06-05 21:47

Hejsa

Jeg har læst lidt om den nye navnelov. Og der er lige noget jeg ikke helt har fået på plads.

Hvornår er et navn et slægtsnavn?? Jeg har forstået hvornår det er et patronym.

VH AKZO

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-06-05 22:10

Slægtsnavn....mener du efternavn ??

http://www.billesoe.dk/bogreol/omtale/8778420512ka.htm
Citat
Man skelner i dansk navnelovgivning kun mellem fornavne, mellemnavne og efternavne. En person kan kun have ét efternavn. Ordene slægtsnavn og pigenavn blev afskaffet i 1982 og eksisterer ikke længere i navneloven, men anvendes dog fortsat af slægtsforskere og andet godtfolk.

Links til den nye navlelovs behandling.
http://www.jm.dk/udskriv.asp?page=document&objno=72160
http://www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=72218
http://www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=72214#bund
http://www.jm.dk/imageblob/image.asp?objno=72202

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-06-05 07:59

Hehe, jakjoe, NU skal du mobbes lidt, navlelov.............

Mit efternavn, akzo, kan føres tilbage til 1777, det er et slægtsnavn.

Jeg er da stolt af mit slægtsnavn og ville bestemt ikke bryde mig om, at folk uden forbindelse til slægten tog det.

Det var sikkert ikke svar på dit spørgsmål, men sådan opfatter jeg et slægtsnavn.

Kommentar
Fra : AKZO

Dato : 07-06-05 08:31

Hej majbritt

Du skriver at dit efternavn er et slægtsnavn og at det kan føres tilbage til 1777. Er det antallet af generationer ilbage der gør efternavnet til slægtsnavn??

Mit efternavn er også fra omkring det tidspunkt, det er ikke et patronym eller stednavn og jeg tilhører bestemt heller ikke adlen. Jeg har "arvet" mit efternavn fra Tyskland.

Men hvad er reglen for hvornår det er et slægtsnavn og hvornår det er et efternavn???

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-06-05 08:53

Som jeg ser det, så er et slægstnavn, det navn slægten har, altså forfædre.........

Men navneloven er jo ændret flere gange:

http://www.themis.dk/synopsis/docs/Artikler/Navnet_det_er_stadig_Jensen.html

Jeg ved ikke, om der er en regel for at det ene er et slægstnavn og det andet er efternavn, men i min verden er mit et slægtsnavn, gifter jeg mig og tager hans navn, så er det mit efternavn, mens børn får hans slægtsnavn.

Arghhhhhhhh, det her må jeg finde ud af, det er da spændende.

I 1526 indførte Frederik d. 1 at adelen skulle føre faste slægtsnavne.

Der er også en lov fra 1904, der siger at andre ikke måtte tage et navn, hvis det var anmeldt som slægtsnavn inden 1-7-1905.....

Vi må vist have hjælp fra de andre.......

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-06-05 13:49

Et slægtsnavn er vel når man overgik fra patronym og f.eks tog navn efter den gård man bor på! Eller f.eks tager navnet Kløvedal som betegnelse for slægten!

Kommentar
Fra : AKZO

Dato : 07-06-05 14:26

Hej Tedd..

Jeg tror at det kaldes et stednavn...

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 08-06-05 12:28

mit navn er et slægtsnavn som min familie købte i 1905 efter en gård i nørre nissum,
som min familie har boet på i generationer.
den staves både med og uden h.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 08-06-05 12:28

mit navn er et slægtsnavn som min familie købte i 1905 efter en gård i nørre nissum,
som min familie har boet på i generationer.
den staves både med og uden h.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 08-06-05 12:28

mit navn er et slægtsnavn som min familie købte i 1905 efter en gård i nørre nissum,
som min familie har boet på i generationer.
den staves både med og uden h.

Kommentar
Fra : AKZO

Dato : 08-06-05 13:40

Hej Ardal123

Vil det sige at efternavnet skal være købt og betalt før det er et slægtsnavn??? (det var da en sjov regel?????)

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 08-06-05 14:20

nej det ved jeg ikke noget om

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-06-05 16:09

Adels navne er osse eksempler på slægtsnavne! f.eks. Trolle!

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 50 point
Dato : 08-06-05 16:35

Men forvirrende er det da, men du kan læse med her http://www.genealogi.dk/sen-navne.htm og blive mere forvirret

Kommentar
Fra : AKZO

Dato : 08-06-05 20:08

HM...Det bliver jeg sq nu nok aldrig klog på. Lukker spørgsmålet, og du får point tedd da du kom med den "mest forståelige" forklaring.

Godkendelse af svar
Fra : AKZO

Dato : 08-06-05 20:09

Tak for svaret tedd.

Kommentar
Fra : Dittemusen55

Dato : 17-06-05 10:41

Jeg fatter ikke hvis loven bliver gennemført , jeg syntes at vi skal bevarer vores slægtsnavne , det er jo vores særpræg at vi har et navn som ikke ret mange andre .

Kommentar
Fra : Dittemusen55

Dato : 17-06-05 10:41

Jeg fatter ikke hvis loven bliver gennemført , jeg syntes at vi skal bevarer vores slægtsnavne , det er jo vores særpræg at vi har et navn som ikke ret mange andre .

Kommentar
Fra : Dittemusen55

Dato : 17-06-05 10:41

Jeg fatter ikke hvis loven bliver gennemført , jeg syntes at vi skal bevarer vores slægtsnavne , det er jo vores særpræg at vi har et navn som ikke ret mange andre .