/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
plantegning over 12v el system?
Fra : ete
Vist : 7400 gange
22 point
Dato : 06-06-05 20:50

Hvis nogen kan anbefale et link eller en bog om montering og valg af materialer mht. opbygning af simpelt el system i en 22 fods sejlbåd er jeg meget interesseret! Det handler om ledningstykkelser, batteri, lader, og jording.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-06-05 20:59

Du skal have en til at hjælpe dig der har forstand på det for defekte el. anlæg på fritidsbåde er en hyppig årsag til brande til søs.
Du skal bruge sikringer imellem alle forbrugere eller grupper af forbrugere og du skal anvende ledningstykkelser der svarer til forbruget. For eksempel må du aldrig bruge under 4 kvadrat ledninger ved montering af amperemeter og andre forbindelser til ladeanlæg. Du kan for øvrigt købe sikringsgrupper/kontakter hos bådforhandlere
Jo længere ledning jo tykkere skal den være og så skal du bruge ledninger med snoede korder da masseledninger vil knække ved vibarationerne.
Prøv at kigge på disse diagrammer som jeg fandt til en der skulle lave dynastart på sin båd: http://www.bjarne-d.dk/el/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-06-05 21:00

Du kan ikke jorde på et 12 volts anlæg på en båd, men bruger minus som fællesleder (stel).

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-06-05 21:16

Hejsa
Hvis der laves noget med 230 volt ladning skal der laves jord....
og Minus skal man også jorde.... Hvis der ikke er lavet noget fælles jording kan der blive problemer ved Lyn....

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-06-05 21:22

Hvordan vil du jorde svagstrømsanlægget i en sejlbåd? ("batteri, lader")

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-06-05 21:26

Man har ofte en "stelledning" til skruen, men det er af hensyn til zinkanoden.
Nu kunne det jo være interessant at vide om denne 22´ sejlbåd er med indebord eller påhængsmotor.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 06-06-05 23:20

Man jorder faktisk 12 volts alæg i både ved en speciel jordingsplade udv. på skroget. Det forhindrer støj på radioanlæg. Men hvordan Benjamin har tænkt sig at jorde minus kunne jeg godt tænke mig at vide.

Jeg vil anbefale spørgeren at anskaffe bogen: El om bord, som er skrevet af EL-Fagets Uddannelsesnævn og købes f. eks. i båsudstyrsforretningen eller ved Kjøller

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-06-05 23:24

Han må hellere købe en STOR ildslukker samtidig hvis han selv vil lave det for 12 Volt kan lave meget varme i en glasfiberbåd.

Det du kalder jorde Jorgen_ros kalder jeg at skærme.

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 07-06-05 02:16

Du kan i bådudstyrsforretningerne købe en lille bog der heder noget i retning af strøm i båden der er alt hvad du skal bruge af tegninger og hvordan du opbyger el.i en båd koster ca.125.00kr.

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 07-06-05 02:16

Du kan i bådudstyrsforretningerne købe en lille bog der heder noget i retning af strøm i båden der er alt hvad du skal bruge af tegninger og hvordan du opbyger el.i en båd koster ca.125.00kr.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 07-06-05 06:28

Kald du det bare at skærme Bjarne, hvis du har det bedre med det.

Bogen betonjens1 omtaler er netop: EL OM BORD og prisen er desværre rigtig.

Hvis man ikke har arbejdet med svagstrøm før lærer man hurtigt ved at læse i denne bog, at svagstrømsanlæg kræver en hel del mere viden. Normalt har vi respekt for 230 volt, men mener ikke at 12 volt kan være farligt.
Beregning af ledningernes dimension er virkeligt nødvendigt og vigtig -for små dimensioner kan betyde brand i båden. Spændingen er godt nok lav (vi får ikke stød), men der er rigeligt med amperre på et 12 volts batteri til at ledningerne kan lyse op i lys lue. Men tab ikke modet, der er let læselig informationer i denne bog, som også giver i god forståelse af blybatteriernes verden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-06-05 10:34

12 volt anlæg er farlige på grund af brandfaren, som også er aktuel i biler som jeg har lært det på. Anlæg i bil og båd er opbygget efter nøjagtig samme princip og mange af komponenterne er identiske bortset fra at man ikke kan bruge stelforbindelse på samme måde i rn båd da glafiber jo ikke kan lede strømmen..
Brandfaren på båd er bare langt alvorligere fordi det er sværere, at stå ud i rum sø.
Risikoen ligger ved fejldimensionering og manglende sikringer, men også dårlige forbindelser ved højt forbrug rummer en risiko.
Som nævnt tidligere er der forskel på hvordan anlægget skal opbygges alt efter om der er tale om udenbordsmotor eller indenbordsmotor.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-06-05 11:03
Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 07-06-05 11:27

Eller lån på biblioteket:
Bådens elektriske system : el, elektronik, instrumenter

illustrationer: Henrik Juul
1. udgave. 1995. 164 sider, illustreret
Forlag: Teknisk Forlag
Emne: lystbåde ; både ; elektriske anlæg ; håndbøger
Opstilling i folkebiblioteker: 62.83
ISBN: 87-571-1730-6
Pris ved udgivelsen: kr. 198,00

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 08-06-05 23:54

Hvis du er til engelsk, så er der en MEGET detaljeret, og MEGET letforståelig bog/pdf, der kan downloades fra nettet. Søg blot på "12volthandbook" på google.dk.

Det drejer sig specielt til 12 V ombord på i fritidsfartøjer, men den gennemgår også teorier om el temmeligt grundigt. Den er på godtnok på engelsk, men forholdsvist let at forstå.
Umiddelbart mener jeg også der står noget om installation af landstrøm!

Elinstallationer ombord *skal* laves rigtigt, men det noget de fleste vil kunne finde ud af, hvis der bruges lidt tid på at sætte sig ind i tingene. Held og lykke!

Mvh. Akaup.
(Der fik hjælp af BjarneD til dynastarter-tilkobling - men nu skal bruge noget af sommerferien til at lave et helt nyt elsystem til båden, da jeg har erhvervet mig en generator.
Se evt. www.andreaskaup.frac.dk for en lille logbog over mit renoveringsprojekt af en 17 fods jolle.)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-06-05 00:04

Held og lykke med det Andreas. Jeg følger med på din side.