/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Frysevenlige retter
Fra : Tulletine
Vist : 16384 gange
225 point
Dato : 06-06-05 09:26

Hej,

Jeg er netop gået på barsel og vil gerne fylde fryseren med aftensmad så de første uger bliver nemme.
Hvilke retter er super velegnede til at være frosset ned ca. 3 mdr. ?

Er der en der har en nem og velsmagende opskrift på kartoffelsuppe ?

På forhånd tak.

Kh
TulleTine

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 06-06-05 09:39

Hej

God ide

De fleste retter kan nedfryses, men selvfølgelig nogle er bedre egnet end andre.

Lasange er en god ide at fryse og her er der mad til 2 dage. Bag den i 45 min. og frys ned. Når du varmer den skal den have 20/30 min alt efter om den er optøet. 180 grader varmluft.

Gulash er godt. Svensk pølseret (tilsæt kartofler senere, hvis i bruger det)

Kartofler skal helst ikke fryses, men så kan der jo vælges pommes frites og her vil jeg anbefale dem fra aldi.

En anden ide er mad til barnet. Lav nogle portioner med kogt frugt, grøntsager, fisk og kød. Put disse i isterninge bakker og frys ned, så har du let og lækkert mad til barnet og så er det hjemmelavet.

Hvad med kartoffel opskriften fra min restaurant: http://restaurant.tv2.dk/opskrifter/article.php?id=2183994

Du kan finde flere opskrifter her: http://www.dk-kogebogen.dk

Held og lykke

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 06-06-05 09:43

Ja, nu er jeg jo ikke nogen autoritet på området. Men jeg ved da at de fleste sammenkogte retter er velegnede til nedfrysning, så at lave en del af dem ville nok være en god ide.

hvis du er til det lidt eksotiske, kan jeg anbefale "Tyrkisk kartoffelsuppe", her er en opskrift på en http://forretter.vibekes-kogebog.dk/page33.html

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 06-06-05 09:50

Her er lidt flere fryseegnede opskrifter:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=6098
http://www.maduniverset.dk/show_opskrift.phtml?uid=5028
http://www.gourmetguiden.dk/opskrifter/opskrift/157/
http://www.webopskrifter.dk/madopskrifter/387/
http://food4u.dk/opskrift/?id=502
http://users.cybercity.dk/~bse23642/MK6.doc

Citat
OKSEPATÉ

500 g hakket oksekød, 2 løg, 250 g champibnon, 1 grøn peber, 2 æg, salt,

peber, karry.

Løgene skæres i skiver og svitses i gryden. Løgen tages af, og farsen svitses

sammen med krydderierne.Champignon og peber skæres i skiver. Alle grøn-

sagerne kommes i farsen, der røres godt rundt og hældes i et ovnfast fad.

Æggene piskes let sammen og hældes over farsen. Skal stå i ovnen 45 min-

utter ved 200 grader, midterste rille. Serveres til salat og flütes eller ris .

Retten er fryseegnet. Smager også godt kold.

Citat
HJEMMELAVEDE FISKEFRIKADELLER

500 g hakket fisk(torsk, kuller, sej), 2 spsk kartoffelmel, 100 g hvedemel,

2 æggeblommer, 2 hele æg, ca ¼ L sødmælk, 1 stort revet løg, salt, peber.

Det hele røres sammen på en gang. Lad farsen hvile på køl, inden frika-

dellerne steges i smør og olie et par minutter på hver side ved stærk varme.

Derefter kommes de op i et ildfast fad, som sættes i ovnen ved 200 grader

ca 10 minutter- lidt afhængig af frikadellernes størrelse. Du kan også stege

dem færdig på panden, det er bare lidt sværere at styre.

Fryseegnede.

Citat
CHILIGRYDE MED OKSEKØD

Tid: ca 30 minutter.

4 pers.

1 løg, ½ spsk olie, 400 g oksekød i tern, ca 175 g syltet rød peber i strimler,

1 ds. brune bønner(550 g), 1 ds.tomater, knuste(400 g), 1 tsk salt,

1 tsk chilipulver, 2 tsk paprika,1-2 fed presset hvidløg.

1. Pil løget og hak det.

2.Opvarm olien i en lille stegegryde. Kom løg og kød i.

3. Brun det godt 4-5 minutter.

4. Tilsæt afdryppet peberfrugt, bønner og de knuste tomater. Kom

krydderierne og hvidløg i og rør rundt.

5. Lad retten koge ca 20 minutter, smag evt. til med salt og peber.

6. Server med salat og sprøde flütes.

Fryseegnet.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-06-05 11:29

Kan kun sige en ting til det.

Prøv dig frem.

Det gør jeg - med stor succes.

Fryser stort set alt.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-06-05 16:28

Kalkunfrikadeller

500 g kalkunfars
1 stort zitauerløg - fintrevet eller i minihakker
2 fed hvidløg - presset
2 gulerødder – fintrevet eller i minihakker
mel
1 æg eller 2 æggehvider
salt
peber

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-06-05 16:28

Eller endnu bedre: Kyllingedeller

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 13-06-05 10:00

Hvor længe kan tilberedte retter tåle at være frosset ned ?
F.eks. de gryderetter i er så begejstrede for.
Skal de nedfryses total lufttætte eller må der gerne være luft i beholderen / posen ?
Jeg er bekymret for at bruge en masse energi på at lave maden og så den er uspiselig når vi tør det op.
På forhånd tak.
TulleTine

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 13-06-05 10:10

Jeg vil sige lad være med at fryse ned i flere år, ting mister altså smag.
Ved nogen opskrifter, står der frysevarighed.
Se her på forbrugerstyrrelsen: http://www.forbrug.dk/raad/tv2/frys/

Citat
Mad i fryseren
Frys kun ting, du gider se igen i optøet tilstand, og husk at bruge egnet emballage til frysningen. Inge Norus gav fryseråd i God Morgen Danmark.

Langt de fleste ting kan fryses, men det er kun is, der bliver bedre af at blive frosset.

Kød: Alt kan fryses
Fisk og skaldyr: Kan nedfryses, røgede ting skal emballeres godt, så hele fryseren ikke kommer til at lugte og smage af røget fisk
Grønsager: Langt de fleste kan fryses, men de skal som hovedregel også blancheres, dvs. neddyppes i kogende vand fra 1-4 min.
Blancheringen hindrer vitamintab og dårlig smag i produkterne
Frugt: Det meste frugt kan fryses, og her skal ikke blancheres
Mejeriprodukter: Det kan sjældent betale sig at fryse disse varer ned, bl.a. fordi det er en gængs handelsvare og mange af produkterne bliver fnuggede ved optøning og piskefløden kan ikke piskes, men kun bruges i flydende tilstand.

Få ting kan ikke fryses:
Salater med mayonnaise
Retter med husblas

Hvad sker der under fryseprocessen?
Iskrystallerne kan sprænge cellevæggen, så produkterne afgiver saft og bliver bløde ved optøningen. Problemet kan reduceres ved hurtig indfrysning ved lav temperatur. Nogle bakterier, gær- og skimmelsvampe dør, men de fleste ligger i dvale og væksten standses.
Temperaturen skal ned under minus 10 grader, før formeringen standser.

Hvad kan man bruge som emballage?
Det er ikke altid at man kan indfryse produkterne i det materiale, som varerne var pakket ind i i supermarkedet, fx skal gaspakket kød skal ompakkes fordi luftarten isolerer, og hindrer hurtig indfrysning.
Man skal kun bruge emballage, som er fremstillet med henblik på både at opbevare og fryse mad.

Hvor længe holder det?
Frugt og grønt kan holde en sæson, mens fede madvarer, fx fedt kød og røget fed fisk har kort holdbarhed, da fedtet bliver harsk. Magre produkter holder 8-10 måneder i boxen.

En tom fryser bruger lige så meget energi som en fuld fryser, men det kan aldrig betale sig at fryse ting ned, som man kan skaffe sig hver dag, fx mælk smør o.lign. bare fordi det er på tilbud.

Hvis temperaturen har holdt sig på omkring minus 18 grader bliver maden aldrig sundhedsfarlig, lige meget hvor længe den ligger, men fornøjelsen ved at spise maden bliver meget begrænset.

Gode råd om frysning:
- Frys kun det, der kan betale sig, dvs. hvis man har egne produkter eller har gjort en 'god handel'.
- Før bog over det, du lægger i fryseren, så undgår du at skulle spise 'gammel mad'.
- Emballer varerne godt og i en emballage, der er beregnet til madvarer.
- Hold øje med, at fryseren holder minus 18 grader.
- Undgå at fylde for meget i fryseren på én gang, så temperaturen stiger, og maden derved er for længe om at blive indfrosset.
- Ved køb af fryser er det en god ide at vælge fryser efter ens behov.
- Køb en fryser, der er kategoriseret i energiklasse A.

Accepteret svar
Fra : Gazi

Modtaget 225 point
Dato : 28-06-05 23:54

Du kan også sagtens fryse tærter. Bl.a Chilitærte og porretærte.
Server salat og godt brød til. Brødet kan også fryses.
Du kan også forme hakkebøffer og løsfryse dem, så er de klar til at blive stegt eller grillet.
Frikadeller i alle afskygninger, kødsauce til pasta og masser af gryderetter.
Sørg for at alt hvad du laver, bliver kølet ned med det samme og at der er så lidt luft
i poser og beholdere som muligt.
God fornøjelse
Gazi

Godkendelse af svar
Fra : Tulletine

Dato : 18-07-05 14:34

Tak for svaret Gazi.
Jeg er i fuld sving med at dobble ingredienserne de dage hvor vi får frysevenligt mad.
Kh
TulleTine