/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Indekatte der fælder
Fra : vaegten
Vist : 2956 gange
50 point
Dato : 06-06-05 09:22

Hvad gør I andre der har indekatte? Mine to tøser fælder helt enormt meget.... det er jo vildt hyggeligt når de ligger i sofaen, men knapt så hyggeligt når de rejser sig igen og efterlader en kæmpe plamage af kattehår.
Jeg støvsuger 2-3 gange om ugen og alligevel flyver store totter af kattehår rundt i hele lejligheden.
Pyha, gode råd efterlyses

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-06-05 09:26

Uh, kender ALT til det problem.

De indendørskatte fælder jo støt hele året rundt, jeg børster mine 3, de hår, der her kommer af, de lander da ikke på min sofa eller min sorte kjole.

Og hvis du tager noget tape, gerne det brune til indpakning, så kan du nemmere fjerne de kattehår, støvsugeren er ikke så god. Et andet tip er at komme en nylonstrømpe på din gulvskrubbe og trække den hen over sofaen, så kommer de hår også væk.

Jeg har ikke erfaret at vitaminer og dit og dat hjælper en dyt på fældning.

Børst, børst og børst de katte jævnligt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-06-05 09:44

herligt når man kan børste kattene må jeg lige sige - jeg skulle lige prøve så ville alle knivene komme frem
Katte fælder nu engang - hvad de fleste ikke tænker meget over når de anskaffer sig kat - jeg gjorde heller ikke (tror hun fælder ene og alene for at drille )

En ide at placere kattenes EGNE tæpper eller lign hvor de helst opholder sig - det kan da skiftes ud

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-06-05 09:47

Arghhhhhhhhhh, opdrag SÅ de katte, miritdk, mine ELSKER at blive børstet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-06-05 10:25

forsent hun er for gammel maj_britt

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 06-06-05 11:33

Har du overvejet at købe en børste ? Min kat var helt tosset med det, en gang om dagen gjorde jeg det, og pludselig var der slet ikke alle de kattehår som der var før jeg begyndte på det...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-05 11:49

HURRA for fnug-ruller.

Nej, katte fælder, nogen mere end andre, og indekatte som regel mest, og det er sådan noget man ikke skal ærgre sig over, når man vælger at holde kat, for det er en uundgåelig del, der hører med.

Men nu ved jeg ikke hvor ofte du børster dine katte. en gang om dagen kan hjælpe meget, og det er ikke kun langhårskatte det gælder for.

mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-06-05 12:22

Børst, friser + børst + friser + børst + friser osv osv.

Det hjælper, alt andet - nej ikke hos mig (med held). Den største af mine, kunne du frisere en middelstor killing af, en gang om ugen. Han elskede kammen og kunne blive helt salig, når man fandt kammen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-06-05 14:39

Mirit, en kat er aldrig for gammel til at lære at blive børstet. Vores den ældste var ca. 9 år, da han blev børstet/redt første gang. Da kunne han ikke holde pelsen helt pæn længere. Det kostede en del flænger, men nu nyder han det faktisk og hverken bider eller kradser. Hvis jeg altså kun børster en halv kat af gangen, og han så får en godbid eller to bagefter.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 06-06-05 18:53

Den kan godt lære at blive børstet selv om den er voksen. Prøv at viser børsten til din kat, før forsigtigt børsten langs dens rygge lidt ad gangen så den vender sig til det. Specialt kan katte lige når man børste FORSIGTIGT begge sider af
ansigt og ved haleroden. Men husk nu start meget forsigtigt og før børst kun et par gange meget let over ryggen, når den protestere skal du holde op og gøre det næste dag igen, til sidst vil den elsker det. Min kunne heller ikke lige det
men sidst elskede den at bliver børstet. Køb en rigtigt kattebørste.

Kommentar
Fra : ditterstark

Dato : 30-06-05 11:07

hej..
Jeg har også to katte, og prøvede tilfældigt at børste den med en helt almindelig lusekam.. Det virker! ;)
Der kommer kæmpe totter af, men så komer der da ikke så meget hår alle mulige andre steder! :)
men de skal bare vende sig til det! den ene gik grasat på kammen de første gange, ;) men nu elsker de det begge to!

Så fat kammen, og kom i gang med at børste!

Kram Mia.

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 06-07-05 11:23

Hej vaegten
Jeg går ud fra at vi taler om korthårskatte. Frisering af langhårskatte er som bekendt en "videnskab".
En billig tættekam - lusekam - fra apoteket er perfekt. Hav den i lommen og udnyt kæleturene. List kammen ind i din hånd, og "kæl" med kammen, først lidt på issen. Får du lov til at fortsætte, så flytter du ned under hagen. Udvid gradvist området ned af ryggen. Stands hvis kammen hænger fast eller mis misbilliger. Brug kammens åbne tænder først, derefter de fine, hvis noget er filtret. Hav tålmodighed. Jeg er endt med at kunne frisere hele katten mod hårene, fra rumpe mod hoved, og det resulterer i et bjerg af afredte hår. Igen begynder jeg ved issen og vender hårene centimeter for centimeter. Stod det til kattene, skulle bare fortsætte, men jeg bliver træt først.
Til møbler fnugrulle, eller hvis kan få få fat i en såkaldt møbelrulle, der er større og tykkere. Du kan også bruge bred tape, som du vikler rundt om din hånd, nærmest som en forbinding.

Good luck

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-07-05 11:44

.

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 06-07-05 12:33

Det var ikke dig, miritdk (og din sure kat) der spurgte.

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 16-07-05 14:39

Ja vi har også 2 katte som fælder uhyggelig meget. Findes der flere typer kattekamme/børste? Jeg har hørt at man ikke skal børste modsat hårrene, men det er da vist forskellig fra kat til kat. Hvad siger I ?

Kommentar
Fra : Shopperen

Dato : 19-08-05 08:32

Hej veagten

Jeg har selv en kat derhjemme, der bare fælder som en i...... Han er hvid og der er hår fra ham simpelthen alle steder. Jeg har imidlertid købt de der fnugruller med klister, man kan få dem i næsten alle supermarkeder. De er lette at have med rundt i lejligheden og de tager bare alle hår med det samme, på alt fra tøj til møbler og andre tekstiler. Jeg kan slet ikke undvære dem mere. Håber det kunne hjælpe dig lidt.
Mvh. Shopperen

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 01-09-05 21:38

Man må gerne børste katte mod hårene. Der er faktisk den eneste måde at få børstet håret "op" på. Man skal bare huske at være forsigtig når man gør det, og ligeledes ikke tvinge katten.