/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Misfarvning af tøj
Fra : johannah
Vist : 13406 gange
100 point
Dato : 06-06-05 09:06

Hjæælp! Jeg er kommet til at vaske et par sorte cowboybukser i en kulørt vask (40 grader med colour-vaskemiddel), og en rødstribet bomuldsbluse samt en polyesterbluse med lidt hvidt i blev misfarvede. Kan man redde bluserne? Jeg vil helst ikke lægge i blød i klorin, da de kulørte farver måske kan blive blegede. Har nogen et godt råd?
Hilsen Johanne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 09:12

Jeg tror den eneste udvej hedder et blegemiddel. Der findes sikkert andre blegemidler end Klorin. Du kan selvfølgelig også prøve at vaske bluserne separat et par gange i et vaskemiddel til hvidt tøj (altså IKKE Colour), det indeholder nemlig et blegemiddel. Om du så får fjernet misfarvninger helt er nok tvivlsomt, og i øvrigt vil det jo også blege de røde striber. Sorry

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-06-05 09:31

Fandt lige den her:

Misfarvningen kan måske fjernes ved at fugte med ufarvet opvaskemiddel til håndopvask i nogle timer og derefter vaskes ved så høj temperatur, som tøjet tåler.

http://www.ki-ma-import.dk/rootfiles/vask.html

Jeg ved, at du kan google det spørgsmål, men jeg kan ikke lige ,huske hvor jeg så de gode tips til den slags problemer.

Vi prøver lige pletfjerning...........

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 09:36

Jeg tror det er Forbrugerrådet der har noget om det på deres hjemmeside. www.fbr.dk

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-06-05 09:38

Det har de ganske givet, men det var den her, jeg havde set:

http://www.miele.dk/page.php?page=7562&menu=848

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 09:44

Jeg har prøvet at søge inde på Forbrugerstyrelsen side men fandt intet om det. maj_britt's sidde giver derimod:
Citat
Misfarvet tøj
Hvidt tøj (undtagen uld), som er blevet misfarvet, kan atter blive kridhvidt, hvis det lægges i blød i varmt vand, som er tilsat en blanding af natriumdithionit og soda, 1 spsk. af hver pr. liter vand.

Men det hjælper kun på den hvide bluse, den rødstribede er der så nok ikke meget at gøre ved. Man kunne selvfølgelig give den samme behandling og så bagefter farve den rød.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 09:46

Undskyld sjuskefejlen, ved godt det hedder side.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 06-06-05 09:58

jeg har været ude for det samme - en enkelt bluse overlevede ikke - men resten gik det godt med - lagde dem bare i blød i biotex med lidt ekstra vaskepulver over et døgn - resultatet helt fint (bortset fra en enkelt oversart bluse)

Normalt er opblødniing i soda nok - havde jeg ikke lige dengang

ps. ALDRIG blegemidler til kulørt tøj !!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : eln

Dato : 06-06-05 10:01

min datter kom hjem med nogle bluser hun havde vasket sammen med noget der smittede af ,jeg lavede en balje varmt vand med klorin ,dyppede bluserne i blandingen jeg lagde dem ikke i blød for så tager det farverne , for hver gang bluserne blev dyppet i blandingen forsvandt misfarvningen mere og mere ,jeg husker ikke om alle bluserne blev rene ,det har noget med stofkvaliteten at gøre ,husk at bluserne skal i rent vand med det samme de er færdige ,og skylles godt igennem så klorinen ikke fortsætter med at virke

mvh.eln

Kommentar
Fra : johannah

Dato : 06-06-05 11:48

Tak for de mange gode råd Jeg vil straks gå i gang med at afprøve dem.
Mvh. Johanne

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 08-06-05 12:15

Hej Johannah!

Det var ærgeligt for dig, men har du prøvet det nye Vanish - jeg har haft held med at redde nogle bluser som også havde taget farve af et par røde sokker.

Held og lykke med forsøgene.

mvh. Jysch

Godkendelse af svar
Fra : johannah

Dato : 14-06-05 22:51

Tak for svaret miritdk.
Jeg prøvede dit råd med Bio-Tex + soda, og efter at have gentaget behandlingen et par gange, så var bluserne blevet betydelig pænere