/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Jomfruhummer
Fra : creamygirl
Vist : 5050 gange
50 point
Dato : 05-06-05 20:39

Håber på lidt inspiration og MEGET hjælp her!

Jeg har sådan en røvfuld grimme jomfruhummere liggende, som jo gerne skal fortæres inden de går i forrådnelse..

Desværre aner jeg ikke en dyt om, hvordan man tilbereder skalddyr - og har da slet ingen idé om, hvad man serverer til... hvornår... hvorfor... og hvordan?!

Kort sagt er jeg lidt på røven, idet jeg forleden kom til at invitere til middag først kommende fredag - og allerede har pralet kraftigt med, at de skal have disse bæster.
Det ville jo være alletiders, at jeg så forinden får lidt info omkring kogetid (de skal vel koges?!) ..ja i det hele taget får en nem og udførlig opskrift 'serveret' ..hehe..

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-06-05 20:49
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-06-05 20:49

Hej creamygirl. Prøv lige og gå i Google og søg på danske sider efter "opskrift jomfruhummer", der kommer adskillige gode opskrifter på såvel grillet, kogt som Salater. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 05-06-05 20:52

http://www.dk-kogebogen.dk/ Som udgangspungt kan du bruge Jomfruhummer lige som du bruger rejer dog skal de koge lidt mere dermed mener jeg kun 30 sekunder mere da de ellers bliver tøre

Kommentar
Fra : netper

Dato : 05-06-05 20:56

Hej Creamygirl

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/katagorier-3.php?id=14230&Diverse%20Hummere
Her er der en del opskrifter med hummere, nederst på siden er der også en beskrivelse af hvorsdan du parterer hummeren.

Per

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 05-06-05 20:57

Glemte at fortælle jeg ikke kan lide hvidløg! og at det kun er halerne jeg har

Google?! ja det var en mulighed. Havde jeg da slet ikke tænkt på *L*
Arne for hulen, det var for at slippe for selv at tvære rundt i 1 mill forskellige opskrifter, at spørgsmålet blev stillet her..

Havde håbet på måske 10 forskellige opskrifter - og så vælge derud fra. Har nemlig tendens til at gå helt i selvsving, hvis jeg får for meget at vælge imellem - og det får man på google!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-06-05 21:02

Jamen så er der jo kun hummerfarseret bison der dur!!!
http://www.ditlevsdal.dk/opskrifter/hummer.html

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-06-05 21:06

Eller den her http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=3&conference=57&posting=12508

Hvidløgs salt kan jo erstattes af groft havsalt!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 05-06-05 21:06

Ja ja Tedd, det ser godt ud, men så er du hermed også inviteret. Du kommer så til at stå for linsekompotten og Kørvelsaucen. Jeg har sq da ikke hele dagen *L*

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-06-05 21:07

creamy - Sorry.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-06-05 21:08
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-06-05 21:09

Damn! Havde overset det med linser! Linser nej kørvel ja

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-06-05 21:13

Men jeg kan da skyde bisonen til dig!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-06-05 21:21

http://www.jomfruhummerfestival.dk/ Prøv at gå ind under Amatørkonkurrence og Hummeropskrifter! Der findes gode opskrifter begge steder!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 05-06-05 21:22

Det skal være helt vildt nemt..

Helliger lidt til denne her forret fra netpers link!

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=17920&Gratineret%20hummer%20med%20æg

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-06-05 21:23

citat: " Google?! ja det var en mulighed. Havde jeg da slet ikke tænkt på *L* " - nå nej vel creamy ??????????

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-06-05 21:26

Du er garanteret møg doven, så jeg vil foreslå dig at du lader dine gæster selv pille dem LOOL

Smid krapylerne i kogende vand UDEN salt. Når vandet koger igen så lad dem koge i 1½ til 2 min. Tag dem op og smid dem på en bakke eller lignende, til afkøling.

Anret dem på et smukt fad og pynt med masser af citronbåde og dild.

Rør eller køb en god mayonaise og krydr den med citron eller estragon. Server hele molevitten med et knald godt brød til...... Ciabata eller Filone.

Du kan osse lave en Creme fraice dressing efter samme mønster til dem der ikke kan li mayonaise.

Dem du selv spiser... Husk at fjerne tarmstrengen. Den smager af hummerlort LOOL

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-06-05 21:29

kl. 20:57 for at undgå flere misforståelser " det kun er halerne jeg har "

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-06-05 21:30

Hov LOOL

Kilde: www.track-club.dk
Min gode ven Køkkenchef Bill

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-06-05 21:30

Shit..... den hedder www.trackclub.dk

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 05-06-05 21:32

Kan ikke rigtig regne ud om Mirit har forstået ironien?!

Søg på google er ikke et kompetent svar, vel Mirit

Har du en opskrift du vil af med?!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 05-06-05 21:34

Ja det lyder jo pærelet med at servere hele lortet for gæsterne. Det kan der vel gå et par timer med, eller hva?!

Men rigtigt opfattet, at jeg er luddoven *S*

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-06-05 21:35

hvad synes du selv lige du mener med det creamy ???????? (refererede dit udsagn -slåfejl der ikke var situationstegn i starten kan vel ikke få dig til at koge over )

opskriften jeg ville lægge ind er allerede lagt -)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-06-05 21:35

Til Miritdk

ironi -en (gr. eironeia forstillelse) udtryksmåde ved hvilken man m. skjult, fin spot siger det modsatte af hvad man egentlig mener, anstiller sig uvidende mens man netop véd god besked;
fin spot;

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-06-05 21:40

det forstår jeg overhovedet intet af creamy

kan du tegne det for mig `??????

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 60 point
Dato : 05-06-05 21:50

Hvad med at lave en hummercocktail på samme måde, som en rejecocktail?

Blandet salat alt efter smag
Hummerhalerne
Dressing

Lækkert brød til.

Det er skisme da nemt, æ ou?

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 05-06-05 21:59

Jo det er nemt

Og så køber jeg en flaske Ravigotte sauce. Smider et par spiseskefulde af den i mayo eller creme fraice, og får dressingen til at smage som en million..

Det er hamrende nemt og ingen tror at det bare er et splat fra en flaske og jeg fortæller dem selvfølgelig at det er en meget gammel opskrift, som jeg desværre ikke kan udlevere....og husker at gemme flasken væk!

Thx Hanne!

Kommentar
Fra : inva

Dato : 05-06-05 22:01

Hej med dig
Du kan lægge hummerhaler i bradepanden læg dem siden af hinanden til en hel braddepande 1 pakke smør fordeles sammen med en stor buket persille som du hakker salt peber og lidt carry og paprika ti minutter ved 200 gr. flutes serveres til
Velbekomme
Inva

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-06-05 22:03

Skal de kun ha forret? Ok så gemmer jeg winchesteren af vejen igen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-06-05 22:03

Platugle LOOOOOL

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-06-05 23:26

Jeg må liige opdateres

Thx?

Hanne

Godkendelse af svar
Fra : creamygirl

Dato : 05-06-05 23:32

Tak for svaret Camillasmoster.

thx = Thank You/Thanks (tak)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-06-05 23:44

En lidt alternativ dressing som jeg har fået fra en sød venindes mor - Vi kalder den "Solveigs dressing"... originalt ik??

100 gr. mayonnaise
1 spsk. Mango Chutney (ikke den stærke og kun det flydende)
1 spsk. finthakket persille
1. spsk. finthakket karse
1. dl piskefløde
salt
200 gr. rejer (jomfruhummerhaler)
citron
1 glas kaviar naturel

Fremgangsmåde
Rør mayonnaise og mango chutney, persille og karse sammen. Vend den i let pisket
Fløde og smag til med salt. Læg salat i det du nu vil bruge til at servere retten i. Læg passende mængde jomfruhummer i, og pynt med citron og kaviar og en enkelt hale.

Men men Creamygirl....... LOOL Så skal du sgu selv pille halerne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-06-05 09:00

Ja, ja, jeg kan godt noget engelsk

Nu kører jeg lige lidt mere på det

thx - hvad står x'et så for? Skal det ikke være et y?

Det var da godt, at den gode gamle rejecocktail ku' bruges - måske med nogle modificeringer

Mandagsolskinsdagshilsen
Hanne

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-06-05 11:18

Kære Hanne

Creamygirl er vist belastet af arbejdsmarkedets fortrædeligheder, så jeg tillader mig lige at sparke en fodnote ind.

X'et i Thx skal du se som en slags lydskrift.......[Thanx]